2261
Sök

Okey att "sno" bilder?

32 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Min kära far hittade en av mina bilder på bilen i en företagsannons på Blocket för någon dag sedan.
Har letat som en tok men hittar inte annonsen bara för det, men bilden visade bilen med hus och gårdsplan i bakgrunden så det var ingen helt "opersonlig" bild heller..

Blev lite nyfiken på om detta verkligen är okej, att företag tar andras privata bilder och lägger upp i sina annonser? neutral

// Jessica

146 Inlägg
23 oktober 2011
inte så påläst men upphovsrättslagen borde täcka det.

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
23 oktober 2011
Jag skulle bli arg

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
23 oktober 2011
Bara att anmäla!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
23 oktober 2011
Bara skicka faktura på bilden.  Det är inte lagligt att använda bilder i komerisellt syfte om du inte äger rättigheten till bilden.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Seg bôvel
322 Inlägg
23 oktober 2011
För att gå vidare med detta måste du ha bevis.
Du måste alltså hitta annonsen och ta en skärmdump INNAN du säger något till polisen, eftersom att när företaget får nys om att du anmält dem kommer att plocka bort bilden omgående, vilket innebär att ingen bevisbörda finns, och du går tomhänt ur tvisten.

Finns många fall där man bör se igenom fingrarna vid bildstöld, men när ett företag i vinningssyfte publicerar en stulen bild ska du anmäla dem.

Självlärd
3 083 Inlägg
23 oktober 2011
Som många andra sagt så äger DU upphovsrätten till bilden. Och om du har bevis T.ex en skärmdump som tydligt visar att det är din bil på bilden och vem som använt den så är det bara att anmäla den som använt bilden.

Fick lära oss en del om upphovsrätten i skolan. Nog det tråkigaste jag lärt mig i hela skolan men det kan ju vara nyttigt att kunna ibland

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

fotointresserad
2 307 Inlägg
23 oktober 2011
Som folk ovan säger så är det inte okej att ta bilder, speciellt inte i fall där bilderna används i markandsföringssyfte eller liknande. Och att man bör se igenom fingrarna i vissa fall som någon skriver ovan tycker jag inte är ritkgit rätt formulerat.

Då du är upphovsmannen till bilden krävs alltså att företaget i det här fallet kontaktar dig först för att få ett godkännande att använda din bild för att inte göra sig skyldig till intrång i upphovsmannens rättigheter.

Om du tänker dig att ta betalt för detta så se till att skaffa fram bevis. Ta som sagt skärmdump och skriv ut från internet, gärna så datum kommer med. Se även till att någon utlöver dig kan vittna om att bilden fanns utlagd och att det är din bild, denna person bör inte vara en anhörig på något sätt utan utomstående.

Hör därefter av dig till företaget, antingen med att skicka en faktura för otillåten publicering eller också genom att bara upplysa dem om denna publicering och säga att det inte är okej om du ej har har avsikt att fakturera dem.

Seg bôvel
322 Inlägg
23 oktober 2011
Norde skrev:
Som folk ovan säger så är det inte okej att ta bilder, speciellt inte i fall där bilderna används i markandsföringssyfte eller liknande. Och att man bör se igenom fingrarna i vissa fall som någon skriver ovan tycker jag inte är ritkgit rätt formulerat.

Med att "se igenom fingrarna" syftar jag inte på företag/organisationer som använder bilder i syfte för ekonomisk vinning, snarare exempelvis skolelever som använt ens bilder i projektarbeten och dylikt.
I mina ögon är det jävligt fel att kräva skadestånd i en sådan situation, även om gärningen i sig innebär ett lagbrott.

Inga bildstölder är okej, men i vissa fall räcker det med bara en tillsägelse och upplysning om upphovsrättslagen.

Muttley
23 oktober 2011
Hade en kollega som skulle sälja sin bil och tog bilderna han hade sen han köpte den. Dvs bilföräljarens bilder, från deras bilhall med deras prisinfon i rutorna.
Han fick vara så snäll och ta bort den illa kvickt om han inte ville bli anmäld. Då företaget ej tyckte de var okej.

Om du hittar annonsen så är de bara ringa och upplysa om det.

Seg bôvel
322 Inlägg
23 oktober 2011
tkd_rille skrev:
Hade en kollega som skulle sälja sin bil och tog bilderna han hade sen han köpte den. Dvs bilföräljarens bilder, från deras bilhall med deras prisinfon i rutorna.
Han fick vara så snäll och ta bort den illa kvickt om han inte ville bli anmäld. Då företaget ej tyckte de var okej.

Om du hittar annonsen så är de bara ringa och upplysa om det.

Men vill man ta tillfället i akt och tjäna en hacka på det hela så är det bättre att göra som Norde sade ovan. smile

fotointresserad
2 307 Inlägg
23 oktober 2011
DuelBall skrev:
Norde skrev:

Med att "se igenom fingrarna" syftar jag inte på företag/organisationer som använder bilder i syfte för ekonomisk vinning, snarare exempelvis skolelever som använt ens bilder i projektarbeten och dylikt.
I mina ögon är det jävligt fel att kräva skadestånd i en sådan situation, även om gärningen i sig innebär ett lagbrott.

Inga bildstölder är okej, men i vissa fall räcker det med bara en tillsägelse och upplysning om upphovsrättslagen.

Okidoki, då är vi på helt samma nivå smile Brukar själv, som du säger, nöja mig med tillsägelse om jag hittar bilder som är mina någonstans. Internet och okunskapen hos folk har gjort att det är väldigt lätt att bilder sprids till både höger och vänster idag och ibland rycks ur sitt egetliga sammanhang.

Sök