2561
Sök

Byta koppling på 940-95

unibet
23 november 2011
Trådstartare
#1
Hejhej!

Har en 940-95 med m47 som jag hade tänkt byta lamell + ulager.
Har köpt en ny Sachs lamell plus ett nytt lager som bara väntar på montering men innan jag börjar byta vill jag ha lite råd.

Hur pass svårt är det att byta delarna? Är det bara att skruva ner kardan + låda och sen ta ner skiten o byta ut sakerna och sedan sätta dit allting så har jag förhoppningsvis en bra koppling igen.

Har hört någonting om att man ska centrera in nya lamellen eller dylikt men har faktiskt noll koll på det här så därför frågar jag er, har inte tummen mitt i handen men det är första gången jag ska byta koppling. smile

Tacksam för svar.

Team MTM
43 Inlägg
23 november 2011
#2
Ja har bytt lamell både på m47 och m90 de du måste göra är att låsa kopplingscylindern, lossa spakstället, kardan, sedan släppa ner vxllåds balken sedan lossa alla bultar då får du ner lådan och byter uttrampningslagret, och sedan skruvar du loss tryckplattan och då får du ner tryckplattan +  lamellen sedan upp med ny lamell och tryckplattan och innan du drar åt plattan helt centrerar du den med ett centreringsdon och har du inte de gör du som ja ett mindre järnrör där du tejpar så den går in i motorn sedan lite större till centrumet i lamellen och sedan centrerar du den och drar åt och tillbaka med allt igen


Sök