2354
Sök

Volvo 740 turbo går knappt, behöver all hjälp jag kan få!

5 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
God afton!

Såhär är läget: Jag har en Volvo 740 TurboIntercooler från 86 som jag har ägt i ca 3 månader. Allt har varit frid och fröjd förutom en trasig generator. Men nu förra veckan brakade helvettet löst... På väg hem från jobbet började den hoppa, hacka, dö, misstända, leva igen, harkla och ja you name it
Jag lyckades med nöd och näppe ta mig hem, men sen var det stopp.

När jag startar bilen nu så går den BRA och som vanligt, MEN i max 2 minuter. Sen börjar den hacka och hoppa och ha sig. Jag har kollat lite småsaker och provkört på gatan och det har slutat med att jag måste putta hem den=(
Låter jag den stå på tomgång så håller den sig just så pass vid liv, och gasar jag hackar och hoppar den, ibland lyckas jag varva upp den, ibland så dör den... VART ÄR FELET?

Jag är i desperat behov av den eftersom jag måste ta mig till och från jobbet/affären etc.

Jag har läst runt här lite och har hittat följande tips: Luftmassemätare, Tändstift, Styrbox(chippet), Kollat slangar kring turbon etc. Och ALLA dom alternativen har jag testat och bytt idag men ingen skillnad. Själv är man väl inte skarpaste skruvarn i lådan men littegrann kan man väl, så snälla garagare, hjälp, vad hade ni gjort?

*Vad kan det annars vara för fel? Bränslepump? Kondens i tanken? Kamremmen?
*Vad kan jag utesluta? I och med att den lever kall i 2-3 minuter, och lmm har jag testat osv.
*Kan man felsöka en sådan här bil på verkstad?
*ÖVRIGA KOMMENTARER, ALLT GODTAS!!

MVH Oskar
Senast redigerat av oggeyao (8 november 2011)

5 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
För övrigt så sitter det väl en b230et
*25000 mil
*Sportluftfilter
*Dumpventil
*Lite större turbo
*3" avgas

121 Inlägg
8 november 2011
låter som den inte får soppa börja byta och kolla bränslefiltret annars så kan du skruva loss bränsleslangen till antar det va förgasare? och kör ner slangen i en tom pet flaska sen kör med startmotorn en stund (ej för länge då du kan bränna startmotorn) och kolla så du får soppa i den ska ju komma ett par deciliter iaf.

5 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Nej eller hur, men samtidigt känns det som den får FÖR MYCKET soppa när jag gasar. Om jag gasar ca 1cm, så varvar den sig sakta uppåt ganska jämt faktiskt. Gasar jag mer än så hackar den och hoppar sig antingen uppåt eller så dör den.

Det är ju tyvärr en insprutare, men jag ska kolla bränslefiltret idag eller imorgon!
Kan det vara någon annan elektronik som pajjat förutom själva chipboxen?

Tack för svar, någon som har något annat förslag?

5 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Jag köpte en INJECTION CLEANER burk på macken för 80 spänn, och nu har jag lyckats köra 3 hela kilometer som om ingenting hade hänt! Det verkar ha släppt nu och det måste ha varit nå skit i bränslesystemet!
smilesmilesmilesmilesmile

Sök