3887
Sök

Vw transporter 2,5td-96 startar ej

1 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#1
hej!
jag har en vw transporter 2,5td-96 som gick hur bra som helst igår, men idag så vägrar den starta.
motorn går runt när man drar på starten. den gick igång efter ca 10 försök på starten och gick ca 1s sen dog den igen. har funderat om det kan vara nån givare som spökar men frågan är vars man ska börja söka?
mvh jens


126 Inlägg
14 november 2011
#2
tjena. det sitter en stoppventil på dieselpumpen. det går 1 kabel till den. koppla en kabel direkt från plus på batteri till den ventilen,då ska det höras ett "klick" ljud. gör den inte de så har du mest troligt felet där. Du behöver inte ha på tändningen när du testar detta. klickar den så låt kabel vara inkopplad och prova starta på nyckeln. startar den då så har du ngt vajsing med ström matningen från tändningslåset, eller larm/startspärr om du har ett sådant. observera att om bilen går igång så kommer den inte slockna på nyckeln när du har kabeln inkopplad. utan vrid bara av tändningen och lossa kabenl du dragit från batteriet så stannar maskineriet.

En annan grej du kan felsöka om ovanstående ej fungerar är att söka efter läckage på bränsle ledingarna. Diésel bilar är väldigt känsliga om dom suger luft någonstans ifrån på bränslematningen,kolla ev läkage & åtgärda. En gummislang kan vara torr och spröd även fast den ser fräsch ut. Kolla även dom små slangarna som sitter vid spridarna eller byt ut dom,kostar inte många kronor på macken. Du kan även prova lufta "systemet" genom att ta en blocknyckel och lossa just lite "inte helt" spridar kopplingarna som går till motorn och dra sedan i starten ett tag & be en vän och kika om de börjar sippra diesel. sen drar du bara åt dessa och provar starta.

en idé kanske kan vara att byta bränslefilter när du ändå är igång & kom ihåg att fylla de nya med diésel.

Se även till att ha bra kräm i batteriet under alla försök, alt bogsera.

Såg att du inte fått nå svar så det blev en lite längre roman:) Hoppas du fick lite hjälp på vägen iaf.


Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
14 november 2011
#3
han har redan fått snurr på maskinen det var drivremmen till pumpen som hade gått av tongue

Shadow_line_ skrev:
tjena. det sitter en stoppventil på dieselpumpen. det går 1 kabel till den. koppla en kabel direkt från plus på batteri till den ventilen,då ska det höras ett "klick" ljud. gör den inte de så har du mest troligt felet där. Du behöver inte ha på tändningen när du testar detta. klickar den så låt kabel vara inkopplad och prova starta på nyckeln. startar den då så har du ngt vajsing med ström matningen från tändningslåset, eller larm/startspärr om du har ett sådant. observera att om bilen går igång så kommer den inte slockna på nyckeln när du har kabeln inkopplad. utan vrid bara av tändningen och lossa kabenl du dragit från batteriet så stannar maskineriet.

En annan grej du kan felsöka om ovanstående ej fungerar är att söka efter läckage på bränsle ledingarna. Diésel bilar är väldigt känsliga om dom suger luft någonstans ifrån på bränslematningen,kolla ev läkage & åtgärda. En gummislang kan vara torr och spröd även fast den ser fräsch ut. Kolla även dom små slangarna som sitter vid spridarna eller byt ut dom,kostar inte många kronor på macken. Du kan även prova lufta "systemet" genom att ta en blocknyckel och lossa just lite "inte helt" spridar kopplingarna som går till motorn och dra sedan i starten ett tag & be en vän och kika om de börjar sippra diesel. sen drar du bara åt dessa och provar starta.

en idé kanske kan vara att byta bränslefilter när du ändå är igång & kom ihåg att fylla de nya med diésel.

Se även till att ha bra kräm i batteriet under alla försök, alt bogsera.

Såg att du inte fått nå svar så det blev en lite längre roman:) Hoppas du fick lite hjälp på vägen iaf.

126 Inlägg
15 november 2011
#4
Okej:) skönt att de inte var nå värre! Själv håller man på & byter V-låda just nu i transportern. =mindre roligt big_smile



Sök