morgan_aman skrev:
Hej igen!
Problemen kommer på rullande band verkar de som. När bilen väl går fint maskinellt så är det dags för generatorn att krångla.
Min generator laddar med ALLT på (helljus + 3 extraljus(xenon), fläkten på 3an + stereo igång(inga basar, litet steg till framsystemet bara)
12,9V-13,0V.
Har man positionsljus på(funkar dagtid iaf), plus stereo bara: Den börjar på 14,0V men sjunker efter ett tag och lägger sig på på
13,7V-13,8V.
Har testat 2 generatorer till. Den ena ladda inget alls och den andra ger exakt samma värden som min första.
Så det känns inte som de är generatorn/generatorerna det är fel på. (Förutom den som inte ladda alls).
Mäter jag på batteriet får jag samma värden som när jag mäter direkt på generatorn.
Har testat jordat generatorn med en extra jordkabel på 12mm2 upp till ventilkåpan men ingen skillnad. Rengjort kontakterna på generatorn. Sprutat WD40 på alla kontakter från generator till startmotor till batteri.
Remmarna är tillräckligt spända.
Det som jag inte gjort nu pga att batterierna till lampan min tog slut så måste ladda dom, sen ska jag rengöra jorden mellan batteri - chassi. Och dra en ny jordkabel mellan batteri - motor för att testa.
Men dom ser inte så skitiga ut mot vad dom gjort förut (rengjorde dom för ca ½ år sen).
Nu har jag slut på idéer. Nån som har nån aning?
Mvh
Mogge