9-5 har oftast inte motorproblem. De drabbade årsmodellerna är 98-03, och enligt Saab rör det sig om 4% av bilarna. Är vevhusventilationen uppgraderad blir den inte igensatt, så har inte motorn hunnit ta skada löper den då heller inte större risk att göra det än någon nyare 9-5:a.
Visst kan man vara ointresserad av effekt, men 9-5/9-3 Aero är trevligt utrustade, och lätta att hitta med skinnklädsel ( på ng9-3 och 9-5 är inte skinn standard ens på Aero, men väldigt många valde till det. För övrigt tråkigt när man hittar en snygg sådan på annons med all utrustning man vill ha, och så saknar den skinn).
Vill du dessutom ha en automat bör du ha en 9-5 2,3t eller 2,3T. 2,0t är alldeles för slö för att ha automatlåda på.
Alla 9-5 och ng9-3 bör ha ACC i de årsmodellerna du letar bland. Gå inte på att den behöver "fyllas på" bara.
En 9-5 är mer åt 9000-rymden i kupén, medan ng9-3 är betydligt trängre.