4177
Sök

Volvo 240 -83, Generator håller inte laddningen

63 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej igen!

Problemen kommer på rullande band verkar de som. När bilen väl går fint maskinellt så är det dags för generatorn att krångla.

Min generator laddar med ALLT på (helljus + 3 extraljus(xenon), fläkten på 3an + stereo igång(inga basar, litet steg till framsystemet bara) 12,9V-13,0V.

Har man positionsljus på(funkar dagtid iaf), plus stereo bara: Den börjar på 14,0V men sjunker efter ett tag och lägger sig på på 13,7V-13,8V.

Har testat 2 generatorer till. Den ena ladda inget alls och den andra ger exakt samma värden som min första.
Så det känns inte som de är generatorn/generatorerna det är fel på. (Förutom den som inte ladda alls).

Mäter jag på batteriet får jag samma värden som när jag mäter direkt på generatorn.

Har testat jordat generatorn med en extra jordkabel på 12mm2 upp till ventilkåpan men ingen skillnad. Rengjort kontakterna på generatorn. Sprutat WD40 på alla kontakter från generator till startmotor till batteri.

Remmarna är tillräckligt spända.

Det som jag inte gjort nu pga att batterierna till lampan min tog slut så måste ladda dom, sen ska jag rengöra jorden mellan batteri - chassi. Och dra en ny jordkabel mellan batteri - motor för att testa.
Men dom ser inte så skitiga ut mot vad dom gjort förut (rengjorde dom för ca ½ år sen).


Nu har jag slut på idéer. Nån som har nån aning?


Mvh
Mogge

Truckreparatör
221 Inlägg
21 oktober 2011
#2
Hej!
Förstår inte vad problemet är dina värden verkar helt normala. så om batteriet laddar ur så skulle jag byta det.

Mvh
Freddy


63 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#3
Men förut har den laddat som MINST 13,9V vid full belastning men legat stabilt på 14,2V under normal belastning som halvvljus, fläkt på 1an och stereo. Och batteriet har bara gått ca 1 år, blivit urladdat ca 2-3ggr. Är ju fortf garanti på det (OKQ8) så kan ju kanske byta ut det om det skulle vara så.

För som det är nu, jag har kört med positionsljus så mkt som de går, fläkten avstängd och ingen stereo i några veckor men ÄNDÅ så om bilen får stå 1 dag utan att köras, så ska man starta den andra dagen på de, så känner man att det inte är full styrka på batteriet.

Truckreparatör
221 Inlägg
21 oktober 2011
#4
Jag tycker inte att dina generatorvärden verkar dåliga. att den sjunker lite i spänning vid fullbelastning är inte konstigt. bot på detta är ju en kraftigare generator med fler amp.

laddregulatorn brukar ju ligga på 13,8 volt och ska försöka hålla detta. men allt mellan 13,7-14,2 är okej.

Kolla så att du inte har något som ligger och tjuvar ström när bilen är avstängd.

Det du kan göra är att kolla syravikten i batteriet med en syravikts mätare detta är det bästa sättet att kolla hur batteriet mår.
ett fulladdat batteri ska ligga på 1,28 i syravikt.
Senast redigerat av freddy_82 (21 oktober 2011)


63 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#5
Laddregulatorn som sitter på är på 14V. Vet inte exakt om de är 14,2V men minns att jag köpte en på 14V nånting iaf.

Har även tagit ur säkringen till klockan under dessa veckor, för hade jag den i så drog den ur batteriet på några dar. Nåt annat som drar tjuvström har jag inte hittat.

Tycker bara det är konstigt att den laddar mindre nu än förut då den legat stabilt på 13,9V - 14,2V utan problem. Och nu ligger den på 13,2V - 13,6V om man kör med halvvljus på. Den laddar ju, det gör den, men bilen är ju ändå död efter nån dag bara. Kanske är batteriet som är boven och inte orkar hålla kvar strömmen?

Ska kolla upp syravikten! smile
Senast redigerat av morgan_aman (21 oktober 2011)

Truckreparatör
221 Inlägg
21 oktober 2011
#6
Jag tror att det är batteriet som är boven. har du korkar så du kommer åt syran så mät den. du kommer se direkt om den inte håller rätt nivå eller om en cell är död m.m.


749 Inlägg
21 oktober 2011
#7
morgan_aman skrev:
Hej igen!

Problemen kommer på rullande band verkar de som. När bilen väl går fint maskinellt så är det dags för generatorn att krångla.

Min generator laddar med ALLT på (helljus + 3 extraljus(xenon), fläkten på 3an + stereo igång(inga basar, litet steg till framsystemet bara) 12,9V-13,0V.

Har man positionsljus på(funkar dagtid iaf), plus stereo bara: Den börjar på 14,0V men sjunker efter ett tag och lägger sig på på 13,7V-13,8V.

Har testat 2 generatorer till. Den ena ladda inget alls och den andra ger exakt samma värden som min första.
Så det känns inte som de är generatorn/generatorerna det är fel på. (Förutom den som inte ladda alls).

Mäter jag på batteriet får jag samma värden som när jag mäter direkt på generatorn.

Har testat jordat generatorn med en extra jordkabel på 12mm2 upp till ventilkåpan men ingen skillnad. Rengjort kontakterna på generatorn. Sprutat WD40 på alla kontakter från generator till startmotor till batteri.

Remmarna är tillräckligt spända.

Det som jag inte gjort nu pga att batterierna till lampan min tog slut så måste ladda dom, sen ska jag rengöra jorden mellan batteri - chassi. Och dra en ny jordkabel mellan batteri - motor för att testa.
Men dom ser inte så skitiga ut mot vad dom gjort förut (rengjorde dom för ca ½ år sen).


Nu har jag slut på idéer. Nån som har nån aning?


Mvh
Mogge

Det är inget fel på laddningen, det fungerar helt normalt.
Generatorn laddar bara vad den behöver, hade den laddat 14V hela tiden så hade batteriet blivit överbelastat.


63 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#8
Okej! Men då ska jag kolla upp hälsan på batteriet! Måste ju vara det som är boven iom att bilen är död efter nån dag om den inte används. Ska även göra en koll på tjuvström igen men hittade inget tidigare.

Tackar för era svar! smile


Mätte upp syravikten och 3 celler va nästan i botten på mätarn. En cell va "fair" och två celler okej. Va och fick ett nytt batteri på garantin så förhoppningsvis funkar det nu smile Tack igen!
Senast redigerat av morgan_aman (21 oktober 2011)


Sök