3605
Sök

Saab 9-5 klipper vid högre laddtryck

513 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#1
Tjena.

Har en 9-5 Aero steg 2. Vilket även innebär multifuel.
Så till problemet, bilen vill ladda lite olika mycket, ena dan så kör den fullt för att senare inte ens komma upp
över rött på laddmätaren. men framförallt så klipper den vid högre ladd, (över rött på mätaren) allt från lätt
ryckande till kraftiga stopp. Något som får motorn att slå ifrån. Får även det klasiska "blåsa i flaskan ljudet"
när motorn ligger mellan under och övertryck.
Trodde ett tag att det var MV som spöka men drog ur den och samma sak.
Tänkte vakumslangar men samma sak efter jag bytt dom.
Även bytt vacumventilen utan resultat.

Gick från att köra e85 med alla fel som jag beskrivit till 98 och felen tonade ner sig, laddar oftast fullt.
Finns tendenser till att hacka men slår inte ifrån så som innan, men blåsljudet finns där.

Funderar på vad det kan vara. Bränslepump, bränslefilter, tändstift.
Någon med en bra ide som haft samma problem?

2 Inlägg
13 november 2011
#2
Hej, jag har lite av samma sak på min 850 t5. ne ja ligger på högt ladd och när den kommer upp över 4000varv så slår den ifrån i motorn å allt, specielt om det går tungt med många i bilen. nån sa att de kan va för högt ladd eller för lite sopa till motorn "spridarna". bilen är orginal förutom luftfilter.


grön aktivist
846 Inlägg
13 november 2011
#3
Om du kopplat ur MV och den fortfarande laddar in på rött så är det wastegateklockan som är problemet.
Har en tendens till att bli slapp på TD04-turbosarna och svajar då på laddtrycket.
Det som då kan hända är att tryckvakten går in, bryter tändningen och det känns nästan som att man ska slå näsan i ratten när det händer.
Något du känner igen kanske?

Skulle iallafall tippa på wastegate-klocka eller tändkassett, men prova med tändstift först då dom är överlägset billigast.
Dom ska ju visserligen inte göra så att du får blåsljudet, men det är ju alltid bra att ge bilen lite extra kärlek när man trimmat smile!


513 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#4
Confide skrev:
Om du kopplat ur MV och den fortfarande laddar in på rött så är det wastegateklockan som är problemet.
Har en tendens till att bli slapp på TD04-turbosarna och svajar då på laddtrycket.
Det som då kan hända är att tryckvakten går in, bryter tändningen och det känns nästan som att man ska slå näsan i ratten när det händer.
Något du känner igen kanske?

Skulle iallafall tippa på wastegate-klocka eller tändkassett, men prova med tändstift först då dom är överlägset billigast.
Dom ska ju visserligen inte göra så att du får blåsljudet, men det är ju alltid bra att ge bilen lite extra kärlek när man trimmat smile!

Stiftenska bytas i veckan, bara hitta tid till det.
Men om man rycker wg så ska ju trycket kunna skena inte bli för lågt eller hur. Dock kan ju wg spöka men inte ge sånna ryck. Saken är ju den att det är mer och kraftigare ryck när man kör på e85 och mindre på 98. så det känns som att bränslet skulle spela en roll.

grön aktivist
846 Inlägg
13 november 2011
#5
Om du kopplar ur magnetventilen så ska bilen bara ladda grundladdtryck, laddar den mer så ligger problemet i wastegate eller läckage i någon slang.
Iom att du säger att du bytt all slang så kan det ju inte vara den, right?
Att du upplever rycken som kraftigare på E85 kan vara bränslet med, men det beror ju på hur mappen ser ut etc etc...
Jag skulle testa wastegate först då det fortfarande är lättare (och troligtvis lösningen) än att gå igenom hela bränslesystemet.
Har du några felkoder?


513 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#6
Inga felkoder inga spikningar eller misständningar.
Ska förtydliga att jag inte dragit ur mw utan r-slangen på mw, så då ska inte bilen gå på grund ladd utan ladda tills wg inte orkar hålla.

grön aktivist
846 Inlägg
13 november 2011
#7
Koppla då ur mv istället för att rycka wg-slangen och se om du får samma effekt smile.
Jag antar att det är den slangen du ryckt, kommer inte ihåg vilken bokstav som leder vart x).


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 november 2011
#8
Detta var jag med om på en orginal 9-5 2,0t och då var det lmm som felade. Kolla om du kan låna någon annans lmm och se om det blir skillnad.

2slow

grön aktivist
846 Inlägg
13 november 2011
#9
En annan "fix" för att testa lmm är ju att helt sonika koppla ur den. Märker ju om den blir "stabilare" so to say.


513 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#10
Blir till att testa både mw och lmm och se vad som händer.
Kör man eco program som man "kan" köra så funkar det kanon.
Funderar bara på vad som gör blåsljudet.


Sök