3544
Sök

Frågor om kondenssator

131 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
Tja grabbar!! jag undrar om ni vet varför en kondenssator kommer igång efter par minuter. Först så slår basslådan i ett takt sen när kondenssatorn slår igång så blir det en helt annan effekt. Min fråga är ska det ta några minuter innan den kommer igång?
/Amir

666 Inlägg
19 januari 2007
vad har du för kondensator och hur är den kopplad..

//Silver

657 Inlägg
19 januari 2007
ja, kondenstatorn ska ju ladda upp sig. om den är urladdad så ska den ju ladda upp sig men de ska ju gå fort iofs... hur är den klopplad?

www.rallyshop.se
551 Inlägg
19 januari 2007
Låter som om det är en gammal konding som är urladdad!

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

20 Inlägg
20 januari 2007
nåt vajsing måste de vara du, han ska gå igång direkt, de ska inte ta ett par minuter, låter som den lyckas ladda ur efter det att du stängt av bilen....?
kan ha fel

en gång när det var mörk ute körde jag för fort

796 Inlägg
21 januari 2007
vad gör kondensatorn för nytta egentligen, man behöver väl bara kondensator om man har lite värre anläggningar.?? eller har jag fel?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

131 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
tja grabbar det är en mds 0,5 farader köpte den för ca 3 månader sen. den är kopplad på + - från batterin till kondensatorn o därifrån till slutsteget.

131 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
vet någon

21 761 Inlägg
26 januari 2007
Du skrev att det är kopplat en plus från batteriet till plus på kondensatorn och vidare till slutsteget, menar du alltså att kabeln till slutsteget också går från kondensatorns plus?

Har du kopplat kondensatorns minus ner till karossen?

48 Inlägg
26 januari 2007
Jag har den värsta Rockford-kondensatorn. Jag var tvungen att ladda den de första jag gjorde. Sen är de viktigt att jorda den ordentligt, annars fyller den inte sin funktion.

30 Inlägg
26 januari 2007
ronne skrev:
vad gör kondensatorn för nytta egentligen, man behöver väl bara kondensator om man har lite värre anläggningar.?? eller har jag fel?

De allra flesta klarar sig utan men om du har slutsteg som kräver stort strömuttag då man spelar hårt så kopplar man in "kondningar" för att klara "strömspikarna" (omvänt). Om steget inte får den ström det behöver så kan det låta riktigt illa och i värsta fall går det sönder... men i de flesta "vanliga" anläggningar ser det mest bara coolt ut:)

Riktiga bilar har 3 pedaler!

131 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
Jo precis jag skrev som det står både + o - från batterin går till kondenssatorn sen från den till slutsteget + o -. sen är det så klart jord kabeln där och sånt på kondensatorn. behöver man fylla på den först eller nåt sånt liknande. för att man har en liten display som det står med siffror hur mycket den laddar osv.

Hamster
817 Inlägg
28 januari 2007
Amir skrev:
Jo precis jag skrev som det står både + o - från batterin går till kondenssatorn sen från den till slutsteget + o -. sen är det så klart jord kabeln där och sånt på kondensatorn. behöver man fylla på den först eller nåt sånt liknande. för att man har en liten display som det står med siffror hur mycket den laddar osv.

Endast + från batteriet ska kopplas, kondensatorn ska jordas precis som ett slutsteg.
Endast + på steget ska kopplas till kondensatorn. Steget ska jordas som vanligt.

Kondensatorer ska laddas upp innan.

131 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
hur laddar man upp en kondensattor kan någon svara på det? vart ska jag lägga jordkabeln?

Fartdåre
378 Inlägg
29 januari 2007
du drar + kabeln från batteriets plus kabel till kondensatorns plus. Sedan drar du från - på kondensatorn till en jordpunkt. Sedan kondensatorns plus till stegets plus. Sedan från jorden på steget till antingen kondensatorns jord eller till ett jordställe.

Du använder inte - på batteriet utan jord.

TICen är till salu säljs billigt.

Fartdåre
378 Inlägg
29 januari 2007
Oftast laddar man upp kondensatorn första gången med någon liten lampa så den laddas upp försiktigt men sen laddas den själv upp automatiskt.

TICen är till salu säljs billigt.

Sök