3659
Sök

Volvo 745a 89- går bara på 1 cylinder

151 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
tja! behöver verkligen hjälp nu för snart kommer vintern och då har jag ingen bil, min 745a ( med B230F ) går endast på 1 cylinder, den har gnista på alla stift, komprisionen är 12-14 bar på alla cylindrar, har provat med annan fördelare, tändspole, tändkablar. vet inte vad jag ska prova mer förnått nu. tacksam för snabba svar! MVH Markus

Avstängd
1 714 Inlägg
23 november 2011
Du har alltså provat allt i tändningsväg. Soppan kvar, det är väl spridarna/databoxen antagligen som säckat ihop,
kan inte tänka mig att 3st spridare pajjat på samma gång dock

151 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Emilius skrev:
Du har alltså provat allt i tändningsväg. Soppan kvar, det är väl spridarna/databoxen antagligen som säckat ihop,
kan inte tänka mig att 3st spridare pajjat på samma gång dock

spridarna är de inget fel på, alla cylindrar får bensin, jag hör hur dom öppnas och den tänder till på alla cylindrar ibland när jag försöker ställa in tändningen men helt plötsligt är det helt dött och jag hittar inget läge

Avstängd
1 714 Inlägg
23 november 2011
Kanske databoxen fortfarande, jag är ingen expert men den kan väl säkert ställa till med något sånt.
Annars, bytit kamrem nyligen? Dålig spännrulle = kamrem kuggat över?

När den inte går på alla cylindrar är det ju antingen soppa eller tändning som saknas,
så det måste vara något av det.

Säker på att du har bensin i tanken? Visserligen brukar 740 gå på 3 cylindrar innan dem får soppatorsk men..
Säker på att tändkablarna sitter rätt?

151 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Emilius skrev:
Kanske databoxen fortfarande, jag är ingen expert men den kan väl säkert ställa till med något sånt.
Annars, bytit kamrem nyligen? Dålig spännrulle = kamrem kuggat över?

När den inte går på alla cylindrar är det ju antingen soppa eller tändning som saknas,
så det måste vara något av det.

Säker på att du har bensin i tanken? Visserligen brukar 740 gå på 3 cylindrar innan dem får soppatorsk men..
Säker på att tändkablarna sitter rätt?

vart sitter databoxen då? har inte bytt kamremmen men motorn har stått i några år, soppa har jag ca 9 liter och har trippel kollat tändkablarna.

Avstängd
1 714 Inlägg
23 november 2011
Kanske luftmassemätaren också kom jag på?

Databoxen vet jag faktiskt inte vart den sitter men kan va värt att byta om du har nån i reserv..
Jag är inte så hemma på det faktiskt men är ju en möjlig orsak.

151 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Emilius skrev:
Kanske luftmassemätaren också kom jag på?

Databoxen vet jag faktiskt inte vart den sitter men kan va värt att byta om du har nån i reserv..
Jag är inte så hemma på det faktiskt men är ju en möjlig orsak.

okej ska kolla lufmasse mätaren då, har ju en reservdels bil som jag kan ta delar från, tack!

Avstängd
1 714 Inlägg
23 november 2011
Gör så! Databoxen kan du ju testa byta sist av allt om du har en likadan.

Om du inte redan gjort det så plocka av kamremskåpan o kika så allt står rätt till där bakom,
att remmen är spänd osv.

Kolla även vevhusventilation, slangar till servo o såna saker.
Kikat innanför fördelarlocket?

151 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Emilius skrev:
Gör så! Databoxen kan du ju testa byta sist av allt om du har en likadan.

Om du inte redan gjort det så plocka av kamremskåpan o kika så allt står rätt till där bakom,
att remmen är spänd osv.

Kolla även vevhusventilation, slangar till servo o såna saker.
Kikat innanför fördelarlocket?

kamremen är spänd, men vevhus ventilationen och sånt har jag inte kollat, servo slangarna har jag inte inkopplade, men ska testa att byta databoxen, tror jag har hittat den om det är samma som styrenhet

Sök