Tja!
Har ett bekymmer som jag inte riktigt begriper. Ska försöka förklara det så noga som möjligt med alla steg vad jag gjort.
Jag har oljud i framvagnen, vänster fram. Det låter typ "voffvoffvoffvoffvoff" som om nånting skrapar i/ligger emot. Det blir värre när jag svänger höger, men finns där hela tiden. Det låter ocskå oberoende av hastighet men ökar såklart i frekvens ju fortare hjulet snurrar. Jag har frågat runt lite och pilalr själv enligt nedanstående vad jag trodde det var.
Fastrostade bromsbelägg/ok som inte rör sig som de ska - Plockade bort allting, slipade av, smörjde upp etc, fixade glidfunktionen i oket etc. allting funkar tipp topp tycker jag.
Hjullager - Då jag trodde det var det som lät först så började jag där men dels låter det inte så sjungande som hjullager brukar och dels har ajg hissat upp och låtit hjulet snurra när jag känt på fjädern - inga vibrationer. Har problemet på högersidan så jag känner liksom skillnaden.
Skev/ojämn bromskiva - Då man hissar upp och försöker snurra runt hjulet så stannar hjulet en gång varje varför jag trodde skivan var ojämn/skev. Införskaffade således ny skiva och nya belägg. Bytt och gjort och trodde nu dum som jag var att problemet var borta. Inte då. Det låter lika jävligt fortfarande.
Drivknut - Har hört att det mer ska skramla som typ en burk med kulor/stenar i. Har således uteslutit det.
Oket tar i fälgen - Har gamla fula plåtfälgar till vinterdäcken som jag inte vet om de är orginal och
alufälgar till somamrdäcken som Är orginal. Märkte efter jag satt på ny skiva/belägg att oket skrapar i innersidan av fälgen litegrann. Provade om problemet var detsamma på sommardäcken på orginalfälg och så var det. Eftersom oket är gammal och rostigt så är det ju större nu än tidigare så jag tog helt eneklt vinkelslipen och tog bort all rost så när jag sätter på hjulet igen så tar det inte i. Kör en stund och tro fan att ljudet kommer tillbaks.
Är desperat. Enda bilen jag har och jag kör med den dagligen och är lite orolig för att det är nåt som kan få hjulet at nypa eller lossa så jag behöver verkligen få detta fixat. Var med om att en spindelled släppte på en 850 en gång, som tur var på en parkering, så jag är lite nervös när det gäller sånt här.
Är det nån som har några idéer?