2301
Sök

Lämplig fördelningslåda till 4WD bygge

96 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hejsan.
Jag går i tankarna att dra igång ett långtidsprojekt framöver där en specifik framhjulsdriven bil skall få drivning på alla hjul, men jag funderar lite på hur jag skall lösa detta.
Tanken är att effekten skall hamna nånstans runt 500hk 600Nm och till detta är jag fruktansvärt sugen på en sekventionell dogbox låda. Problemet då är att jag har väldigt svårt att hitta sådana lådor med uttag för 4WD. Fann en på Sellholm för 100k och det är på tok för dyrt. Jag funderar istället på en vanlig 2WD och passa in lämplig fördelningslåda och då verkar det lättast med en där drivning till bakhjul går rakt bak från lådan och den som skall fram går ut på sidan.
Finns ju en del pickuper som har såhär och är lätt att få tag på frågan är ju dock om det håller/går förstärka.
Edit: för att förtydliga så skall motorn vara rakställd
Förslag?
Senast redigerat av Krogis (1 oktober 2011)

Saab 9000 2.0t

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
1 oktober 2011
#2
Annars så kan du ju kolla på drivlinorna på Imprezorna, den 6 växlade originallådan sägs hålla för den effekten men om du envisas med dogbox finns det sådan satser att köpa

96 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#3
Kollade drivningen på en polares Audi S2a idag. Den lösningen såg riktigt smidig ut. Är lådan till Audi 80 likadan? har de även delad bakaxel?

Saab 9000 2.0t

227 Inlägg
10 oktober 2011
#4
Audis liksom audis lösningar med mitt och framdiff i växellådan har en stor nackdel och det är motorns placering där bakersta cylindern hamnar en bit framför framaxeln med viktfördelning därefter..

Satsa hellre på typ en BMWiX-/ford-cossi fördelningslåda och kolla om en sån går montera på typ en bmw ZF Växellåda.

Den sellholmlåda du tittat på är den för RWD isåfall, den för 4wd kostar betydligt mer än hundringen

15 Inlägg
12 oktober 2011
#5
Vad har du tänkt för motor? Manuell lr automat? Jag skall göra liknande med en 945a... Jag har letat efter automat.

Det finns ju ZF 4HP22 i några olika varianter och sitter på Jaguar, Porsche (911 som tiptronic), Range Rover och Land Rover, men på 4WD varianten sitter allt ut på sidan. Du ville ha bak-kardan i mitten!?

Då finns det AW 30-43LE som i 4wd-version sitter på Pajero/LandCruiser och Cherokee
Även en AW71/72 skulle kunna funka från Pajero eller Suzuki Vitara med lite fix jag hittade på Turbobricks
http://forums.turbobricks.com/showthrea … post709479

Men du har nog samma fråga som jag nu... Vad är det för fördelning mellan fram och bak, och hur är det med diffar?

96 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#6
Lådan skall vara manuell och motorn kommer tas från en 9000 2.0t.
De lådor som du räknar upp är de alla 4WD? Lådor från pickuper är ju inte roliga att köra med.
Det jag letar efter igentligen är en lämplig extern eller intern fördelningslåda som man kan ha tsm med en ordentlig växellåda. Om du inte vet en rolig komplett 4WD låda som monteras rakställd.

Fördelning fram-bak har jag inte ens funderat på vad jag vill ha. 50-50 eller 40-60 skulle jag tro.
Och att det finns eftermarknads diffar e ju ett krav.

Saab 9000 2.0t

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 oktober 2011
#7
Är det tvärställd motor ska du titta på 4-motion från valfri Golf 02M är 6-vxl och tål mer än motorn gör ställbar 4wd dock max 50/50 men går absolut att åka brett finns tonvis med eftermarknads delar: diffar,drevsatser,seqshift,controllers etc..


15 Inlägg
19 oktober 2011
#8
Skall du ha 4wd eller awd? Ser mest ut som awd på dina svar. Jag som hoppats på 4wd smile Planerar ett 4wd bygge i en 945, men...

7 274 Inlägg
19 oktober 2011
#9
h-matson skrev:
Skall du ha 4wd eller awd? Ser mest ut som awd på dina svar. Jag som hoppats på 4wd smile Planerar ett 4wd bygge i en 945, men...

Om man har 4 hjul och har awd så är det samma sak som 4wd....

AWD - All Wheel Drive
4WD - 4 Wheel Drive
Senast redigerat av Brains (19 oktober 2011)


15 Inlägg
21 oktober 2011
#10
Brukar man inte referera till 4wd på bilar med fördelningslåda och awd på bilar med centraldiff? Rätta mig om jag har fel wink

96 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#11
Jag har lite halvt bestämt mig för en Audi låda då dessa verkar lättast att bygga på. Ja motorn kommer kanske lite längre fram men man får kompensera så mkt det går med att flytta bak batteriet och ev hela kylet osv.
Är det någon som har lite mer ingående info om vad dessa lådor klarar. Tanken är väl att ligga runt 600Nm som nämnt tidigare

Saab 9000 2.0t

pallbockskung
32 Inlägg
23 oktober 2011
#12
jag hade satsat på en skyline låda. då kan du även styra om du vill ha drivning på alla hjul eller bara köra rwd ibland.

detta medelande är bara ett hopkok av lögner och helt okvalificerad gissningar.
Mvh Niklas

KHRacing
23 oktober 2011
#13
h-matson skrev:
Brukar man inte referera till 4wd på bilar med fördelningslåda och awd på bilar med centraldiff? Rätta mig om jag har fel wink

aldrig någonsin hört talas om nej. O vad är egentligen skillnaden på mellandiff o fördelningslåda ?


Sök