3784
Sök

Audi 80 1.8s -87 Dränker förgasaren

234 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#1
När jag kört en liten sväng så dränker den förgasaren så när jag slår av tändningen och väntar nån minut så startar den inte. Om den startar så bluddrar den och har sig vid fullgas under 2000 varv.

Det är blött och smutsigt under förgasaren så jag misstänker membranet men skriver ifall att någon vart med om det tidigare och vet anledningen.

Tacksam för både funderingar och svar.

Mvh Jonas

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

234 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#2
Har bytt membranet men ibland är den svårstartad och sen hackar den vid fullgas under 2000 varv.
Trodde först att det var vid hög luftfuktighet den gjorde det så det kunde bero på överslag vid tändkablarna men det är även vid torr luft den gör det. Och bara ibland. Har hört funderingar som "skit i förgasaren, slå i k-sprit" "överslag i tändkablar" "byt fördelarlock och rotor" och gjort det för att utesluta.
Inget har fungerat. Jag misstänker att det kan ha börjat när jag bytte kamremmen. När jag gjorde det så drog jag av någon anledning med nyckel på översta kugghjulet med hylsa och spärrskaft så det klickade till x antal gånger. När jag bytt remmen startade den inte så jag drog tillbaka den så många klick jag hade för mig att jag hade hört när jag schabblade. Då startade den. Men jag misstänker att nånting blivit vajsing då? är väl kamaxeln som sitter på det drevet? hur ställer jag in det rätt igen?

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

234 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#3
Bör tillägga att bilens avgaser luktar skitäckligt. Kan kanske vara nåt samband? ventilerna som öppnar lite knas eller liknande med tanke på kamaxeln?

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 september 2011
#4
Drar du runt motorn via kamaxelns drev är risken stor att du kuggar om remmen, det är dessa "klick" du har hört.

Du måste nolla motorn och ställa in så markeringarna stämmer, finns en markering för vevaxel, aggregataxel och kamaxel.

http://catalog.meca.se/Upload/images_web/Gates4/5016.jpg

Aggregataxeln är den som är markerad OILP, det är viktigt att den står rätt då fördelaren drivs med den.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

234 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#5
Tack Tommy för ditt svar! smile
Jag misstänkte detta redan från början men nu har jag det klart för mig! big_smile busenkelt!
Men det kan inte vara mycket fel den står för den startar relativt enkelt och beter sig bara märkligt ibland.
Misstänker att det kan ha med hur det ställer sig när jag stannar och göra kanske?

Visst är det väl så att man vrider hela rubbet med nedersta hjulet när remmen är på tills den står vid markeringen, sedan tar jag bort remmen och justerar de andra två dreven?

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!


Sök