3151
Sök

Ljudet försvinner vid en viss hastighet... ?!

3 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
Det är så att när jag kör ungefär vid 40km/h så sprakar det till i högtalarn, som att någonting stör.
När jag kör med stereon igång så försvinner allt ljud vid samma hastighet som när det sprakar.

Någon som stött på detta problem tidigare?

9 Inlägg
8 oktober 2011
Brukar hända mig också, ungefär när jag kommer upp i hastigheter runt mach 1.

Skämt åsido, det låter väldigt konstigt. Jag har aldrig hört om detta fenomen förut.

3 466 Inlägg
8 oktober 2011
Squelarn skrev:
Det är så att när jag kör ungefär vid 40km/h så sprakar det till i högtalarn, som att någonting stör.
När jag kör med stereon igång så försvinner allt ljud vid samma hastighet som när det sprakar.

Någon som stött på detta problem tidigare?

Det är när du når ljudets hastighet, sprakandet som du upplever det kan vara den sk. ljudbangen. wink

Haha nej skämt åsido, vad är det för bil och vad har du för stereo? Händer samma sak oavsett vilken volym du har på stereon?

Bilen kan ju ha varit utrustad med autovolym, alltså att volymen ökar med bilens hastighet och att det är detta som spökar..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
Det är en Audi 80 - 93. Och stereon är köpt på älskade Biltema!
Och, ja. Spelar ingen roll vilken volym jag har på stereon.
Senast redigerat av Squelarn (8 oktober 2011)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 oktober 2011
låter mer som att högtalarna , kontakt, sladd till dom nuddar plåt. o då blir det en lite kortis

C H E V R O L E T <3

3 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
Hur kan det ha något att göra med att det slutar fungera vid en viss hastighet? det låter inte sannolikt. Men får kika på det!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 oktober 2011
Squelarn skrev:
Hur kan det ha något att göra med att det slutar fungera vid en viss hastighet? det låter inte sannolikt. Men får kika på det!

vet inte heller faktiskt . generator allstrar mer ström tongue ?
Testa o stå på tomgång o sätt på stereon o gasa o se om den dör då med

C H E V R O L E T <3

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 oktober 2011
Tycker det låter som kortis jag med. Att sladdarna rör sig när du ökar hastigheten och på så vis nuddar i plåt/varandra.

685 Inlägg
9 oktober 2011
Nitromast skrev:
Tycker det låter som kortis jag med. Att sladdarna rör sig när du ökar hastigheten och på så vis nuddar i plåt/varandra.

Dock borde ju detta hända vid ordentlig acceleration/inbromsning också isåfall.

Själv har jag inte en aning om vad detta kan vara för fel. Låter väldigt konstigt att det är vid exakt samma hastighet alltid :S

Sök