3911
Sök

Hur tjock kabel?

För ung och för dum
29 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
Tjena! Nu påbörjas mitt bygge, och ljud är bland det första som kommer in. Tråd om ljudbygget kommer när jag tagit mig tid till det. (Lovar ett kvalitétsbygge, som dessutom är simpelt!)

Nu är iallafall handlelistan igång och komponeras, och nu undrar jag vilken tjocklek på kabeln jag borde använda? Tänker beställa ett färdigt GAS-kabelkit. Förvisso vet jag att ju tjockare desto bättre, så att kabeln inte brinner inne, men jag vill spara in så mycket som möjligt där det går. (Budgeten är inte ett dugg tight, men varför inte spara 400kr på ett hörn och få något annat gjort för dem pengarna?)

Jag har tänkt ett 8mm2 GAS-kabelkit. Dessa kommer gå till ett slutsteg på 300W RMS. Hur tror ni att detta kommer hålla? Finns det någon risk för skador om jag väljer denna tunna kabel? Eller borde jag helt enkelt öppna plånboken ett snäpp högre? Hur många watt tror ni att denna kabel klarar av?

Edit: Ingenstans har detta ämne tagits upp tidigare och besvarats, jag har sökt.
Senast redigerat av Kassaapparat (13 oktober 2011)

3 466 Inlägg
13 oktober 2011
Kassaapparat skrev:
Tjena! Nu påbörjas mitt bygge, och ljud är bland det första som kommer in. Tråd om ljudbygget kommer när jag tagit mig tid till det. (Lovar ett kvalitétsbygge, som dessutom är simpelt!)

Nu är iallafall handlelistan igång och komponeras, och nu undrar jag vilken tjocklek på kabeln jag borde använda? Tänker beställa ett färdigt GAS-kabelkit. Förvisso vet jag att ju tjockare desto bättre, så att kabeln inte brinner inne, men jag vill spara in så mycket som möjligt där det går. (Budgeten är inte ett dugg tight, men varför inte spara 400kr på ett hörn och få något annat gjort för dem pengarna?)

Jag har tänkt ett 8mm2 GAS-kabelkit. Dessa kommer gå till ett slutsteg på 300W RMS. Hur tror ni att detta kommer hålla? Finns det någon risk för skador om jag väljer denna tunna kabel? Eller borde jag helt enkelt öppna plånboken ett snäpp högre? Hur många watt tror ni att denna kabel klarar av?

Edit: Ingenstans har detta ämne tagits upp tidigare och besvarats, jag har sökt.

Eller så skaffar du ett sånt så vet du att de räcker. http://www.autohifi.se/?category_id=192 … id=HE-3024

De handlar om 299kr och frakten är gratis.
Senast redigerat av M_icke_ (13 oktober 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 915 Inlägg
13 oktober 2011
Det går att ha 8mm2 kabel till mindre slutsteg, men det är bättre med en grövre kabel. Dumt att snåla smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

För ung och för dum
29 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Eller så skaffar du ett sånt så vet du att de räcker. http://www.autohifi.se/?category_id=192 … id=HE-3024

De handlar om 299kr och frakten är gratis.

Oj... Jag har letat runt på de flesta sidor efter bäst pris på själva högtalare, slutsteg, basar osv, men glömde helt bort att jämföra mellan kablaget... Detta är ju billigare än kittet jag tänkte mig, som var klenare.

Det blir ett sånt! Tack!

Louksor skrev:
Det går att ha 8mm2 kabel till mindre slutsteg, men det är bättre med en grövre kabel. Dumt att snåla

Här hann du svara också! Jo, jag tänkte så också. Men som nämnt - varför inte spara in några hundralappar om det ändå inte gör någon skillnad? Nu fixade ju M_icke_ ett kit som var bättre och t.o.m billigare än det jag tänkte mig, så detta löste sig bra. smile Tack för svar!
Senast redigerat av Kassaapparat (13 oktober 2011)

Sök