2735
Sök

Sätta 8 ventilar på en 16 ventilare volvo b230

937 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjena går det sätta en 8v på en 16v ? eller är det lika jävlig som att hänga 16v på en 8v? tacksam för snabba svar:O


Forummoderator
26 375 Inlägg
10 oktober 2011
#2
Om det går att montera en 16-ventilstopp där det ska sitta en 8-ventilstopp, så torde ju problemet inte vara så stort att göra det omvända..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

937 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#3
ne precis det ja menar. det borde vara rätt mycket änklar? spänrullen sitter på toppen på en 8v, och på blocket på en 16v så rent tekniksk så är det bara bult on?


Forummoderator
26 375 Inlägg
10 oktober 2011
#4
Kalasgasarn skrev:
ne precis det ja menar. det borde vara rätt mycket änklar? spänrullen sitter på toppen på en 8v, och på blocket på en 16v så rent tekniksk så är det bara bult on?

Njae..enklare kan jag hålla med om men bult-on lär det nog inte vara.
Någon annan får dock svara för de tekniska detaljerna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

937 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#5
det ända är kolvarna som blir "problem" men det är någ bara bra kanske för kompetsskull


937 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#6
nepp har inte råd med ett nira som jag vill ha så ska göra en snik variant för stunden.. hela bilen är komplett men det går inte redigt så tänkte hänga på en 8v å turbo boxar smile


612 Inlägg
11 oktober 2011
#7
Kasta i en komplett 8V-motor, dom kostar en påse jordnötter och det lär gå snabbare att byta än att pussla ihop 16V-botten med 8V-toppen.

937 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#8
problemet är att jag har smidd underdel i min 16van wink jag ska kolla upp detta i helgen jag har ett kontept till som ska provas på min 16v innan ja börja krabba med 8 v smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
11 oktober 2011
#9
ähhh vadå inte råd med ett nira?!

polarn kör en 16V turbo maskin i sin 360 med orginal 360 tändsystem och sprut fungerar hur bra som helst bromsad så till 270hk med lågt ladd sitter 800cc spridare och går på e85 smile
nu kör han 1bar enda han gjort är att flytta tändlägesgivaren lite så tändningen blev högre
fast det var inte nödvändigt tändlägesgivaren satt på orginalstället vid bromsningen

Kör fort så hinner inget hända...

937 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#10
hehe ja men några 270 hk  skulle inte ja ha utan 400 i så fall wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
12 oktober 2011
#11
Kalasgasarn skrev:
hehe ja men några 270 hk  skulle inte ja ha utan 400 i så fall wink

och då monterar du en 8v topp och ska köra med 400hk då är du ännu längre ifrån 400hk

270hk är vid 0,8bars ladd
så du kan nog räkna ut själva vad som händer med högre ladd

med en 8v topp hade du haft 270hk vid 1.2bars ladd med samma agg

har lite svårt att förstå din logik ?!
knappast så att det inte krävs ett bra sprut för 400hk bara för att man kör 8v topp
det gör bara saken svårare och kräver mer pengar än med 16v topp

Kör fort så hinner inget hända...

937 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#12
men jag skiter i mina 400 jag nöjer mig med 300 undra bara om det går idoiot


Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
12 oktober 2011
#13
skalman1 skrev:
Kalasgasarn skrev:
men jag skiter i mina 400 jag nöjer mig med 300 undra bara om det går idoiot

Och en person som inte ens kan stava till "idiot" är?

Du har ju fått tips om att det funkar med 16v toppen, men ändå vill du trimma genom att byta till delar med sämre prestanda.......

haha!

vill bara påpeka att det är dumnt att ta bort det enda som gör att man kan få ur lite effekt för ganska små summor 300hk plockar man lätt ur en 16v maskin medans en 8v motor kräver ganska mycket

ett agg andra spridare så är man framme med 16v maskinen

men byt du till en 8v topp sen frågar du vad du ska göra för att plocka 300hk så får du se hur mycket det går åt för att få lite effekt

Kör fort så hinner inget hända...

145 Inlägg
19 oktober 2011
#14
tja lånar denna tråd lite, jag har bytt motor i min 940 16v till en 8v. tror ni den går igenom besiktningen?

och för att slippa höra massa moral tanter om varför jag gjort något sådant så var det för att jag ska ha 16v motorn till min 240 turbo, och ville inte kasta en mkt fräsh 940 kaross på skroten när jag ändå hade en fullt fungerande b230f liggandes.

Mvh -HardcOre-
Senast redigerat av -HardcOre- (19 oktober 2011)

937 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#15
Growe skrev:
skalman1 skrev:
Kalasgasarn skrev:
men jag skiter i mina 400 jag nöjer mig med 300 undra bara om det går idoiot

Och en person som inte ens kan stava till "idiot" är?

Du har ju fått tips om att det funkar med 16v toppen, men ändå vill du trimma genom att byta till delar med sämre prestanda.......

haha!

vill bara påpeka att det är dumnt att ta bort det enda som gör att man kan få ur lite effekt för ganska små summor 300hk plockar man lätt ur en 16v maskin medans en 8v motor kräver ganska mycket

ett agg andra spridare så är man framme med 16v maskinen

men byt du till en 8v topp sen frågar du vad du ska göra för att plocka 300hk så får du se hur mycket det går åt för att få lite effekt

annledningen är att min 16v turbo motor inte gick redigt med 400cc spridare eller med 630 spridare och med 3.23" och me 3.5" å 3 tumms luftmassemätare den gick inte redigt tror det är styrboxen boxarna som är konstiga, skit samma bilen är slåld nu ändå.


937 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#16
-HardcOre- skrev:
tja lånar denna tråd lite, jag har bytt motor i min 940 16v till en 8v. tror ni den går igenom besiktningen?

och för att slippa höra massa moral tanter om varför jag gjort något sådant så var det för att jag ska ha 16v motorn till min 240 turbo, och ville inte kasta en mkt fräsh 940 kaross på skroten när jag ändå hade en fullt fungerande b230f liggandes.

Mvh -HardcOre-

inte en anning, sitter det katalysator å så vidare? det kanske bli liv om avgas värderna, effekten spelar nog ingen roll.


145 Inlägg
19 oktober 2011
#17
Kalasgasarn skrev:
-HardcOre- skrev:
tja lånar denna tråd lite, jag har bytt motor i min 940 16v till en 8v. tror ni den går igenom besiktningen?

och för att slippa höra massa moral tanter om varför jag gjort något sådant så var det för att jag ska ha 16v motorn till min 240 turbo, och ville inte kasta en mkt fräsh 940 kaross på skroten när jag ändå hade en fullt fungerande b230f liggandes.

Mvh -HardcOre-

inte en anning, sitter det katalysator å så vidare? det kanske bli liv om avgas värderna, effekten spelar nog ingen roll.

ja det sitter kat och allt som hör motorn till,  jag var bara osäker på om dom inte gillar att man ändrar effekten, fast å andra sidan så har jag ju minskat effekten fr 155 till 115hk.

937 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#18
preics så det borde ju gå igenom,


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
19 oktober 2011
#19
-HardcOre- skrev:
Kalasgasarn skrev:
-HardcOre- skrev:
tja lånar denna tråd lite, jag har bytt motor i min 940 16v till en 8v. tror ni den går igenom besiktningen?

och för att slippa höra massa moral tanter om varför jag gjort något sådant så var det för att jag ska ha 16v motorn till min 240 turbo, och ville inte kasta en mkt fräsh 940 kaross på skroten när jag ändå hade en fullt fungerande b230f liggandes.

Mvh -HardcOre-

inte en anning, sitter det katalysator å så vidare? det kanske bli liv om avgas värderna, effekten spelar nog ingen roll.

ja det sitter kat och allt som hör motorn till,  jag var bara osäker på om dom inte gillar att man ändrar effekten, fast å andra sidan så har jag ju minskat effekten fr 155 till 115hk.

Skulle inte tro att det ska va några som helst problem annars så e det ju fullt möjligt å regga om den som motorbyte så länge du byter allt med motorn å på så sätt behåller avgascerten.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

145 Inlägg
19 oktober 2011
#20
okok tack så mkt.


Sök