3562
Sök

Volvo 240 , fläktmotor byte

629 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Hejhej, min fläktmotor i min 240 låter som en skördetröska och blåser knappt nån luft, så är la dags att byta.

Grejen är att jag aldrig gjort detta tidigare, och skulle vilja minnas att det fanns en fin "snik" guide här på nätet...
Dvs man sågade i värmepaketet och sedan bytte fläktmotor, utan att behöva riva isär hela skiten, då det verkar jävulskt omständigt.

Någon som har länk till guiden? har prövat google och volvo 240 klubbens forum / jagrullar ligger nere hmm

Mröh

109 Inlägg
6 november 2011
http://www.volvoturbo.net/. Finns en sniklösning på denna sidan

629 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
göttans, tackar och bockar, fläktmotor beställd, blir till att bli ilsk när man mekar till helgen!

Mröh

Jävel
2 018 Inlägg
6 november 2011
Gjort dedär några gånger på mina 240is, riktigt drygt, men man lär sig att göra de snabbt till slut smile
En enkel regel är att de ofta går fortare om man tar bort lite mer saker än att försöka vålda ut det med stag kvar osv.

På alla 240is jag ägt har detta pajat, så försök få tag på en jävligt fräsch eller ny fläkt. Jobbigt att byta till en som är dålig.

You got to risk it, to get the biscuit :)

629 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Plankpojk skrev:
Gjort dedär några gånger på mina 240is, riktigt drygt, men man lär sig att göra de snabbt till slut smile
En enkel regel är att de ofta går fortare om man tar bort lite mer saker än att försöka vålda ut det med stag kvar osv.

På alla 240is jag ägt har detta pajat, så försök få tag på en jävligt fräsch eller ny fläkt. Jobbigt att byta till en som är dålig.

Detta är min första 240,  fattar inte hur volvo tänkte när dom placerade fläktmotorn där inne... Om man jämför med 740 / 940 är det ju ett skämt..

Stag osv har jag tänkt ta bort, men behöver jag ta bort dom dryga vajrarna till värmereglagen etc?
Och som sagt, jag kör snikvarianten, utifall det skiter sig med motorn igen (hoppas inte det, då jag köper ny från vparts)..

Mröh

102 Inlägg
6 november 2011
Är ett helvete att få ut skiten, började på det på morsans 240 men gav upp, ska ta nya tag i vår när det blivigt lite varmare.

629 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Vad är själva motorn fäst i förresten?
Så jag inte ligger där på golvet och svär när jag sågat upp paketet och inte får ut den..
Fan om den sitter i skruv alltså.. tongue

Mröh

Sök