3687
Sök

Prius köpråd

14 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#1
Vågar man köpa Prius gen 2 årsmodell  2006 som gått ca 30 000 mil ?  Vill höra folks synpunkter

Tänker mest kring batteri livslängd osv .

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
för 21 timmar sedan
#2
Jag har direkt kollat med tillverkarna va de beräknar att ett batteripack ska klara i livslängd. Kollat med ägaren om de är bytt någon gång. Sedan även kollat upp va ett nytt eller ev beg skulle kosta OM du blir tvungen att byta.
Sedan hade jag tagit en lång provtur om jag va spekulant. Se och den tappar batteri snabbt osv.

För är batteriet dåligt så är de ju pengar i sjön.

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

Forummoderator
17 897 Inlägg
för 18 timmar sedan
#3
Nej, jag hade inte vågat köpa en sådan. Batteripacken är troligen 18 år gammal. Jag gillar Prius! Men nu är Gen2 för gamla!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

847 Inlägg
för 16 timmar sedan
#4
Polo_ skrev:
Vågar man köpa Prius gen 2 årsmodell  2006 som gått ca 30 000 mil ?  Vill höra folks synpunkter

Tänker mest kring batteri livslängd osv .
Ja
Det är inte vanligt att batteriet är trasigt

6 025 Inlägg
för 15 timmar sedan
#5
Batteriet är säkert inte trasigt, men det har nog inte full kapacitet heller.

6 617 Inlägg
för 5 timmar sedan
#6
Eftersom det är en hybrid och inte en elbil är det nog inga problem så länge inga varningslampor lyser

Kolla bara att den stänger av förbränningsmotorn vid "motorbromsning", går att krypköra på el m.m.

Är du orolig över batteriet fråga vad ett nytt kostar, vanliga hybrider har rätt billiga batterier men kanske inte till förhållande mot bilens inköpspris

De/Dem

Forummoderator
17 897 Inlägg
för 5 timmar sedan
#7
Blir batteriet dåligt kommer en stor röd varningstriangel upp. Dessutom kommer bilen att varva mycket eftersom den försöker ladda upp hybridpacken. Detta missar man inte alltså. Har TS kört Prius innan eller kan ta med någon som har så kan ni känna om hybridbatteriet är på väg att ge upp (Den går bara 10-20 meter på el som exempel).  Men när saker och ting går utanför spec kan man inte avgöra.

Sant att bilarna är mycket pålitliga men: Gamla grejer nu. Oftast ger en cell upp. Det sker på en sekund.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 427 Inlägg
för 3 timmar sedan
#8
Polo_ skrev:
Vågar man köpa Prius gen 2 årsmodell  2006 som gått ca 30 000 mil ?  Vill höra folks synpunkter

Tänker mest kring batteri livslängd osv .
Stämmer milen...? Mätaren stannar ju på 29999 på dessa. Kan alltså lika gärna ha gått 46000 mil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
17 897 Inlägg
för 3 timmar sedan
#9
Brådhis skrev:
Polo_ skrev:
Vågar man köpa Prius gen 2 årsmodell  2006 som gått ca 30 000 mil ?  Vill höra folks synpunkter

Tänker mest kring batteri livslängd osv .
Stämmer milen...? Mätaren stannar ju på 29999 på dessa. Kan alltså lika gärna ha gått 46000 mil...
Kan man ju kolla på car.info

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

965 Inlägg
för 3 timmar sedan
#10
Polo_ skrev:
Vågar man köpa Prius gen 2 årsmodell  2006 som gått ca 30 000 mil ?  Vill höra folks synpunkter

Tänker mest kring batteri livslängd osv .
Beror såklart på hur mycket den kostar?
Senast redigerat av candyweiss (för 3 timmar sedan)

VAG har världens bästa bilar.

* Voff voff *
10 427 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
Hybrid_ skrev:
Brådhis skrev:
Polo_ skrev:
Vågar man köpa Prius gen 2 årsmodell  2006 som gått ca 30 000 mil ?  Vill höra folks synpunkter

Tänker mest kring batteri livslängd osv .
Stämmer milen...? Mätaren stannar ju på 29999 på dessa. Kan alltså lika gärna ha gått 46000 mil...
Kan man ju kolla på car.info
Ja, men där ser det bara ut som att den inte rullat något då eftersom det blir samma miltal på alla besiktningar. Så om trådskaparen inte vet att den stannar på 29999 så är det bra om denne får veta det, så den inte köps i tron att den inte rullat något senaste 4 åren men i själva verket gått 40k+ mil. smile
Senast redigerat av Brådhis (för 2 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök