20 oktober 2011
Trådstartare
Hej alla! Min 740 startar inte, och jag har verkligen ingen aning vad som är fel!
För att göra en lång historia kort:
För ca en månad sen var bilen jätte svårstartad efter jag hade tankat. (den stod bara och tuggade på startmotorn) men vipps så startade den och gick felfritt. Dagen efter då motorn var kall hade jag samma problem. Den startade inte så min första tanke var, motorn får ingen bensin. men så var inte fallet. Så jag började självklart att googla runt på det, fick tips om att köra felkoder osv.
På 'port' 2 fick jag felkod 2-3-1 (tror jag det var) - Vilket var fel i syrehalten i lambdasonden. då fick jag ett tips om att byta luftmassemätare så cykla iväg till skroten och köpte mig en begagnad för 400:- (med samma siffror som jag hade innan).
Resultatet: Den startade och gick felfritt!!! - tills i förrgår. Bilen stendog när jag körde och typ 10 sekunder innan började lambdasond lampan lysa. Fick stå och tugga startmotor ett tag(en timme typ) lossade luftmassemätaren o försökte starta utan, inte gick det heller. Tillslut startade den som inget hade hänt och jag kunde brumma vidare. Igår när jag körde hem ifrån jobbet fick jag samma problem men dock på min egen parkering så jag bara kunde putta in skrothögen i en ruta. och nu startar den inte alls.
Jag skulle tippa på att jag grillat startmotorn en aning när jag nu efter alla misslyckade försök med att få igång den. Den 'viner/skriker' en aning när motorn börjar tugga.
När bilen väl fungerat så har den fungerat felfritt dvs normala varvtal, den drar inte extra mycket soppa osv..
* Modell: VOLVO 740-Serie 2.3 (Kat) GL
* Bränsletyp: Bensin
* Tillverkningsår: 1989
* Effekt (kW): 85
* Motorkod: B230F
* Drift: 2WD
* Kaross: Sedan
* CC: 2316
årsmodell 88
Rullat 26000 mil.
Bilen är ej trimmad/modifierad
Är verkligen inte sugen på att lämna in bilen till en verkstad som ska konstatera att det är något jätte simpelt så kommer det kosta satan för det..
Snälla snälla någon där ute - som är lite mer bil/motor kunnig än jag, någon som har en aning om vad det kan vara?
Bjuder på sär___skrivningar och stavfel + min okunnighet..!
mvh sebbe
Senast redigerat av globen (20 oktober 2011)