Tja grabbar!! jag undrar om ni vet varför en kondenssator kommer igång efter par minuter. Först så slår basslådan i ett takt sen när kondenssatorn slår igång så blir det en helt annan effekt. Min fråga är ska det ta några minuter innan den kommer igång? /Amir
nåt vajsing måste de vara du, han ska gå igång direkt, de ska inte ta ett par minuter, låter som den lyckas ladda ur efter det att du stängt av bilen....? kan ha fel
tja grabbar det är en mds 0,5 farader köpte den för ca 3 månader sen. den är kopplad på + - från batterin till kondensatorn o därifrån till slutsteget.
Du skrev att det är kopplat en plus från batteriet till plus på kondensatorn och vidare till slutsteget, menar du alltså att kabeln till slutsteget också går från kondensatorns plus?
Har du kopplat kondensatorns minus ner till karossen?
Jag har den värsta Rockford-kondensatorn. Jag var tvungen att ladda den de första jag gjorde. Sen är de viktigt att jorda den ordentligt, annars fyller den inte sin funktion.
vad gör kondensatorn för nytta egentligen, man behöver väl bara kondensator om man har lite värre anläggningar.?? eller har jag fel?
De allra flesta klarar sig utan men om du har slutsteg som kräver stort strömuttag då man spelar hårt så kopplar man in "kondningar" för att klara "strömspikarna" (omvänt). Om steget inte får den ström det behöver så kan det låta riktigt illa och i värsta fall går det sönder... men i de flesta "vanliga" anläggningar ser det mest bara coolt ut:)
Jo precis jag skrev som det står både + o - från batterin går till kondenssatorn sen från den till slutsteget + o -. sen är det så klart jord kabeln där och sånt på kondensatorn. behöver man fylla på den först eller nåt sånt liknande. för att man har en liten display som det står med siffror hur mycket den laddar osv.
Jo precis jag skrev som det står både + o - från batterin går till kondenssatorn sen från den till slutsteget + o -. sen är det så klart jord kabeln där och sånt på kondensatorn. behöver man fylla på den först eller nåt sånt liknande. för att man har en liten display som det står med siffror hur mycket den laddar osv.
Endast + från batteriet ska kopplas, kondensatorn ska jordas precis som ett slutsteg. Endast + på steget ska kopplas till kondensatorn. Steget ska jordas som vanligt.
du drar + kabeln från batteriets plus kabel till kondensatorns plus. Sedan drar du från - på kondensatorn till en jordpunkt. Sedan kondensatorns plus till stegets plus. Sedan från jorden på steget till antingen kondensatorns jord eller till ett jordställe.