Bmw e46 blöddrar

will-i-am
10 november 2011 · 10 Inlägg

tjenare, har en bmw e46 årsm 1998 som jag skulle behöva hjälp med.
Kände för några dagar sedan att tomgången var ovanligt låg och hela bilen skakade när den stod på tomgång, efter att ha stått å tomgång ca 5 minuter drog jag iväg och då började bilen blöddra och lät som den inte gick på alla cylindrar och kunde max varva ca 3000 varv.
Jag förstod att nåt var fel så jag stängde av bilen i några sekunder, sen starta jag bilen och då gick den klockrent..tills jag hade stått på tomgång igen i ca 5 minuter.

Så jag testa några gånger att stå på tomgång en stund och sedan dra iväg och nästan alla gånger händer de samma sak, räcker med att stänga av bilen i 3 sek och starta den igen så går den som den ska.

Jag undrar vad det kan vara för fel? kan det vara att jag kör med luftfilter och att kylan spökar med luftmassomätaren,tändningen eller ngt sånt? Detta började när det blev kallt och fuktigt ute har inte vart så när det var klart väder.
Märkte även att den går liiite slöare än vanligt om man varvar ur tex 2an och 3an!
Behöver kanske byta tändstift/tändkablar eller vad tror ni?

Lite dåligt förklarat kanske men är väääldigt tacksam för svar eftersom jag har besiktning snart!big_smile

tekniknissen1
11 november 2011 · 866 Inlägg

Gör en diagnos !!!!! låter som spridare har hängt sig kan även vara en tänd spole. Du får reda på det med diagnosen troligen ;-)

alain www.bimmerpower.org
11 november 2011 · 3 995 Inlägg

Kör du med öppet filter kan det vara LMM som spökar till, kolla hur det är med den.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
will-i-am
11 november 2011 · 10 Inlägg

ja jag får nog ta o göra det om det inte hjälper att sätta på original luftburken igen, någon aning om vad det kostar att göra felsökning? vore bra om man kunde ta reda på det själv på något sätt istället för o lägga ut pengar på felsökning men wink

alain www.bimmerpower.org
11 november 2011 · 3 995 Inlägg

Om LMM silvertråd är skadad, det hjälper inte att sätta på tillbaka original luftfilter.
Kolla hur ser ut silvertråden.
Om du har en kompis som har en likadant LMM som din, låna den och testa hur det fungerar, det är biligare än att göra en test på BMW.
Annars, finns att köpa begagnad kolla på:
http://www.harrysbilskrot.se/
Eller nytt
http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=lmm+e46

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
will-i-am
12 november 2011 · 10 Inlägg

okej, kollade på tråden och den såg inte skadad ut men har en kompis som har samma bil så ska testa hans senare idag!
men jag tycker det är konstigt att den bara börjat blöddra om man har stått på tomgång en längre stund och sedan drar iväg, och tomgången blir lägre o lägre ju längre man står på tomgången, känns nästan som bilen blir sur och dränkt i bensin:|

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang