2584
Sök

Volvo S40 2.0T -00, sportavgas. Vilket?

Trött
267 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hallå!

Mitt avgassystem small rakt av igår, så jag kröp under och konstaterade att hela systemet är sönderrostat. Någon gång inom en snar framtid blir det chipning (steg 1 till att börja med), så jag tänkte att jag lika gärna kan köpa sportavgas från turbon och bakåt. Jag är INTE ute efter att få "fränt ljud" i bilen då jag växte ifrån den typen av Vansbro-trimning för väldigt många år sen. Jag är inte heller intresserad av tips som kommer från någon som hört av sin farbrors kollegas sons pojkvän som hört från en bekants bekant vilket system som är bra eller inte.

Alltså; Har DU en 2.0T och har DU testat ett sportavgas som funkar bra? I så fall vilket? cool

Hittade varken tråd eller inlägg om detta fast jag VET att jag läst om det på gorg, så det fick bli en ny. Mod får flytta tråden om den hamnade fel.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 oktober 2011
#2
Jag har haft flera X40 bilar och kort sagt.
JT:s 3 tums system = Billigast, aluminiserat och mest ljud, dock inte mycket ljud om man väljer den tysta varianten (Dom har två)

Ferrita = Dyrt, rostfritt och nada ljud typ.

Simons/BSR (Tillverkas på samma fabrik) = Lite mitt i mellan JT och Ferrita både när det gäller ljud och pris men mer åt det tysta hållet.
Senast redigerat av Busgrabb (23 oktober 2011)

Autotech

huh?
10 427 Inlägg
21 oktober 2011
#3
Kirrade ett 2,5" sportsystem från Ferrita till min Volvo 740 för ett antal år sen.
Fördelen med Ferrita är att man får livstids garanti på avgassystemen (för den som köpt systemet dvs).
Råkade ut för att en ljuddämpare började skramla nåt djävulskt efter 1-2år
och det var bara att skicka in och få ut en ny utan större bekymmer.

Så röstar på Ferrita just för den hyggliga garantin om man äger en bil långsiktigt smile

Edit: Ursäkta S40 2,0T icke-innehavandet wink
Senast redigerat av steifan (21 oktober 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
21 oktober 2011
#4
steifan skrev:
Kirrade ett 2,5" sportsystem från Ferrita till min Volvo 740 för ett antal år sen.
Fördelen med Ferrita är att man får livstids garanti på avgassystemen (för den som köpt systemet dvs).
Råkade ut för att en ljuddämpare började skramla nåt djävulskt efter 1-2år
och det var bara att skicka in och få ut en ny utan större bekymmer.

Så röstar på Ferrita just för den hyggliga garantin om man äger en bil långsiktigt smile

Edit: Ursäkta S40 2,0T icke-innehavandet wink

tycker rostfria systemen låter fruktansvärt illa blir ett missljud framförallt om man får lite förbränning ute i rören blir ett blångande ljud på något skumnt sätt

hade feritta på min 245turbo och blev sjukt störd att det blev missljud vid växlingar och ljudet var inte heller trevligt förövrigt heller
blir lixom missljud i rören mot ett hedligt rör

största störningsmomentet försvann när jag byggde ett eget främre röret då blev det bättre

Kör fort så hinner inget hända...

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
22 oktober 2011
#5
Vänd på turbon så avgasröret går uppåt, montera en ganska lång ljuddämpare, hål i huven måste göras, direkt på turbon. Så var det klart!

NÄSTA FRÅGA!

Ont om hästkrafter är det gott om.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
22 oktober 2011
#6
Sqweebz skrev:
Vänd på turbon så avgasröret går uppåt, montera en ganska lång ljuddämpare, hål i huven måste göras, direkt på turbon. Så var det klart!

NÄSTA FRÅGA!

Avgarröret kommer ut vågrätt på X40 så om du vänder turbon så kommer den ändå inte peka uppåt wink

Autotech

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
22 oktober 2011
#7
Men då får man ta och sätta dit en 90 graders böj innan ljuddämparen då.. Dööööh... wink

Ont om hästkrafter är det gott om.

Trött
267 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#8
Sqweebz skrev:
Vänd på turbon så avgasröret går uppåt, montera en ganska lång ljuddämpare, hål i huven måste göras, direkt på turbon. Så var det klart!

NÄSTA FRÅGA!

Haha, funderade på var du tagit vägen för ett tag sen. Allt väl?

Skrev förresten fel i första inlägget, det blir nytt från katten och bakåt, inte från turbon. Ska jag sätta en rörböj bakom katten och dra ut dämparn under passagerardörren? smile

Blir nog BSR.

EDIT: tack för tipsen ni som faktiskt bidrog med något vettigt. wink
Senast redigerat av Hellectric (23 oktober 2011)

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
23 oktober 2011
#9
Hellectric skrev:
Sqweebz skrev:
Vänd på turbon så avgasröret går uppåt, montera en ganska lång ljuddämpare, hål i huven måste göras, direkt på turbon. Så var det klart!

NÄSTA FRÅGA!

Haha, funderade på var du tagit vägen för ett tag sen. Allt väl?

Skrev förresten fel i första inlägget, det blir nytt från katten och bakåt, inte från turbon. Ska jag sätta en rörböj bakom katten och dra ut dämparn under passagerardörren? smile

Blir nog BSR.

EDIT: tack för tipsen ni som faktiskt bidrog med något vettigt. wink

Haha, ville bara vara dryg just för att du skrev som du skrev i första inlägget. Men mitt svar var ändå bäst.. Traktoravgassystem på en traktor. Helt rätt. smile

Jorå fan, lever på som vanligt med fattigdom och elände. Kör bärgare på hemmaplan nu sen någon månad tillbaka. Själv då?

Ont om hästkrafter är det gott om.

Trött
267 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#10
Åh fan! Jorå föffan vettu, tillbaka på förra jobbet och kryssar dalarna-skåne-sthlm-dalarna igen. Fint som snus! Jobba tre dar, va ledig tre dar (minst). smile


Sök