3348
Sök

problem med servo på en 740

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#1
har lite problem med servon på sunken... den är tungstyrd och "hugger" eller vad jag ska säga när man svänger... nån som vet varför?? eller är det bara att byta servon?




MVH//Glenn
Senast redigerat av _Glenne_ (18 april 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
18 april 2008
#2
Hä ä nog dålit mä ålja Glenne. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Idiot..
285 Inlägg
18 april 2008
#3
Min servo tjöt och högg till ibland osv på en golf jag hade förut.
Då fick jag tipset att spänna "servo-remmen" dock så hann jag inte kolla upp det innan jag gled av vägen med bilen.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#4
olja är det i den.... kanske ska kolla remmen då.. har ju inte hunnit kolla så mkt, bytte åt mig skiten igårkväll ganska sent så

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
18 april 2008
#5
testa att lufta systemet tongue sväng fult åt vänster hål i ändläget i ca 1 sec sen svänger du till höger och håller i ändläget i ca 1 sec sen upprepar du det ca 10 ggr åt varge håll ett tips är att lyfta upp fram så går det MYCKET lättare


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
#6
jao.. men ska kika lite imorgon när det är ljust ute och se om jag kan hitta nå tattar fel för förra ägarn var lååååångt irån bil kunnig vill jag lova

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
19 april 2008
#7
Samma på farsans 745a. Tjuter som fan när man svänger ibland. sen går den trögare än utan när de händer.

Tecken på att remmen bör spännas eller pumpen bytas?
Olja finns

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

586 Inlägg
19 april 2008
#8
Fyll på servolja (ATF olja), och ute och kör lite, sedan fyller du på resterande som fattas.

Min 740 högg så när jag köpte den, och då var det bara att fylla på med olja, så släppte det direkt.
Om servon tjuter vid fullt rattutslag så oroa dig inte, min har gjort det i 4 år, och fungerar fortfarande problemfritt smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
#9
är ju svårt att förklara hur den beter sig... den är typ tungstyrd och lixom när man svängar sågår det tungt och rätt vad det är så kan det högga till så går den lätt ett tag osv.. plus att när man svänger så går inte ratten tillbaka av sig jälv utan man får även svänga tillbaka manuellt eller hur jag ska förklara det... ganska störande.. smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

586 Inlägg
19 april 2008
#10
_Glenne_ skrev:
är ju svårt att förklara hur den beter sig... den är typ tungstyrd och lixom när man svängar sågår det tungt och rätt vad det är så kan det högga till så går den lätt ett tag osv.. plus att när man svänger så går inte ratten tillbaka av sig jälv utan man får även svänga tillbaka manuellt eller hur jag ska förklara det... ganska störande.. smile

Låter som att det är förlite olja, eller att pumpen inte går som den ska.

1. Kolla nivån.
2. Starta bilen och kolla att det cirkulerar i behållaren... då går pumpen som den ska iaf...

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
19 april 2008
#11
Låter som att det är luft någonstans?

Allt för den där jävla hatten!

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
19 april 2008
#12
Spänn remmen, en polare hade samma fel som du beskrev de o de gick över på en gång..

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
#13
olja finns det i den, jag har försökt luftat och remmen är sträckt... kanske är pumpen som nån sa.... aja jag tror jag byter servon endå, har ju endå en 745a som reservdelsbil så smile



till er som funderar på en volvo... håll er undan traktorerna, det bara jävlas wink
Senast redigerat av _Glenne_ (19 april 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

24 Inlägg
3 juni 2008
#14
Jag har nått annat konstigt fel, om det nu beror på servon kanske inte är helt klart. Det "brummar" när jag svänger på tex parkeringsplats. Ungefär som att nått "släpar efter" och hackar, därav brummar det lite.  Servo olja finns. Har just bytt spindel-led o styrled på nån utav sidorna, på de jag fick 2or på.
Så jag vetetusan vad det kan va... nån som känner igen?

Sa du sten?
189 Inlägg
13 oktober 2011
#15
Har samma problem, i början när bilen är kall så fungerar knappt servot alls.. men efter att man kört ett tag så blir det lättare o lättare men oftast är det så som glenn beskriver att det går trögt sen så släpper det helt plötsligt och går lätt igen.
kollade runt lite och såg nånstans att det kan vara styrlväxeln som brukar gå sönder..
förövrigt ser oljan förjävlig ut så tänkte testa byta den först. men hur går jag till väga för att tömma den på min är en 740 16v 90a finns det nått dräneringshål? är inte så bra på bilar men om nån är snäll o förklarar så ska jag ge mig på ett försök smile


Smålänning
7 883 Inlägg
13 oktober 2011
#16
740 har problem med styrväxlarna.

Men byt servooljan först, är dne 20+ år så är dne inte bra längre wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 Inlägg
13 oktober 2011
#17
nästan garanterat styrväxeln som krånglar. jag har haft så på två av fyra 740 som jag ägt... det är ventilerna i styrväxeln som krånglar därav det hugger osv i ratten. har man otur så blir det till och med tyngre att styra än utan servo  det blir verkligen stumt ... inte så kul om man åker på ställ roll
Senast redigerat av eppaa (13 oktober 2011)


Sök