3110
Sök

Otroligt mycket och udda slitage på 19" däck

772 Inlägg
20 november 2011
#41
Det är med stor sannolikhet hjulinställningen. Men kolla för säkerhets skull om det skrapar emot någonstans. Rita med lite krita eller färg på fjäderskål eller liknande som kan tänkas gå emot, ut och kör några mil och kolla sen om färgen eller kritan är borta. Men det är osannolikt.

Alla bilar har lite negativ camber på alla hjul. Vilket betyder att hjulen lutar något innåt.
När bilen dessutom är sänkt så kan den negativa camber öka ganska rejält på somliga bilar.

Ett vinterdäck med 65 profil är ganska mjuka i profilen vilket gör att det inte behöver slitas så mkt på innersidan av däcket ändå. Däremot om du plockar av däcket från fälgen och känner på insidan så kan däcksidan som varit innåt ha slitits sönder.

Ett sommardäck med 35 profil är ganska så hårt. Och då tillsammans med negativ camber gör det att det bara rullar på kanten av däcken.

Sen har du höjdskillnad på dina sommar och vinterdäck oxå, på 4cm vilket är ganska mycket.
Och om bilen är inställd för en viss storlek på däck så kan hjulinställningen bli helt galen om du sätter på mindre däck och bredare.

Hade jag varit du så hade jag lämnat in bilen direkt på en hjulinställning. Då får du ett papper på hur inställningen var innan och efter. Så då får du svart på vitt om det var mkt negativ camber.

Sök på bilder på google på "negative camber tires" så får du upp ett flertal däck som liknar dina ganska mycket.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
20 november 2011
#42
har haft liknande slitage på min 850 och där var det hjulinställningen

dock hade jag bara problem fram

tyckte själv att mina däck var skapligt skick och sen råkade jag gå ur bilen när jag hade fullt rattutslag och såg samma sak som på ditt däck helt nerslitet längst in

Kör fort så hinner inget hända...

812 Inlägg
20 november 2011
#43
Piratstikin skrev:
kannebanne skrev:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exterior/Spacers-2-st-333320/

Kalas smile 13 - 15mm bak och 8mm fram smile blir nog super bra. hoppas det blir bättre med spacers och en 4hjulsinställning. men som sagt. det vet vi inte förens nästa höst hehe

skulle inte rekomendera att köpa dessa spacerplattorna i den tjockleken om du inte vill att det skall vibrera i ratten hela tiden (då dom saknar nav ringen)


2 046 Inlägg
20 november 2011
#44
aakesson skrev:
Piratstikin skrev:
kannebanne skrev:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exterior/Spacers-2-st-333320/

Kalas smile 13 - 15mm bak och 8mm fram smile blir nog super bra. hoppas det blir bättre med spacers och en 4hjulsinställning. men som sagt. det vet vi inte förens nästa höst hehe

skulle inte rekomendera att köpa dessa spacerplattorna i den tjockleken om du inte vill att det skall vibrera i ratten hela tiden (då dom saknar nav ringen)

Då kan jag ju undra hur de inte alls känns i min s6?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

785 Inlägg
20 november 2011
#45
Alla spacers över 10 mm bör bultas fast..

Its not the fart that kills, its the smell...

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 november 2011
#46
Kannebanne: Det är inget fel på Biltemas spacerplattor, men det är inte meningen att man skall använda fler spacers än 1/hjul. Navstyrningen brukar var kring 10-15 mm, det är med hjälp av navet som fälgen centreras, är ju därför man drar åt hjulbultarna "lagom" INNAN man sänker ner bilen o drar åt som man skall (iaf jag). Visst kan man lyckas att få det tillräckligt centrerat utan navstyrning oxå men ju större fälgar dessto känsligare...Sedan förlorar man även en del av styrkan i förbandet då bultarna får ingen hjälp av navstyrningen, det är dock friktionen mellan fälg/hjulnav som tar upp den största delen av krafterna.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#47
Tackar för många svar smile

Ja då blir det lätt att köpa "riktiga" plattor som är den tjockleken jag vill ha i en platta plus styrning på dessa vet inte om man lär skaffa längre bultar ändå?

Får bli en  4hjulsinställning i vår, men ska jag göra det då med sommardäcken eftersom det troligtvis blir en tum större nästa år?

Dämpare/fjädrar är nästan 2 år gamla så dom bör väll inte vara dåliga, däremot vet jag inte hur alla bussningar ser ut riktigt smile blir mer att göra i vinter då tongue


2 046 Inlägg
20 november 2011
#48
dawwe skrev:
Kannebanne: Det är inget fel på Biltemas spacerplattor, men det är inte meningen att man skall använda fler spacers än 1/hjul. Navstyrningen brukar var kring 10-15 mm, det är med hjälp av navet som fälgen centreras, är ju därför man drar åt hjulbultarna "lagom" INNAN man sänker ner bilen o drar åt som man skall (iaf jag). Visst kan man lyckas att få det tillräckligt centrerat utan navstyrning oxå men ju större fälgar dessto känsligare...Sedan förlorar man även en del av styrkan i förbandet då bultarna får ingen hjälp av navstyrningen, det är dock friktionen mellan fälg/hjulnav som tar upp den största delen av krafterna.

Jag har dock 1 per hjul. Kan va därför att den känns bra??

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 november 2011
#49
kannebanne: Japp har du bara en platta/hjul (dvs max 5mm) så har du fortfarande viss navstyrning. Testa med o sätt 3*5mm så skall du se att det blir ett annat resultat...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök