2703
Sök

Undvika touran -06 1,4 tsi?

3 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Är påväg att skaffa en touran, som ska ligga på en prisklass runt 140 000 kr.
Har hittat en -06 7-sits som gått 8500 mil med 1,4 tsi motorn, för 139 900 (dock har bilfirman haft den sedan juli, så vill ha ner den lite i pris).
Den ska enligt försäljaren vara servad 4 gånger, första gången vid 2800 mil, 4700 mil, en gång vid 6000 mil och sista gången vid 7500 mil.
Enligt försäljaren finns en ägare på den och den ägaren jobbar själv på bilfirman.
Satt och kikade lite igår och hittade då att de verkar ha problem med kamkedjan som blir förlång osv.
Försäljaren skulle höra med gamla ägaren om kamkedjan var åtgärdad.



Bör man undvika just denna motor?
Vad tycker ni? Känns ju inte så kul ifall den rasar såfort man köpt den.
Alltså undvika, eller satsa på?
Eller vänta tills det kommer en fsi eller diesel istället (och då se till att spara lite pengar till, så att man kanske kan komma upp i prisklass 160 000 kr istället?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2011
#2
Om inte föregående ägare åtgärdat kamkedjan, se om bilfirman är villig att åtgärda kedjan istället?

Så som jag förstått det är det främst bilar med en speciell körstil som råkar illa ut. Exempelvis storstadstaxi, körskolebilar (Kärringstopp och många starter) och bilar som rullar korta sträckor etc. som råkat ut för haveri eller att kedjan kuggar över ett steg (Det behöver inte nödvändigtvis resultera i att motorn rasar nämligen).

Om bilen vid kontroll är ok eller om kedjan/kedjespännaren blivit utbytt mot eventuellt uppgraderade delar så ser jag inget problem med att köpa denna bilen om du inte har ovan nämnda knepiga körstil?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Cupra_
13 oktober 2011
#3
Jag har haft en kärra med den motorn, fast med 180hk.. Jag körde bara 3000 mil med min innan den såldes men vad jag vet är första servicen vid ca 1500mil? Det ska bara vara ett oljebyte då. Iaf var det så på min. Sedan andra servicen är det lite mer, typ bromsvätska och lite sånt.

Ang. fsi så har väl VW slutat med FSI? Det är väl bara TSI och TFSI numer?

Generellt tycker jag inte du ska vara rädd för motorn, visserligen var ju min från -10 så vissa saker kan ju vara åtgärdat under åren så att säga, men annars har jag inte hört mycket om problem.

Du får däremot vara beredd på att fylla olja vid varannan tankning.. Nej men nästan så. Min drack kopiösa mängder olja och kollar man runt på Seat/Skoda/VW-forum ser man att fler reagerat på samma sak, var t.o.m. någon som skrivit in om detta till "Vi bilägare". Min tog ca 1,5liter olja på 1500mil.

3 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#4
Vi har varit och kollat på bilen och den verkar vettig. Kamkedja och allt som hör ihopa med den är utbytt, så lutar åt att det blir ett köp av den ändå! Förra ägaren jobbarsjälv på verkstaden, så vi fick telenr till honom och har pratat med honom, de hade inte haft några problem med den.

Däremot så var däcken bak snedslitna, så de vill vi att de kollar innan det blir något köp. Får ett par nya däck isåfall också.

Men annars tycker vi det känns vettigt, så får vi lägga 45500 imellan och så tar de vår octavia från 2008 i inbyte, lite surt att byta ner sig i årsmodell, men samtidigt har/vill vi inte lägga massa extra pengar mellan.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 oktober 2011
#5
Deception skrev:
J
Ang. fsi så har väl VW slutat med FSI? Det är väl bara TSI och TFSI numer?

Vet du vad FSI är? Alla vw kommer numera med FSI, inga skillnader förutom överladdning..


Cupra_
14 oktober 2011
#6
MeloveGolf skrev:
Deception skrev:
J
Ang. fsi så har väl VW slutat med FSI? Det är väl bara TSI och TFSI numer?

Vet du vad FSI är? Alla vw kommer numera med FSI, inga skillnader förutom överladdning..

"Fuel stratified injection" vet jag vad det är ja.. En form av direktinsprutningssystem. Jag vet också att vissa TFSI har haft stora problem med att det bildas koks typ i insuget som sitter som betong, bl.a. hände det på en Leon 2,0TFSI -09 jag hade. Jag läste nämligen i nån bilblaska något om att VW skulle sluta producera FSI i en viss  modell av nån anledning. Jag tolkade det som att det gällde alla men jag kan ha fel som alla andra...
Senast redigerat av Deception (14 oktober 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2011
#7
MeloveGolf skrev:
Deception skrev:
J
Ang. fsi så har väl VW slutat med FSI? Det är väl bara TSI och TFSI numer?

Vet du vad FSI är? Alla vw kommer numera med FSI, inga skillnader förutom överladdning..

Alla VW´s motorer heter numera FSI, men själva tekniken "Fuel stratified injection" (Direktinsprutning) som ursprungligen kallades FSI har VAG lagt ner eftersom den i praktiken snarare höjde förbrukningen än sänkte den och motorerna riskerar att sota igen (En typsjukdom för alla sådana motorer, Mitsubishi GDI, BMW´s direktinsprutade motorer etc.)

Namnet lever dock kvar. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 oktober 2011
#8
Rquired skrev:
Alla VW´s motorer heter numera FSI, men själva tekniken "Fuel stratified injection" (Direktinsprutning) som ursprungligen kallades FSI har VAG lagt ner eftersom den i praktiken snarare höjde förbrukningen

Ge mig källa enda anledningen till att alla nya motorer heter FSI är på grund av att från 90% av motorer från VAG är direktinsprutade.Dom som inte är det heter inte FSI!

FSI finns nästan i alla modeller även R-line modeller kör FSI likaså V8 utvecklade av VW det finns väldigt få undanta som inte har FSI i vw's utbud från 2009 och framåt..



Sök