Som topic lyder så drar batteriet ur sig själv när bilen står avslagen. Satt i ett Optima gul 75 Ah batteri som var i gott skick med då blev det bara så att det tog längre tid för den att dra ur sig själv. Och dom flesta vet ju vad som händer när optimorna laddas ur
Jag brukar sätta bilen på laddare när den inte används men när den inte står där då drar den ut sig själv.
Det måste ju vara nått som ligger och drar ur batteriet hela tiden men kan för guds skull inte komma på vad det kan vara.
Är i akut hjälp då jag snart ska börja jobba och måste använda bilen!
Lättaste sättet att korta ner listan på vilka delar det kan vara som drar tjuvström är att koppla bort plus polskon och sen mäta amperen mellan plus polskon och batteriets plus och börja rycka säkringar och se när amperen dippar ner till normal nivå.
Lättaste sättet att korta ner listan på vilka delar det kan vara som drar tjuvström är att koppla bort plus polskon och sen mäta amperen mellan plus polskon och batteriets plus och börja rycka säkringar och se när amperen dippar ner till normal nivå.
Är det inte - polen och - skon man ska mäta emellan ?
GIssar på att den sitter vid/i generatorn? Vad gör den?
exakt vad den gör är jag inte helt 100 på..
men vet att den kan gå sönder om du tar bort plus polen när bilen är igång..
Diodbryggan fungerar som likriktare så att du får likström ur generatorn. Det kan vara kolen i generatorn som är kass också, hade det problemet i min bil.
Lättaste sättet att korta ner listan på vilka delar det kan vara som drar tjuvström är att koppla bort plus polskon och sen mäta amperen mellan plus polskon och batteriets plus och börja rycka säkringar och se när amperen dippar ner till normal nivå.
Är det inte - polen och - skon man ska mäta emellan ?
Eller om man har tillgång till en tång amper mätare.. så slipper man koppla loss något alls.
Sedan är det bara hitta vart det drar... Säkringar är ett bra tipps...
Snoogiloo skrev:
gamlingen skrev:
Snoogiloo skrev:
Lättaste sättet att korta ner listan på vilka delar det kan vara som drar tjuvström är att koppla bort plus polskon och sen mäta amperen mellan plus polskon och batteriets plus och börja rycka säkringar och se när amperen dippar ner till normal nivå.
Är det inte - polen och - skon man ska mäta emellan ?
det kvittar om du mäter mellan plus eller minus
Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]
Eller om man har tillgång till en tång amper mätare.. så slipper man koppla loss något alls.
Om man bara har en tångamperemeter som klarar att mäta likström och dessutom i milliampereklassen. Av dom få jag sett som klarar det har prislappen haft fyra siffror, kanske inget man köper för att felsöka en bil en enda gång.
Väldigt sant Sj har jag ju lite fusk då jag har ganska god tillgång till värktyg på jobbet
G-sson skrev:
shidapu skrev:
Eller om man har tillgång till en tång amper mätare.. så slipper man koppla loss något alls.
Om man bara har en tångamperemeter som klarar att mäta likström och dessutom i milliampereklassen. Av dom få jag sett som klarar det har prislappen haft fyra siffror, kanske inget man köper för att felsöka en bil en enda gång.
Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]
* Koppla ut batteriet * Dutta tillbaka kabeln på batteriet och se om det gnistrar, gör det det så drar det ström * koppa lös +kabeln till generatorn * Dutta tillbaka kabeln på batteriet och se om det gnistrar fortfarande
* Koppla ut batteriet * Dutta tillbaka kabeln på batteriet och se om det gnistrar, gör det det så drar det ström * koppa lös +kabeln till generatorn * Dutta tillbaka kabeln på batteriet och se om det gnistrar fortfarande