Funderar på att byta drivknuten på högersida på en volvo 850 -96 Kan man lossa de 2st bultarna som håller fjäderbensstaget/fästet utan att behöva göra en hjulinställning. Om man lossar kulleden istället, åker man på en hjulinställning då ?
man släpper bärarmen istället inne vid motorbryggan istället tar ungefär 15minuter att byta den vänstra och någon minut längre för den högra då den sitter fast vid motorn
anledningen att man släpper vid bärarmen är att spindeleden brukar sitta som fan
för att underlätta monteringen så hissa upp båda sidorna fram så slipper krängaren skjuta iväg fjäderbenet så förbannat
vi släpper alltid länkarmen inne vid bryggan när vi grejer med lådor motorbyten drivaxelbyten går så mycket snabbare
glöm inte bort att köpa olja till lådan för den kommer rinna ur en del ställ bilen med hög vinkel när du byter drivaxeln och sen hissa för att avlasta krängaren
man släpper bärarmen istället inne vid motorbryggan istället tar ungefär 15minuter att byta den vänstra och någon minut längre för den högra då den sitter fast vid motorn
anledningen att man släpper vid bärarmen är att spindeleden brukar sitta som fan
för att underlätta monteringen så hissa upp båda sidorna fram så slipper krängaren skjuta iväg fjäderbenet så förbannat
Jo de har du rätt i! men aldrig haft problem med spindelleden då det räcker att slå in en mejsel vid delningen bakom
man släpper bärarmen istället inne vid motorbryggan istället tar ungefär 15minuter att byta den vänstra och någon minut längre för den högra då den sitter fast vid motorn
anledningen att man släpper vid bärarmen är att spindeleden brukar sitta som fan
för att underlätta monteringen så hissa upp båda sidorna fram så slipper krängaren skjuta iväg fjäderbenet så förbannat
Jo de har du rätt i! men aldrig haft problem med spindelleden då det räcker att slå in en mejsel vid delningen bakom
jag testar inte ens
polarn jobbar på verkstad och säger han att dom kan sitta som fan så är risken stor att det strular
att släppa dom där 2bultarna tar ungefär samma tid som att släppa spindeleden förutsatt att spindeleden släpper direkt
man släpper bärarmen istället inne vid motorbryggan istället tar ungefär 15minuter att byta den vänstra och någon minut längre för den högra då den sitter fast vid motorn
anledningen att man släpper vid bärarmen är att spindeleden brukar sitta som fan
för att underlätta monteringen så hissa upp båda sidorna fram så slipper krängaren skjuta iväg fjäderbenet så förbannat
Jo de har du rätt i! men aldrig haft problem med spindelleden då det räcker att slå in en mejsel vid delningen bakom
jag testar inte ens
polarn jobbar på verkstad och säger han att dom kan sitta som fan så är risken stor att det strular
att släppa dom där 2bultarna tar ungefär samma tid som att släppa spindeleden förutsatt att spindeleden släpper direkt
ja vet är också bilmekaniker, alla har ju olika tillvägagångssätt, rekomenderar iaf det du sagt då det medför minst strul
Om man lossar bärarmen som du skrev. Kan man vinkla ut fjäderbenstaget så mycket att man kan få ut drivaxeln då ? Förrutsatt att man lossat drivknuten ifrån navet !!
cykelpump skrev:
Growe skrev:
cykelpump skrev:
Jo de har du rätt i! men aldrig haft problem med spindelleden då det räcker att slå in en mejsel vid delningen bakom
jag testar inte ens
polarn jobbar på verkstad och säger han att dom kan sitta som fan så är risken stor att det strular
att släppa dom där 2bultarna tar ungefär samma tid som att släppa spindeleden förutsatt att spindeleden släpper direkt
ja vet är också bilmekaniker, alla har ju olika tillvägagångssätt, rekomenderar iaf det du sagt då det medför minst strul
Om man lossar bärarmen som du skrev. Kan man vinkla ut fjäderbenstaget så mycket att man kan få ut drivaxeln då ? Förrutsatt att man lossat drivknuten ifrån navet !!
cykelpump skrev:
Growe skrev:
jag testar inte ens
polarn jobbar på verkstad och säger han att dom kan sitta som fan så är risken stor att det strular
att släppa dom där 2bultarna tar ungefär samma tid som att släppa spindeleden förutsatt att spindeleden släpper direkt
ja vet är också bilmekaniker, alla har ju olika tillvägagångssätt, rekomenderar iaf det du sagt då det medför minst strul
Om man lossar bärarmen som du skrev. Kan man vinkla ut fjäderbenstaget så mycket att man kan få ut drivaxeln då ? Förrutsatt att man lossat drivknuten ifrån navet !!
cykelpump skrev:
ja vet är också bilmekaniker, alla har ju olika tillvägagångssätt, rekomenderar iaf det du sagt då det medför minst strul
Jajamen, det är inga problem
det viktigaste är att gefan i att släppa bultarna som förbinder fjäderbenet och spindeln så fuckar man inte upp inställningen iallfall
Egentligen så skall jag byta drivknut. Det sitter tydligen en segersäkring "inne" i drivknuten, behövs den tas bort eller kan man knacka/slå/slägga på drivknuten eller MÅSTE segersäkringen bort ??? Man kanske inte behöver ta ut drivaxeln ur vx-lådan kanske räcker att lossa överfallet runt drivaxeln?? Sitter drivaxeln hårt i växellådan eller är det bara att dra rätt ut ??
Growe skrev:
cykelpump skrev:
Kullavik skrev:
Om man lossar bärarmen som du skrev. Kan man vinkla ut fjäderbenstaget så mycket att man kan få ut drivaxeln då ? Förrutsatt att man lossat drivknuten ifrån navet !!
Jajamen, det är inga problem
det viktigaste är att gefan i att släppa bultarna som förbinder fjäderbenet och spindeln så fuckar man inte upp inställningen iallfall
i lådan kan dom sitta en del brukar dock inte vara så svårt att få ur dom den högra har jag aldrig varit med om att den sitter fast dock den vänstra
säkringen sitter där den sitter inget man kan plocka loss utan man får slå loss knuten och sen byta ut låsningen mot en ny när du hänger dit den nya knuten
och vill påstå att det inte går att byta med drivaxeln kvar i lådan det går säkert på något sätt men inte värt besväret
man kan få vålda duktigt för att få loss knuten från drivaxeln men med våld så brukar den släppa efter en stund
Är det ngn risk att man skadar vx-lådan när man bankar på drivaxel ändan när man skall få loss den ur navet?
Men, är det bara att dra ut axeln ur vx-lådan eller behöver man "bänna" med en mejsel ??
Många frågor blir det....
Growe skrev:
i lådan kan dom sitta en del brukar dock inte vara så svårt att få ur dom den högra har jag aldrig varit med om att den sitter fast dock den vänstra
säkringen sitter där den sitter inget man kan plocka loss utan man får slå loss knuten och sen byta ut låsningen mot en ny när du hänger dit den nya knuten
och vill påstå att det inte går att byta med drivaxeln kvar i lådan det går säkert på något sätt men inte värt besväret
man kan få vålda duktigt för att få loss knuten från drivaxeln men med våld så brukar den släppa efter en stund
att få ut knuten med drivaxeln på plats är inga problem. gör rent lite så du ser ringen sen bänder du isär den med låsringstång eller en mejsel sen kan du alltid underlätta o be en dra i den medans du bankar på knuten så släpper den snabbt. de jobbiga är bara att se ringen bra men de är inga problem
Är det ngn risk att man skadar vx-lådan när man bankar på drivaxel ändan när man skall få loss den ur navet?
oskar_eriksson skrev:
att få ut knuten med drivaxeln på plats är inga problem. gör rent lite så du ser ringen sen bänder du isär den med låsringstång eller en mejsel sen kan du alltid underlätta o be en dra i den medans du bankar på knuten så släpper den snabbt. de jobbiga är bara att se ringen bra men de är inga problem
men se till att inte släppa något förens drivaxeln släppt ur navet för annars finns risken att du skadar något men normalt finns det en bra bit att trycka på