2493
Sök

Problemsökning BMW e46 ev motorras.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Frugan kom in i morses och sade att bilen inte startar. Upp ur sängen och skall ut med kablar och grejer. Men det är inte batteriet säger hon. Hoppar in i bilen och vrider på nyckeln. Hör att startmotorn drar runt men inte att det händer ngt mer. Kommer hem från jobbet och jag och grannen lyfter på huven och tittar. Det visar sig att vad jag trodde det var, var det inte.(Startmotor som kärvar) Motorn går runt men det händer inget mer. Bilen kördes till garageuppfarten i Fredagskväll och är inte använd sedan dess. Vad kan ha hänt. Kan remmen/kedjan gett upp. Eller vad kan ha hänt?

-Mike-

svensson
60 Inlägg
25 oktober 2011
Det enda som hänt mig med lite halvkass olja, var att när de e kallt o jag kört bilen en kort sträcka så den inte blir någe varm o sen stängt av o ut igen efter en stund e att den bara går runt på starten men startar inte,

Låter som när man kör runt en motor utan stiften i ungefär.

E la någe me att oljan inte fyller lyftarna eller någe sånt?

Men var bara o på me startkablar o mala på, tillslut hoppa den allt igång, lite halvsur.
Senast redigerat av simon_s (25 oktober 2011)

Bmw 323 coupe-97 sommarbilen
Volvo 240 turbo-83 lek/projektbilen

dARKiE
5 031 Inlägg
25 oktober 2011
Hade samma fel på min 525:a en morgon.
Dagen innan hade jag bara startat och flyttat den typ 2 meter och stängt av.

Tydligen blev den sur på det lilla, då jag torkade av tändstiften så hoppade den igång direkt igen.

Prova det först, låter inte som något motorras ialf.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

3 235 Inlägg
25 oktober 2011
be nån dra den på startmotorn, och se samtidigt under oljelocket om kammen snurrar.
Gör den det kan du försöka bogsera igång den.
Men kolla stiften först, och ev mät kompressionen.

93 Inlägg
25 oktober 2011
Precis! bara att nöta tills kompen kommer tbx och bilen startar! och sen är det bara att byta olja och ut och piska den ganska hårt och efter det kan man göra ett nytt oljebyte inom kort om man vill för att vara säker på att inte massa skit/avlagringar finns kvar och där med  orsaka problemet.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Jag skulle ju ha bytt olja på den nu så det kan vara ett så enkelt fel så blir jag nästan tårögd. Kollar om kammen snurrar först bara så inte man förstör mer än nödvändigt! Tack för snabba svar!

-Mike-

93 Inlägg
25 oktober 2011
Exakt! kolla remmen! byt olja och nöt på eller byt efter den hoppat igång! smile
Senast redigerat av bananen80 (25 oktober 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 oktober 2011
Det händer att lyftarna hänger sig på denna motorn och då upplevs motorn som komplös och går mycket lättare på startmotorn än normalt. Men detta händer om motorn är igång en mycket kort stund, ungefär likt det Darkie beskriver ovan, hur länge gick motorn senast innan den startvägrade? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Nu är den igång igen! Tack för alla bra råd och att det lugnade ner mig lite!

-Mike-

93 Inlägg
26 oktober 2011
Låt höra hur gick du till väga? skönt att det löste sig! smile

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Kollade så att allt drog runt och sen var det bara att dra igång den. Bytt olja på den nu och har inte varit ngt efter detta! Bilen är väl bortskämd! Kollade i serviceboken och det var exakt ett år sedan på dagen som senaste oljebytet var gjort.

-Mike-

1 482 Inlägg
30 oktober 2011
Vevaxelgivaren brukar ge dessa typer av varningstecken innan den slänger in handduken, likadant gäller soppapumpen/relät.

Så _OM_ problemet återkommer så borde du kolla upp dessa 3 komponenter först.
Förhoppningsvis återkommer inte problemet men just incase..

BLT Service
Theracords Music Label

93 Inlägg
31 oktober 2011
varken hallgivaren eller pumpen/reläet gör att bilen känns komplös eller hur? smile hehe

1 482 Inlägg
31 oktober 2011
bananen80 skrev:
varken hallgivaren eller pumpen/reläet gör att bilen känns komplös eller hur? smile hehe

Sant... va trött wink

BLT Service
Theracords Music Label

Sök