4084
Sök

Prövotid efter körkortsåterkallelse?

1 634 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#1
Har sökt som en dåre på diverse myndighetssidor och forum utan att hitta svar på min fråga.

Jag har haft körkort i ca 15 år inkl. mc, alltså väldigt länge sedan min prövotid gick ut. Blev av med korkortet för drygt en månad sedan då jag körde i 156km/h på 110 väg. 2 månader och 4000kr i böter blev straffet.

Nu har jag hört rykten om att det är ny prövotid som gäller och dessutom grymt hårdare straff om jag åker på ytterligare trafikbrott, typ blir jag tagen för fortkörning igen åker lappen direkt oavsett vilken hastighet det handlar om. En kollega gav ett exempel på en kollega som blivit av med kortet pga att han inte surrat lasten tillräckligt (yrkeschaufför), och 6 månader efter han fått tillbaka kortet åkte fast för fortkörning, 12km/h för fort och blev då av med kortet igen.

Vad är det som gäller? Låter ju orimligt att man blir av med lappen för minsta lilla? Även om jag såklart kommer att passa mig jävligt noga fortsättningsvis kan ju allt hända.

Har för övrigt aldrig blivit dömd för trafik brott tidigare.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Muttley
6 oktober 2011
#2
Du får ingen ny prövotid. Du får tillbaka körkortet när din spärrtid är slut.

1 071 Inlägg
6 oktober 2011
#3
Och ända skillnaden med prövotiden är att om du blir av med kortet så måste du ta nytt även om man skulle bli av med det 1månad till skillnad på om du inte har prövotid för då får du tillbax det utan att ta om det

Onödigt inlägg^^

Saabifierad
2 031 Inlägg
6 oktober 2011
#4
Jag undrar om detta rykte någonsin kommer att dö ut......

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 634 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#5
Men jag fattar ju att jag får tillbaka kortet, blev av med det 2 månader bara. Men kommer dom vara hårdare nu när jag får tillbaka det, riskerar jag att bli av med det igen för minsta lilla, som enligt ryktet jag hört?

Numera Saab 9-5 Aero -00

2 656 Inlägg
6 oktober 2011
#6
andreas_gbg_ skrev:
Men jag fattar ju att jag får tillbaka kortet, blev av med det 2 månader bara. Men kommer dom vara hårdare nu när jag får tillbaka det, riskerar jag att bli av med det igen för minsta lilla, som enligt ryktet jag hört?
nee de rykte du hört e helt felaktigt


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 oktober 2011
#7
Förseelsen finns kvar i ditt register i några år. Vilket gör att dem kan titta tillbaka på förseelsen nästa gång du gör nått dumt, och det kan i praktiken innebära ingenting, eller att det blir hårdare straff nästa gång du åker för fortkörning.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök