Chris1967 skrev:
OscarSkold skrev:
@Chris1967: Tack så jättemkt för tipsen!
Det var så lite så;)
Jag tror inte det är dyrare reservdelar till den än till en BMW eller Mercedes i samma klass, det är nog helt individuellt vad det är för prylar. Går att hitta svindyra prylar till en Skoda också
Generellt är det kanske dyrare delar till en lyxmodell. Men bromsar och "vanliga" slitdelar tycker jag var helt okej priser på, att byta en automat kostar lika mycket till denna som till en motsvarande bil. Har ingen erfarenhet av turbos på den, de går väl sönder efter hur den sköts såklart.
Som sagt, det ser tilltalande ut med dubbelturbo och 300 (lama)pållar, men den blir frånkörd av både det ena och andra.. Det är INTE en racebil, mer gubbracer då isf.
Jag skulle hellre köpt en V70 T5 alla gånger, om det nu ska vara Volvo.
Provkör bilen, det är mitt råd. Det är du som ska köpa den, inte vi - smaken är som baken och du kanske stortrivs, vem vet
Du har helt rätt, delarna till en BMW eller Mercedes kostar lika mycket som dem till en Volvo S80. Problemet som gör Volvon dyrare i drift är följande:
-Motsvarande BMW eller Mercedes har sugmotorer, även en 540i med V8 på 4.4l kan faktiskt kallas lättmekad. Det finns plats att komma åt och drivlinan är fördelad över hela bilen med växellådan bakom motorn och så vidare. En motor med turbo har mycket mer som kan krångla, och en motor med dubbla turbo har väldigt mycket mer som kan krångla.
-I Volvo S80 T6 är hela drivlinan bokstavligen talat nertvingad i motorrummet, till den grad att Volvo var tvungna att välja en 4vxl. automatlåda eftersom inget annat fick plats. Det innebär att reparationer kräver ett helt annat ingrepp, som till exempel generatorbytet Dieselsmurfen nämner ovan. En mindre modern låda innebär också sämre förutsättningar för prestanda och förbrukning.
-Växelådan till S80 T6 är precis som många andra automatväxlade lådor till Volvo från den tiden (Även 5cyl. bensin och diesel) väldigt känslig och även försiktigt körda original exemplar har enligt uppgift råkat ut för haveri. Jämfört med BMW och Mercedes vars lådor verkar vara väldigt tåliga, det finns flera exempel på ägare som Turbo eller kompressorkonverterat sina tyskar och kör med dubbla effekten utan problem med lådan. Många turbobyggen, på exempelvis konverterade gamla Volvo 240/740, använder också sig utav BMW-lådor som ett exempel.
-Denna kombinationen, fler dyra delar som kan krångla och avancerade reparationer, gör Volvon till en betydligt större ekonomisk risk.
Och jag tror det är anledningen till varför T6 är svårsåld och ligger lågt i pris, jag tror spekulanterna har förstått ovanstående och hellre köper sig en annan bil. Jag sticker också ut och påstår att BMW och Mercedes med flera är bättre bilar, bekvämare, stadigare på vägen och framför allt roligare att köra. Men det är självupplevt.