2965
Sök

Var hittar jag bakaxel till 70 Nova (10 bult, 8.5")?

170 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#1
Ringt land å rike runt utan resultat. :-(

Mvh /Peter
Senast redigerat av Metica (17 oktober 2011)

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
17 oktober 2011
#2
Har du rasat den gammla ??

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
17 oktober 2011
#3
nån av firmorna som skickar grejjer mellan Sverige & usa ? exempelvis www.arizonaclassic.com
Senast redigerat av farbrorbozze (17 oktober 2011)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
17 oktober 2011
#4
Autorep, Skellefteå.

Farsan har ju hållit på med skiten i närmare 33 år nu, kan garanterat hitta en bakaxel åt dig.
Kan dock notera att han är just nu och lastar container i USA, och kommer tillbaka nästa vecka, men skicka ett PM till alseryd här på garaget så kommer det fram om inte jag redan har hunnit säga till han.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

170 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#5
Tack!

Näe, den gamla har inte rasat. Men risken ökar markant för ett ras när den nya, trimmade 350:n stoppas i.

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

115 Inlägg
23 oktober 2011
#6
Jag har ingen färdig komplett, men jag kan plocka ihop en som du vill ha den. Kan det va' interessant?


170 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#7
Njae. Jag hade tänkt att meka ihop en själv, faktiskt. ;-) Ska inte vara så klurigt. Men tusen tack iaf.

Som det ser ut nu så blir det så att jag slänger ut innehållet i 8.2-axeln och lyfter in en Eaton-diff och ny utväxling från Richmond (3.55). Tämlingen många säger att den konfigurationen ska hålla för 500 häst iaf. Bör dock inte kombineras med transbrake, manuell låda, slicks på klistrad strip... :-D Men får gatkörning och rödljusbus ska det fungera fint.

För övrigt har du ett gott rykte, Jörgen. Ditt namn dyker upp lite varstans på nätet, alltid i samma mening som någonting positivt!

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

115 Inlägg
23 oktober 2011
#8
Metica skrev:
Njae. Jag hade tänkt att meka ihop en själv, faktiskt. ;-) Ska inte vara så klurigt. Men tusen tack iaf.

Som det ser ut nu så blir det så att jag slänger ut innehållet i 8.2-axeln och lyfter in en Eaton-diff och ny utväxling från Richmond (3.55). Tämlingen många säger att den konfigurationen ska hålla för 500 häst iaf. Bör dock inte kombineras med transbrake, manuell låda, slicks på klistrad strip... :-D Men får gatkörning och rödljusbus ska det fungera fint.

För övrigt har du ett gott rykte, Jörgen. Ditt namn dyker upp lite varstans på nätet, alltid i samma mening som någonting positivt!

Ta en ordentlig titt på drivaxlarna, både på lagerytan för hjullagren så den inte börjar bli sliten och ful, samt själva gjutningen av drivaxeln då kvaliten kan vara minst sagt varierande på dom äldre axlarna.

En stödkåpa i aluminium av kraftig modell kan vara en god investering också.

Tack för dom vänliga orden, jag gör så gott jag kan smile

Mvh.
Senast redigerat av Nova-Jorgen (23 oktober 2011)


170 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#9
Tack för tipsen!

Gissar att drivaxlarna bytes när bilen uppgraderades till skivor runt om, men man kan aldrig vara säker. Ska inspektera dem noga när jag river axeln. Samma sak gäller gjutningen!

En fetare kåpa alu-kåpa blir det.

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar


Sök