2229
Sök

Det kan bli dyrt med snö och bilkörning...

SSS -12
3 217 Inlägg
28 januari 2007
Snoppen skrev:
twin_cam skrev:
Möjligtvis banka lite lätt med näven för att det värsta ska släppa.

Ja, sen har du en gammal saab oxå. Tror inte nån med en ny bil ställer sig och dammar näven i taket på bilen.

Det gör ju i själva verket ingen skada på bilen... Ett tak är stort och buktbart! Det är ju vibrationerna man vill åt, annars kan ju ju alltid trycka in en 18" sub i bagaget så ska du se att det lossnar... Att banka på taket är faktiskt inte så allvarligt!
Senast redigerat av Fuckface (28 januari 2007)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

* Voff voff *
10 583 Inlägg
28 januari 2007
MeloveGolf skrev:
vissa tänker inte längre än näsan här säg att du skiter i att skrapa/sopa whatever taket som är fyllt med 2dm is du kör  20min-30min vad börjar hända? värme händer och isblockets beläggnig mot taket börjar släppa vad händer om nån springer ut mitt i vägen eller bilen framför slår tvärnit? 2dm is på ett biltak kan jämföras med ett betongblock som kommer flygandes därför räknar man det som ospännd last tänk om vi alla skulle åka omkring med betongblock på taket och säga vaddå den är ju tung och har frusit fast
den åker aldrig av då skulle de flesa här skrika och gnälla högt.....införskaffa motorvärmare
om ni inte orkar fixa det på morgonen....

2 decimeter is på taket? Hur i helsefyr lyckas man få det? 2 decimeter frusen snö (som ju är avsevärt mycket lättare än is) kan jag förstå, men 2 decimeter is? Då får du nog ha nå´n form av kanter på taket så vattnet kan stanna kvar och frysa till en massiv klump! Dessutom är jag MYCKET tveksam till att din bil skulle ha så bra bromsar och väggrepp (i synnerhet vintertid) att du kan stanna den på ett sådant sätt att isen flyger iväg och skadar en människa...

Nåja... Angående lagen så bör faktiskt INTE is som måste SKRAPAS bort anses vara oförankrad last... Det finns ju båda taxiskyltar och takräcken som sitter med hjälp av magnetism (enbart) och dom är ju lagliga... Och om då isen är fastfrusen bör den oxå anses vara förankrad! Och hävdar du att du vet hur länge du kan köra innan isen lossnar så är det faktiskt upp till en ev. åklagare att bevisa motsatsen, förutsatt att du inte erkänner på plats...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 893 Inlägg
28 januari 2007
artickeln det hela handlar om skrev:
Detta var en av de där dagarna när regn på kvällen övergick till snö på morgonen, så i stort sett alla, inklusive jag själv, hade två centimeter beläggning på taket som satt stenhårt fast. Inte en chans att sopa bort något, det hade krävts isskrapa. Och det var just vad dessa poliser utsatte alla för.

Vinka in en ny stackare så snart det blev en lucka, böter, tvinga dem att skrapa taket med isskrapa innan de fick åka iväg.

Två centimeter snackar de om. Hur blev det 2dm helt plötsligt?
MeloveGolf skrev:
vissa tänker inte längre än näsan här säg att du skiter i att skrapa/sopa whatever taket som är fyllt med 2dm is...

Den här saken bara växer!
Adam to Eve skrev:
Stand back, I don't know how big this thing gets! wink

Svar direkt från polisens talesman Ann Lindberg Jörnstedt skrev:
Snö kan jämställas med last. I Trafikförordningen 3 kap, 80§ stå följande att läsa. Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. Utgöra fara för person eller
2. Orsaka skada på egendom.

Paragrafen innehåller 6 punkter men det är de två första som är relevanta i det här fallet. Straffansvar är lagstadgat i 14 kapitlet §3 och 6. Penningböter: 1500 kronor.

I det aktuella fallet utgjorde snön på biltaket både fara för person och egendom.

Jag skulle önska att Saras pappa tänkte ett steg längre. Vad skulle kunna ha hänt om isen och snön hade släppt. Jo, bakomvarande bil kunde fått hela sjoket i framrutan eller en gående kunde fått det på sig. Med både tyngden och farten blir det livsfarligt. Jag tycker man kan dra en parallell med snö som rasar från tak eller att man lägger på ett takräcke utan att spänna fast det för att sedan lägga på packning och köra iväg.

Jag tycker dessutom att det är väldigt positivt att mina kollegor vinkade in alla de bilar som hade snö på taket.

Backa bandet en bit nu!
Detta är alltså citat ur tidnings artickeln som första länken i tråden hänvisar till. Och detta sitter en polis och vräker ur sig..? Har de inga krav på egen tankeförmåga på polis aspiranterna idag?
Jag har iofs bara haft körkort i ca 20 år, och därmed kört ca 20'000mil i vinterväglag (+100'000mil till som yrkes chauför.) Jag har ALDRIG varit med om att "isen losnar i ett stycke". Allt efter som den tinar i kanterna, så tar vinddraget hand om små bitar åt gången. Polisen önskar att "Saras pappa" tänkte ett steg längre..? Härifrån ser det ut som om polismannen i fråga inte tänkte särskilt mycket alls, annat än på att försvara sina kolegers idioti!
Här jämförs med snö och is som faller från ett tak..? Snön som glider av/faller från ett biltak har ca 1.3-1.8m att "falla", den faller av och ner i vägbanan för att där slipas av vägbanan tillbaks till snö. Den försvinner!

Eller som tidigare talare påpekade, den ramlar från taket ner på huven, ner (mindre än en meter framför bilen) på marken.
För att den skall losna från taket i sådan fart att den träffar en gående i huvet, måste man hålla ca 200kmh och tvärnita mot en mur eller liknande, men då är ju lite is på taket det minsta bekymret. Eller hur? wink
Senast redigerat av Kristian_V (28 januari 2007)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
28 januari 2007
Har ni nånsin hört talas om nån som träffats av isbitar från en bil? som värst har jag fått packad snö i form av en snåboll på rutan med den är allt smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

845 Inlägg
28 januari 2007
vilken idiotisk lag.. är juh förfan lika bra att sluta köra bil snart. kommer nya lagar stup i kvarten, och dehär va tamefan den sämsta lagen hittils. OUSCH!

Piratpartiet
339 Inlägg
28 januari 2007
Den lagen finns nog bara till för att få in mer pengar till staten. Snö på taket är väl inget problem, på vägen däremot är den ett större problem. Det kom 1-2 dm snö i borlänge för några veckor sen, jag skjutsar min kompis till tågstationen och på vägen hem så smäller det till under bilen. Då hade en skyddskåpa under motorn gått sönder... synd att det ska ta sån tid att ploga vägarna.
Nån pratade om 2 dm is på taket. Det är ingen omöjlighet faktiskt:

http://www.markhope.com/form_of_email/1_50/image_hive/ice_storm/ice_storm%20(3).jpg

Hade bilen sett ut sådär hade jag nog inte kört den ändå.
Ett ganska enkelt sätt att slippa snö och is på taket är att ställa in bilen i garaget.

320 Inlägg
28 januari 2007
polisen hittar väl på allt möjligt för att driva in pengarna.....patetiskt.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 januari 2007
Brådhis skrev:
MeloveGolf skrev:
vissa tänker inte längre än näsan här säg att du skiter i att skrapa/sopa whatever taket som är fyllt med 2dm is du kör  20min-30min vad börjar hända? värme händer och isblockets beläggnig mot taket börjar släppa vad händer om nån springer ut mitt i vägen eller bilen framför slår tvärnit? 2dm is på ett biltak kan jämföras med ett betongblock som kommer flygandes därför räknar man det som ospännd last tänk om vi alla skulle åka omkring med betongblock på taket och säga vaddå den är ju tung och har frusit fast
den åker aldrig av då skulle de flesa här skrika och gnälla högt.....införskaffa motorvärmare

2 decimeter is på taket? Hur i helsefyr lyckas man få det? 2 decimeter frusen snö (som ju är avsevärt mycket lättare än is) kan jag förstå, men 2 decimeter is? Då får du nog ha nå´n form av kanter på taket så vattnet kan stanna kvar och frysa till en massiv klump! Dessutom är jag MYCKET tveksam till att din bil skulle ha så bra bromsar och väggrepp (i synnerhet vintertid) att du kan stanna den på ett sådant sätt att isen flyger iväg och skadar en människa...

Nåja... Angående lagen så bör faktiskt INTE is som måste SKRAPAS bort anses vara oförankrad last... Det finns ju båda taxiskyltar och takräcken som sitter med hjälp av magnetism (enbart) och dom är ju lagliga... Och om då isen är fastfrusen bör den oxå anses vara förankrad! Och hävdar du att du vet hur länge du kan köra innan isen lossnar så är det faktiskt upp till en ev. åklagare att bevisa motsatsen, förutsatt att du inte erkänner på plats...

//Brådhis

hört talas om underkylt regn ???

BMW Power
2 362 Inlägg
28 januari 2007
Men jävla idiotlag.. så dom menar att man ska försöka plåga bort is från taket så hela jävla lacken ska följa med på köpet eller?

mvh

BMW, bogsering med wire :/

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 januari 2007
jag skulle aldrig skrapa med isskrapa på bilen så därför har jag den i garaget hela tiden tongue och även kupevärmare på på nätterna funkar bra det big_smile tongue

BMW Power
2 362 Inlägg
28 januari 2007
bonnen skrev:
tycker egentligen denna lag är mycket bra
alla som klagar tänker nog inte så mycket för tänk om det kommer ett isblock från en bil framför dig i ca 110kmh på en motorväg och du får det rakt i rutan du har ingen ruta kvar och stor risk att mista livet me även i stan där isblocken kan lossna och flyga på nån gående har faktiskt hänt att en cycklist blev ihjälslagen av ett flygande isblock från en bil hmm

Först och främst, om man ska få det genom rutan så ligger du garanterat för nära + hur många gånger har detta hänt? finns så betydligt mycket annat farligt här i världen som dom kan stoppa först innan lite is på tak.

BMW, bogsering med wire :/

* Voff voff *
10 583 Inlägg
28 januari 2007
bonnen skrev:
Brådhis skrev:
MeloveGolf skrev:

//Brådhis

hört talas om underkylt regn ???

Ja, det har jag både upplevt och hört talas om... Men några 2 dm(!) is på biltaket har jag aldrig sett eller råkat ut för ändå...

Och har man 2 dm is på taket så har man det med största säkerhet på resten av bilen och omgivningen oxå så då blir det nog inte så mycket bilkörning ändå...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

193 Inlägg
29 januari 2007
Som sagt patetisk lag!
Sedan som många också sagt, tar polisen emot lackskador som de
kan betala och ge en hyrbil då när sin egen är borta??

Mvh Kimme

1 893 Inlägg
29 januari 2007
Man kanske kan få låna en polisbil en vecka, medans polisens verkstad lackar om det repiga taket? wink

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
29 januari 2007
den sjukaste regeln är:
min  brevbärares kolloge stod vid stop plikts strecket med en på kvar på cykel och den andra... nere på asfaltet gissar vad  han fick av polisen???? jo du 300:- i böter därför att man måste står på 2fötter nere de stod i lagen..eftersom de är stop då ska de var helt stop...... så nästa gång ser upp

Drop Shop
926 Inlägg
29 januari 2007
det är ju löjligt vad de lägger sina resurser på.
1500 spänn för lite is på taket.
tidelag, 100% lagligt? fan helt sjukt.

fresh'n'clean
147 Inlägg
29 januari 2007
2 cm is på taket låter inte så jävla troligt, fatta ett två cm tjockt laget is på taket, då måste det snöa väldigt mycket, sen smälta skitfort och sen frysa ännu snabbare! Förmodligen körde tjejen runt med 1 dm snö på taket..
Jag vägrar skrapa taket, det förstör lacken, borstar gör jag dock.

Alphasonic: Skojar du eller? Tror du att alla har tillgång till ett garage?!

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
29 januari 2007
ALDRIG att jag tänker skrapa is och skit från taket eller resten av bilen.. förutom rutorna då men det tar jag som en självklarhet?? skulle jag inte få åka därifrån innan isen är borta så visst då ställer jag bilen där på tomgång med full värme tills isen är borta.. för jag tänker då fan aldrig sätta en is skrapa i taket.. däremot så bostar jag bort den lösa snön

Piratpartiet
339 Inlägg
29 januari 2007
alxalx skrev:
2 cm is på taket låter inte så jävla troligt, fatta ett två cm tjockt laget is på taket, då måste det snöa väldigt mycket, sen smälta skitfort och sen frysa ännu snabbare! Förmodligen körde tjejen runt med 1 dm snö på taket..
Jag vägrar skrapa taket, det förstör lacken, borstar gör jag dock.

Alphasonic: Skojar du eller? Tror du att alla har tillgång till ett garage?!

Nej det är sant, det är ett väldigt enkelt sätt att slippa snö på taket. Säkert många som inte har tillgång till ett garage men det är hur som helst ett enkelt sätt.

Sök