3753
Sök

Köpråd angående Volvo S80 T6 98-02

1 484 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag skulle vilja ha lite råd om vad jag ska tänka på om jag ska köpa en S80 T6.

Vad ska jag tänka på?

Hur är motorerna och växellådan?

Bränsleförbrukning?

Varför ligger dom så lågt i pris?

Här har ni ett exempel på en som jag skulle kunna tänka mig:

http://www.blocket.se/varmland/Volvo_s8 … =7&w=2

Hoppas att jag kan få mkt hjälp då jag gått i dessa tankebanor ett bra tag nu, hade tänkt att köpa en till våren!

MVH Oscar

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Livsnjutare
15 Inlägg
4 november 2011
#2
Innan jag köpte min nuvarande bil(Mondeo ST 220), hade jag funderingar på en T6.
Det jag upptäckte var att många av dem var mycket välskötta och välvårdade/servade. De rullar på rätt bra utan några större ingrepp vad jag har läst mig till och pratat med ägare osv., mer än automaten som är lite känslig och kan kosta en slant om det vill sig illa.

I övrigt förbrukas det nog slitdelar i samma takt som till andra bilar, lite mer i framvagnen då kanske. Priserna är jag inte så himla insatt i.

Jag tyckte att de jag kom i kontakt med drog en hel del soppa, snarare över än under litern, samt att det känns absolut inte som den har 270hk, mer som 200 då. Att trimma var kanske inte heller det bästa eftersom automaten inte pallar för mycket mer vrid. Här föll den för min del. Köper jag en bil med nästan 300 pållar, så vill jag att det ska kännas också. De 220 hästar jag har i min bil känns dubbelt upp mot T6.an.

Nöjer man sig med bilens prestanda efter en provkörning, så spelar det ju kvitta.
Att de är svårsålda tror jag har att göra med att den drar en del soppa, och det är ju en "lyxbil" med lite dyrare ägarkostnader än en Passat, vilket kanske inte är det bästa sälj argumentet i dessa tider. Å andra sidan så finns det säkerligen bra prutmån istället.

En förbaskat trevlig bil att köra, hyffsade ägarkostnader, fin komfort och utrymmen och härliga stolar! Se till att hitta ett välservat fint ex med ALL utrustning! wink

Lägg aldrig en strumpa i brödrosten.

Forummoderator
18 118 Inlägg
4 november 2011
#3
Det var uppe en tråd i somras om generatorbyte på en T6:a. Det var inte gratis tydligen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 484 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#4
@Chris1967: Tack så jättemkt för tipsen! smile

@Felplacerad: Haha, det tänkte jag inte ens på att det stod tongue

@Dieselsmurfen: Hehe, kan tänka mig att det är ganska dyra reservdelar, men fasen så flötig bil! wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Livsnjutare
15 Inlägg
4 november 2011
#5
OscarSkold skrev:
@Chris1967: Tack så jättemkt för tipsen! smile

Det var så lite så;)
Jag tror inte det är dyrare reservdelar till den än till en BMW eller Mercedes i samma klass, det är nog helt individuellt vad det är för prylar. Går att hitta svindyra prylar till en Skoda också wink Generellt är det kanske dyrare delar till en lyxmodell. Men bromsar och "vanliga" slitdelar tycker jag var helt okej priser på, att byta en automat kostar lika mycket till denna som till en motsvarande bil. Har ingen erfarenhet av turbos på den, de går väl sönder efter hur den sköts såklart.

Som sagt, det ser tilltalande ut med dubbelturbo och 300 (lama)pållar, men den blir frånkörd av både det ena och andra.. Det är INTE en racebil, mer gubbracer då isf.
Jag skulle hellre köpt en V70 T5 alla gånger, om det nu ska vara Volvo.

Provkör bilen, det är mitt råd. Det är du som ska köpa den, inte vi - smaken är som baken och du kanske stortrivs, vem vet wink

Lägg aldrig en strumpa i brödrosten.

1 484 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#6
Chris1967 skrev:
OscarSkold skrev:
@Chris1967: Tack så jättemkt för tipsen! smile

Det var så lite så;)
Jag tror inte det är dyrare reservdelar till den än till en BMW eller Mercedes i samma klass, det är nog helt individuellt vad det är för prylar. Går att hitta svindyra prylar till en Skoda också wink Generellt är det kanske dyrare delar till en lyxmodell. Men bromsar och "vanliga" slitdelar tycker jag var helt okej priser på, att byta en automat kostar lika mycket till denna som till en motsvarande bil. Har ingen erfarenhet av turbos på den, de går väl sönder efter hur den sköts såklart.

Som sagt, det ser tilltalande ut med dubbelturbo och 300 (lama)pållar, men den blir frånkörd av både det ena och andra.. Det är INTE en racebil, mer gubbracer då isf.
Jag skulle hellre köpt en V70 T5 alla gånger, om det nu ska vara Volvo.

Provkör bilen, det är mitt råd. Det är du som ska köpa den, inte vi - smaken är som baken och du kanske stortrivs, vem vet wink

Yäyä, får se till våren vad som hägrar mest wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 november 2011
#7
Chris1967 skrev:
OscarSkold skrev:
@Chris1967: Tack så jättemkt för tipsen! smile

Det var så lite så;)
Jag tror inte det är dyrare reservdelar till den än till en BMW eller Mercedes i samma klass, det är nog helt individuellt vad det är för prylar. Går att hitta svindyra prylar till en Skoda också wink Generellt är det kanske dyrare delar till en lyxmodell. Men bromsar och "vanliga" slitdelar tycker jag var helt okej priser på, att byta en automat kostar lika mycket till denna som till en motsvarande bil. Har ingen erfarenhet av turbos på den, de går väl sönder efter hur den sköts såklart.

Som sagt, det ser tilltalande ut med dubbelturbo och 300 (lama)pållar, men den blir frånkörd av både det ena och andra.. Det är INTE en racebil, mer gubbracer då isf.
Jag skulle hellre köpt en V70 T5 alla gånger, om det nu ska vara Volvo.

Provkör bilen, det är mitt råd. Det är du som ska köpa den, inte vi - smaken är som baken och du kanske stortrivs, vem vet wink

Du har helt rätt, delarna till en BMW eller Mercedes kostar lika mycket som dem till en Volvo S80. Problemet som gör Volvon dyrare i drift är följande:

-Motsvarande BMW eller Mercedes har sugmotorer, även en 540i med V8 på 4.4l kan faktiskt kallas lättmekad. Det finns plats att komma åt och drivlinan är fördelad över hela bilen med växellådan bakom motorn och så vidare. En motor med turbo har mycket mer som kan krångla, och en motor med dubbla turbo har väldigt mycket mer som kan krångla.

-I Volvo S80 T6 är hela drivlinan bokstavligen talat nertvingad i motorrummet, till den grad att Volvo var tvungna att välja en 4vxl. automatlåda eftersom inget annat fick plats. Det innebär att reparationer kräver ett helt annat ingrepp, som till exempel generatorbytet Dieselsmurfen nämner ovan. En mindre modern låda innebär också sämre förutsättningar för prestanda och förbrukning.

-Växelådan till S80 T6 är precis som många andra automatväxlade lådor till Volvo från den tiden (Även 5cyl. bensin och diesel) väldigt känslig och även försiktigt körda original exemplar har enligt uppgift råkat ut för haveri. Jämfört med BMW och Mercedes vars lådor verkar vara väldigt tåliga, det finns flera exempel på ägare som Turbo eller kompressorkonverterat sina tyskar och kör med dubbla effekten utan problem med lådan. Många turbobyggen, på exempelvis konverterade gamla Volvo 240/740, använder också sig utav BMW-lådor som ett exempel. 

-Denna kombinationen, fler dyra delar som kan krångla och avancerade reparationer, gör Volvon till en betydligt större ekonomisk risk.

Och jag tror det är anledningen till varför T6 är svårsåld och ligger lågt i pris, jag tror spekulanterna har förstått ovanstående och hellre köper sig en annan bil. Jag sticker också ut och påstår att BMW och Mercedes med flera är bättre bilar, bekvämare, stadigare på vägen och framför allt roligare att köra. Men det är självupplevt.
Senast redigerat av Rquired (4 november 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 484 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#8
Rquired skrev:
Chris1967 skrev:
OscarSkold skrev:
@Chris1967: Tack så jättemkt för tipsen! smile

Det var så lite så;)
Jag tror inte det är dyrare reservdelar till den än till en BMW eller Mercedes i samma klass, det är nog helt individuellt vad det är för prylar. Går att hitta svindyra prylar till en Skoda också wink Generellt är det kanske dyrare delar till en lyxmodell. Men bromsar och "vanliga" slitdelar tycker jag var helt okej priser på, att byta en automat kostar lika mycket till denna som till en motsvarande bil. Har ingen erfarenhet av turbos på den, de går väl sönder efter hur den sköts såklart.

Som sagt, det ser tilltalande ut med dubbelturbo och 300 (lama)pållar, men den blir frånkörd av både det ena och andra.. Det är INTE en racebil, mer gubbracer då isf.
Jag skulle hellre köpt en V70 T5 alla gånger, om det nu ska vara Volvo.

Provkör bilen, det är mitt råd. Det är du som ska köpa den, inte vi - smaken är som baken och du kanske stortrivs, vem vet wink

Du har helt rätt, delarna till en BMW eller Mercedes kostar lika mycket som dem till en Volvo S80. Problemet som gör Volvon dyrare i drift är följande:

-Motsvarande BMW eller Mercedes har sugmotorer, även en 540i med V8 på 4.4l kan faktiskt kallas lättmekad. Det finns plats att komma åt och drivlinan är fördelad över hela bilen med växellådan bakom motorn och så vidare. En motor med turbo har mycket mer som kan krångla, och en motor med dubbla turbo har väldigt mycket mer som kan krångla.

-I Volvo S80 T6 är hela drivlinan bokstavligen talat nertvingad i motorrummet, till den grad att Volvo var tvungna att välja en 4vxl. automatlåda eftersom inget annat fick plats. Det innebär att reparationer kräver ett helt annat ingrepp, som till exempel generatorbytet Dieselsmurfen nämner ovan. En mindre modern låda innebär också sämre förutsättningar för prestanda och förbrukning.

-Växelådan till S80 T6 är precis som många andra automatväxlade lådor till Volvo från den tiden (Även 5cyl. bensin och diesel) väldigt känslig och även försiktigt körda original exemplar har enligt uppgift råkat ut för haveri. Jämfört med BMW och Mercedes vars lådor verkar vara väldigt tåliga, det finns flera exempel på ägare som Turbo eller kompressorkonverterat sina tyskar och kör med dubbla effekten utan problem med lådan. Många turbobyggen, på exempelvis konverterade gamla Volvo 240/740, använder också sig utav BMW-lådor som ett exempel. 

-Denna kombinationen, fler dyra delar som kan krångla och avancerade reparationer, gör Volvon till en betydligt större ekonomisk risk.

Och jag tror det är anledningen till varför T6 är svårsåld och ligger lågt i pris, jag tror spekulanterna har förstått ovanstående och hellre köper sig en annan bil. Jag sticker också ut och påstår att BMW och Mercedes med flera är bättre bilar, bekvämare, stadigare på vägen och framför allt roligare att köra. Men det är självupplevt.

Hm, ja vi får se hur det blir.. Annars funderar jag på en V70 TDI -00 eller äldre, gamla karossen alltså.

Vilken skulle ni valt? S80 eller V70?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 november 2011
#9
Varför vill du kliva ner till gamla V70 som egentligen är en ansiktslyft gammal 855? I valet mellan en V70 Mk1 och en Volvo S80 hade jag valt den senare eftersom den är mycket mer modern, men helst hade jag valt en V70 Mk2. Varför köra en sedan när det finns en kombi som är mycket mer praktisk? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 484 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#10
jo jo, men frågan är ju hur mkt den kommer kosta i försäkring på mig också.. är liksom 22 år gammal.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Livsnjutare
15 Inlägg
4 november 2011
#11
Rquired skrev:
Du har helt rätt, delarna till en BMW eller Mercedes kostar lika mycket som dem till en Volvo S80. Problemet som gör Volvon dyrare i drift är följande:

-Motsvarande BMW eller Mercedes har sugmotorer, även en 540i med V8 på 4.4l kan faktiskt kallas lättmekad. Det finns plats att komma åt och drivlinan är fördelad över hela bilen med växellådan bakom motorn och så vidare. En motor med turbo har mycket mer som kan krångla, och en motor med dubbla turbo har väldigt mycket mer som kan krångla.

-I Volvo S80 T6 är hela drivlinan bokstavligen talat nertvingad i motorrummet, till den grad att Volvo var tvungna att välja en 4vxl. automatlåda eftersom inget annat fick plats. Det innebär att reparationer kräver ett helt annat ingrepp, som till exempel generatorbytet Dieselsmurfen nämner ovan. En mindre modern låda innebär också sämre förutsättningar för prestanda och förbrukning.

-Växelådan till S80 T6 är precis som många andra automatväxlade lådor till Volvo från den tiden (Även 5cyl. bensin och diesel) väldigt känslig och även försiktigt körda original exemplar har enligt uppgift råkat ut för haveri. Jämfört med BMW och Mercedes vars lådor verkar vara väldigt tåliga, det finns flera exempel på ägare som Turbo eller kompressorkonverterat sina tyskar och kör med dubbla effekten utan problem med lådan. Många turbobyggen, på exempelvis konverterade gamla Volvo 240/740, använder också sig utav BMW-lådor som ett exempel. 

-Denna kombinationen, fler dyra delar som kan krångla och avancerade reparationer, gör Volvon till en betydligt större ekonomisk risk.

Och jag tror det är anledningen till varför T6 är svårsåld och ligger lågt i pris, jag tror spekulanterna har förstått ovanstående och hellre köper sig en annan bil. Jag sticker också ut och påstår att BMW och Mercedes med flera är bättre bilar, bekvämare, stadigare på vägen och framför allt roligare att köra. Men det är självupplevt.

Det är sant, både BMW och Mercedes i samma storleksklass är som du säger mer lättmekade, helt klart.

Annars håller jag med dig i bilval också, hellre en MK2 V70, i det fallet.
Men dieselsnurra? Njaaaaaa.....
Jag föredrar sugproppsmotorer helt klart, med "rediga" hästar wink hehe
Senast redigerat av Chris1967 (4 november 2011)

Lägg aldrig en strumpa i brödrosten.

Livsnjutare
15 Inlägg
4 november 2011
#12
OscarSkold skrev:
jo jo, men frågan är ju hur mkt den kommer kosta i försäkring på mig också.. är liksom 22 år gammal.

EN diesel är ju inte helt gratis den heller, skatten kostar väl minst en femma om året kan jag tänka mig..

Lägg aldrig en strumpa i brödrosten.

1 484 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#13
Chris1967 skrev:
OscarSkold skrev:
jo jo, men frågan är ju hur mkt den kommer kosta i försäkring på mig också.. är liksom 22 år gammal.

EN diesel är ju inte helt gratis den heller, skatten kostar väl minst en femma om året kan jag tänka mig..

Jajaja wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Livsnjutare
15 Inlägg
4 november 2011
#14
Haha wink

Lägg aldrig en strumpa i brödrosten.

Forummoderator
18 118 Inlägg
4 november 2011
#15
Jag var och hälsade på en kompis som är bilhandlare idag och vi diskuterade just Volvos S80 och V70 II modeller. En S80 T6 byts idag in för 18000:- hos en handlare i årtalen 99-00. En V70 fas2 för ca 23000:- Han hade i torsdags sålt en S80 170 -99 för 30 tkr. Bilen var i kanonskick. En T6 ska absolut inte kosta en spänn mer än en 170Hk.

Som lite info bara...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 484 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#16
Dieselsmurfen skrev:
Jag var och hälsade på en kompis som är bilhandlare idag och vi diskuterade just Volvos S80 och V70 II modeller. En S80 T6 byts idag in för 18000:- hos en handlare i årtalen 99-00. En V70 fas2 för ca 23000:- Han hade i torsdags sålt en S80 170 -99 för 30 tkr. Bilen var i kanonskick. En T6 ska absolut inte kosta en spänn mer än en 170Hk.

Som lite info bara...

thx m8! wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3


Sök