3613
Sök

Flödesfrågor dubbelturbobygge diesel.

'Moderator
20 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Tänker bygga en dubbel turbo av en vw diesel / D24.
Bygget skall vara billigt, kommer inte lägga ner allt för mycket tid, KOMMER INTE BYGGAS FÖR EFFEKT ELLER HÅLLBARHET.

Kommer bygga av en sugmotor

Såhär blir det!

Bygger egna turboinsug, tar ett original insug och bygger om.

Har 2st. halvfräsha turbosar, en original, och en lite större.

Kommer svetsa 2st anslutningar bredvid varandra på åvansidan av tråget, innerdiameter på slang/returrör ca. 14mm.

Tar original insug och svetsar igen ena sidan. Andra sidan blir det en aluminium stos som kommer riktas mot intercoolern.

Har en intercooler med måtten 35x30x25 typ.

Har en oljekylare.


FRÅGORNA

Har en original oljefilter flyttare? där det är 1 utgång till oljan med banjo fattning. men jag behöver 2st! vart, hur kan jag ta ut olja till turbosarna? Någon som kan förklara hur det blir bäst med oljekylare och oljan genom turbon osv.

Tryckrör, ska jag koppla ihop tryckrörena från turbosarna direkt ihop, genom intercoolern, och sedan till insuget. Borde väl funka?
Eller skaffa fram 2 intercoolers?

Funkar det bra att dra oljan som kommer ut från oljefiltret, genom oljekylaren och sedan göra någon jävla special så det blir 2 st ledningar?

Tacksam för svar/m. Har säkert glömt något.smile
Senast redigerat av Moderator (20 oktober 2011)

Yeeaah! Sevenfourty!

'Moderator
20 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#2
Snälla nån! någon måste ju kunna svara!

Yeeaah! Sevenfourty!

8 252 Inlägg
20 oktober 2011
#3
Moderator skrev:
Har en original oljefilter flyttare? där det är 1 utgång till oljan med banjo fattning. men jag behöver 2st! vart, hur kan jag ta ut olja till turbosarna?

Enklast bör ju vara att sätta ett y-kors så du får 2 utgångar på filterflyttaren. Till oljekylaren lär man ju ha en termostat

Moderator skrev:
Tryckrör, ska jag koppla ihop tryckrörena från turbosarna direkt ihop, genom intercoolern, och sedan till insuget. Borde väl funka?

Efetrsom du tänkt köra med olika stora aggregat så måste du göra så.


'Moderator
20 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Moderator skrev:
Har en original oljefilter flyttare? där det är 1 utgång till oljan med banjo fattning. men jag behöver 2st! vart, hur kan jag ta ut olja till turbosarna?

Enklast bör ju vara att sätta ett y-kors så du får 2 utgångar på filterflyttaren. Till oljekylaren lär man ju ha en termostat

Moderator skrev:
Tryckrör, ska jag koppla ihop tryckrörena från turbosarna direkt ihop, genom intercoolern, och sedan till insuget. Borde väl funka?

Efetrsom du tänkt köra med olika stora aggregat så måste du göra så.

Okej! men blir väl lättast att ta y korset efter oljekylaren så slipper man ha 2 oljekylare?
eller hur täntke du?

Yeeaah! Sevenfourty!

8 252 Inlägg
20 oktober 2011
#5
En oljekylare om du tänker ha en sån bygger man egna ledningar till som inte går till nåt annat förutom en termostat.



Sök