3845
Sök

VW Golf 4 Stannar efter en stunds körning

4 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Bil: VW Golf 4 GTI 1,8
Årsmodell: -99/-00
Gångna mil:  ca 22000
Modifikationer: Sportluftfilter (öppet utan burk), små modifikationer i elsystemet (cigguttag)

Problem:
Bilen startar och går fint, men efter en stunds körning (15-30 minuter) så stannar bilen under körning. Detta har hänt 3 gånger nu, och liknande tider innan stopp vid alla tillfällen. Vid första tillfället kunde bilen startas direkt efter stoppet. Vid de övriga två så har bilen gått att starta efter ca 20 minuter för att sedan funka för att ta sig hem en kortare bit. Vid de två senaste stoppen så har bilen direkt efter stoppet inte startat. Dock så går motorn runt och låter frisk. Min första tanke var bränsletillförseln. Har idag bytt bränslefilter samt fyllt tanken med bensin och "rengöringsmedel" för att smörja och rengöra. Trots detta stannade motorn idag efter bytet.

Vad kan vara problemet?

552 Inlägg
4 oktober 2011
Bränslepump eller bränslepumps relä. Hittar du ingen bra verkstad så pma smile

4 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Jag har läst en hel del i Heynes gör det själv bok och möjliga fel som tas upp vid "motorstopp" är just bränslepumpen. Men jag tycker att det är konstigt att bilen funkar periodvis för att sen lägga av. Bränslepumpen surrar varje gång jag vrider på tändningen och även vid de tillfällen som jag får stopp. Men att den lägger av med så lika tidsintervaller får mig att tänka på någon sorts överhettning eller liknande. Vid ett utav tillfällena då jag fick stopp så tändes oljekannan i instrumentpanelen en kort stund för att sedan slockna. Men olja finns på stickan och ser fin ut till färgen.

Observera att jag inte är så bilkunnig, utan kan lite smått bara.

Har kikat med en VW verkstad, men det blir tyvärr höga kostnader misstänker jag.

552 Inlägg
4 oktober 2011
Tror fortfarande din pump eller reläet som är kasst. Borde visa sig på felkodsavläsning. Kan också vara någon rolig temp. givare i motorn som krånglar.

89 Inlägg
4 oktober 2011
Har du kollat upp tändspolen ? min audi gjorde samma sak. När den blev varm så dog bilen, sen byttes tändspolen har fungerat som en rolex efter bytet av den

4 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Tack för era tips. Jag ska som första åtgärd göra en felsökning hos VW verkstad imorgon. Jag återkommer med ev. fel alt. lösning på problemet.

Mvh

4 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Hej igen. Idag ringde de från VW service och meddelade att de funnit tre fel med hjälp av felsökningen. Det var vevaxel givaren, någon temp. givare samt en givare i anslutning till kylarvattnet. Men hur kan dessa plötsligt gått sönder? Slitage? Någon bakomliggande fel tro?

Sök