3142
Sök

Audi TT -00 180hk för och nackdelar

Snäll pöjk
703 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej alla!
Jag skulle vilja få era synpunkter på audi tt -00 alltså vers.1. Både för och nackdelar! Vanliga fel, stora servicar vilket miltal osv. skatt? Bränsleförbrukning, ja allt ni kan komma på!
Blir evigt tacksam!

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#3
Grymt bra länk! Tack för det!

Undrar om det skiljer mycket i brukskostnader på en 225hk och en 180hk? V6 på 250hk också?

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#4
Vad tror ni om denna http://www.blocket.se/malmo/Audi_TT_1_8 … 21&w=3

Kolla på något extra?

Har hört att remmen ska vara bytt vid 18.000mil, men också vid 12.000, stämmer det?

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#5
Ingen som vet?

Ack vet jag förgasarmotorer!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 oktober 2011
#6
mangedif skrev:
Vad tror ni om denna http://www.blocket.se/malmo/Audi_TT_1_8 … 21&w=3

Kolla på något extra?

Har hört att remmen ska vara bytt vid 18.000mil, men också vid 12.000, stämmer det?

Jag kan inte svara på frågan om kamremsbyte tyvärr, och någon får rätta mig om jag minns fel: Men måste inte en FWD Audi TT ha en vinge bak? Det skedde nämligen flera tillbud på grund av att modellen var för lätt i aktern eftersom dess form skapade lyftkrafter, och efter att en av Audi´s höga chefer kört ihjäl sig bakom ratten på en TT kröp tillverkaren till kors och genomförde en återkallning.

Om jag minns rätt så var det bland annat den vinge man ser på många TT, men det var inte alla som lämnade in sina bilar för ombyggnad och ett sådant exemplar skall man om jag förstått allt rätt undvika.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

:-)
367 Inlägg
23 oktober 2011
#7
Rquired skrev:
mangedif skrev:
Vad tror ni om denna http://www.blocket.se/malmo/Audi_TT_1_8 … 21&w=3

Kolla på något extra?

Har hört att remmen ska vara bytt vid 18.000mil, men också vid 12.000, stämmer det?

Jag kan inte svara på frågan om kamremsbyte tyvärr, och någon får rätta mig om jag minns fel: Men måste inte en FWD Audi TT ha en vinge bak? Det skedde nämligen flera tillbud på grund av att modellen var för lätt i aktern eftersom dess form skapade lyftkrafter, och efter att en av Audi´s höga chefer kört ihjäl sig bakom ratten på en TT kröp tillverkaren till kors och genomförde en återkallning.

Om jag minns rätt så var det bland annat den vinge man ser på många TT, men det var inte alla som lämnade in sina bilar för ombyggnad och ett sådant exemplar skall man om jag förstått allt rätt undvika.

Har för mig att någon kille här på Gorg fick uppleva detta fenomen i 120 blås på motorvägen.
Bilen slungades iväg helt okontrollerat.

Snäll pöjk
703 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#8
jag har själv också läst detta men att man inte monterade vinge på alla, utan vissa satte man bara extra vikter bak, detta gör att man inte kan ha dubbla utblås, man ska tydligen kunna se detta om man tittar under om vikter är monterade eller ej.. Bara något jag läst, vet inte om det stämmer?

Ack vet jag förgasarmotorer!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 oktober 2011
#9
mangedif skrev:
jag har själv också läst detta men att man inte monterade vinge på alla, utan vissa satte man bara extra vikter bak, detta gör att man inte kan ha dubbla utblås, man ska tydligen kunna se detta om man tittar under om vikter är monterade eller ej.. Bara något jag läst, vet inte om det stämmer?

Så kanske är fallet, fast i så fall vore det lite lustigt att/om Audi tog fram två lösningar på samma problem?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Snäll pöjk
703 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#10
jo, men tror att dem började med att både sätta vikter och vinge men vid efterforskningar var det bara nödvändigt med extra vikter? Jag vet faktiskt inte själv, har bara läst det som sagt..

Ack vet jag förgasarmotorer!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 oktober 2011
#11
Även jag kan ställa mej i ledet om att ena ljuddämparen är solid, dvs en vikt på vissa.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Snäll pöjk
703 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#12
Såhär ligger det till, hittade länken! -00:er är tydligen ett säkert kort.

På 180 hk versionen bultades en 60 kg tung vikt i bagagerummet plus vissa modifieringar i framvagnen med bl a ESP. Däremot behövdes det inte monteras en vinge! Alltså finns det modifierade 180 hk TT utan vinge.

På 225 hk versionen fanns fyrhjulsdriften som gav den extra tyngd som krävdes på bakhjulen. Däremot monterades vinge på bakluckan och modifieringar gjordes på både fram- och bakvagn med ESP som standard. Alltså, en modifierad 225 hk TT har vingen!

I samband med återkallelserna gjordes också förändringar i produktionen och bilar från –00 är garanterat åtgärdade! Bilar från –99 skall vara modifierade då alla erbjöds modifiering, men var uppmärksam! Det finns fortfarande några som inte är modifierade även om det är ovanligt.

Var speciellt vaksam på 180 hk –99:or som har monterat dubbla avgasutblås (225 hk ljuddämpare) då detta inte är möjligt så länge du har 60 kilos vikten kvar! En TT som inte är modifierad skall du absolut inte befatta dig med å framför allt inte köpa!

Källhänvisning:
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

Ack vet jag förgasarmotorer!


Sök