22 oktober 2011
Trådstartare
har som många andra fått generator ljud i högtalarna.
bilen är c70 -98 med stora paketet, 3vägs system fram sen 8" bas + skrikare i hatthyllan, allt drivs av original steg 4x100W
när jag köpte bilen satt en kina modell 7"skärm stereo, kass ljudkvalite så byttes mot en jvc 7" för 4k
när jag bytte så fick jag generator ljud till och från olika gånger man starta bilen. visade sig att jorden till stereon va lite dålig kontakt ( sockerbit ). bättrade på de, och det försvann. men sen när jag koppla in en 12" bas och en monosteg ( jbl ) + en kond på 1farad ( rockford ) så uppkom det generatorljud + poppande i basen, så jag drog om strömkällan (20kvadrat 200kr/m både ström och jord) och kollade alla kontakter, flyttade jordpunkten, drog om rca kabeln, sen köpte ny rca kabel med 3skärmar, och drog en remote kabel separat. så i bilen ligger kablarna följande.. ström på förarsida, remote mittpanelen, rca passagerarsida. det visade sig att slutsteget var fabriksfel på "kabelbrott i lågnivå" så det lagades, och ploppandet försvann i basen, men nu är generatorljudet kvar.... det blir högre samt lägre ibland när man kör. så har provat att jorda chassit på huvudenheten, ändra på kablar bakom huvudenheten, sen blev jag så satans glad, DET FÖRSVANN !! det var så att rca kablarna hade lite dålig kontakt i huvudenheten så fort man tryckte in den på plats, men nu har det kommit tillbaka och det går inte med att pilla på rca kablarna, vet inte vad jag ska ta mig till nu, har provat ALLT känns det som, och det är inte roligt att köra med stereon avstängd för jag blir galen av allt vinande.
nån som har en ide vad nästa steg är att prova? nya kablar så man slipper sockerbitar? byta ut sockerbitar mot annat? ska prova en annan huvudenhet så fort jag får tag på en, kan det vara så att slutsteget brände lågnivå utgångarna på huvudenheten då det var fel på det, och jag provade alla utgångar på huvudenheten
HJÄLP MIG !
mvh Dennis