2986
Sök

Minns du högerregeln?

13 Inlägg
10 november 2011
alain skrev:
Att ta bort högerregeln är lite svårt, den gäller i hella EU.
Varför Svenskarna tänker på den när de reser igenom EU och inte skulle komma ihåg hemma i Sverige?

Gäller högerregeln i UK och andra länder där de har vänstertrafik?
En definition av regeln: http://www.korkortsteori.se/info/Hogerregeln/

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
bioxi skrev:
alain skrev:
Varför Svenskarna tänker på den när de reser igenom EU och inte skulle komma ihåg hemma i Sverige?

Jag kör ofta i Bangkok och övriga delar av landet (Thailand) där det är vänstertrafik och där är det vänterregeln som gäller och kan garanterar att den respekteras.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Meldem
917 Inlägg
10 november 2011
Kommer ihåg ett antal ggr jag stannar för folk som kommer från höger. Dem stannar, blir osäkra och viftar med armarna åt mig och vet inte vart dem ska ta vägen. löjligt men roligt tycker jag

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

12 086 Inlägg
10 november 2011
alain skrev:
bioxi skrev:
alain skrev:

Jag kör ofta i Bangkok och övriga delar av landet (Thailand) där det är vänstertrafik och där är det vänterregeln som gäller och kan garanterar att den respekteras.

När jag va i Thailand fanns det bara en trafikregel, störst går först.

Vart bor ni andra som skriver att högerreglen är så svår och att folk bryter mot den hej vilt hela tiden?
Jag tycker fkt inte högerregeln är något stort problem här, sällan max någon gång i veckan någon tränger sig så det stör. Då har jag inte räknat med de fallen jag skrev tidigare där "korsningens natur" som jag så fint läste förut, inte passar sig med högerregeln. Det uppstår ju dock inga problem där.

Om man är osäker är ju regeln rätt lätt, bilar från höger ska du stanna för.
Sen kör man väl oftast i trakter man känner till? Hur svårt kan det va?
Då tycker jag idioter som kör 75 på 80 vägar och folk som ligger för nära är ett större problem tongue
Men det är ju en annan diskussion.
Senast redigerat av JapMax (10 november 2011)

Forummoderator
18 171 Inlägg
10 november 2011
Bjuder på en satellitbild av ett samhälle som jag är uppvuxen i. Notera den röda pilen. Här gäller högerregeln och många äldre håller stenhårt på den. Självklart saktar även jag in men oftast sitter det nån på den högra vägen och kollar på mig tills jag åker förbi.

En utmärkt korsning om man vill skrota bilen!

http://i.imgur.com/XZW0e.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 366 Inlägg
10 november 2011
hur tänker dom där när dom har högerregeln där?

visst förbannat bra om man är trött på bilen

har ett riktigt bra ställe vid jobbet har varit tok nära att smälla med en polisbil där

ångrade mig bittert efteråt att jag bromsade =/

Kör fort så hinner inget hända...

210 Inlägg
11 november 2011
Ja här i falkenberg är det inte en jävel som kan högerregeln. Stannar man så blir man ju idiotförklarad direkt..

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!

248 Inlägg
15 november 2011
Growe skrev:
något ni måste tänka på är att högeregeln gäller bara tills dess att den bil du ska lämna väjningsplikt mot stannar

när dom stannad så gäller inte denna
värt att tänka på!

något jag kör efter ganska ofta annars står man där som ett fån och tittar på varandra

Menar du att högerregeln upphör att gälla om bilen från höger stannar?
Har du läst det någonstans får du gärna länka till den texten.
Tror du riskerar en dyrköpt läxa.

You can´t write fun with a straight line.

1 570 Inlägg
15 november 2011
Aldrig hört talas om.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
Growe skrev:
något ni måste tänka på är att högeregeln gäller bara tills dess att den bil du ska lämna väjningsplikt mot stannar

värt att tänka på!

något jag kör efter ganska ofta annars står man där som ett fån och tittar på varandra

Du kör efter dina egna regler eller?
Högerregeln är högerregeln och ingeting annat.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

210 Inlägg
15 november 2011
alain skrev:
Growe skrev:

värt att tänka på!

Det stämmer inte någonstans. På bilskolan fick vi lära oss att stå kvar så länge det behövdes eller tills att den andra föraren gav ett tecken på att man kunde köra före.

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!

Evildan
16 november 2011
Xqsme skrev:
alain skrev:
Growe skrev:

värt att tänka på!

Det stämmer inte någonstans. På bilskolan fick vi lära oss att stå kvar så länge det behövdes eller tills att den andra föraren gav ett tecken på att man kunde köra före.

Om den andra föraren som kommer från höger ger tecken att "VI" får köra före och sedan åker ut ändå och en olycka inträffar har "VI" ändå brutit mot högerregeln och anses vållande då denne kom från höger.

Muttley
16 november 2011
Xqsme skrev:
alain skrev:
Growe skrev:

värt att tänka på!

Läs i boken istället. Bilskolor är inte felfria.

Sök