3368
Sök

Volvo 940 bakaxel utväxling

107 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#1
hej. har bytt bakaxel nyligen och tycker den varvar mer än förut. gjorde lite tester och kom fram till att när jag kör i 80km/h så varvar den 2000. och när jag varvar 3000 så kör jag i nästan exakt 120. verkar det normalt eller har jag köpt en automat bakaxel? skroten sa att det var en bakaxel till en manuell bil. och jag kikade på den där sidan som det länkas till i tråden om bakaxel och utväxlingar, och där verkar det som jag fått en automat bakaxel på siffrorna.

Jag har en 940 16v med m46? (4vxl+od).

så om någon annan med samma växellåda o det kunde se vad den varvar vid 80 och 120 km/h. smile

MVH Daniel

98 Inlägg
22 november 2011
#2
Har du fått en Aut diffklump?  Tro det varvar mer då! big_smile

Dästo mer dästo bättre

107 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#3
Bjorkracing skrev:
Har du fått en Aut diffklump?  Tro det varvar mer då! big_smile

vet inte om jag har fått en aut.klump . därför jag skapade denna tråd, så ifall någon annan vet hur mycket en 16v med m46 ska varva med manuell bakaxel (3.54 utväxling). smile

2 266 Inlägg
23 november 2011
#4
Har du fått dit en 3:73 axel för dom sitter på automaten.
Inte borde en varva mer än 2000 varv i 80.
Men den lär ju ha blivit piggare acc på den

svetsdiff !!!

761 Inlägg
23 november 2011
#5
Automater med zf låda har även 4,1 utväxling, och då varvar det ordentligt.

enklast är väl att kolla utväxlingen så vet du vad det är.

snurra på ingående axel och kör hjulen ett varv, räkna varven på ingående axel.


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
23 november 2011
#6
3.100varv är 110blås med min 740 nu är iof axeln bytt...varvar på tok för mycket

detta är på 5:an med en m90
tyckte jag läste 3.54 på bakaxeln men vete fan

min 16v med m90 och vad jag trodde var en 3.54 varvade 3.700rpm vid 180km/h på mätaren på 5:an
så något är fel i mina tankar

min nuvarande axel är från en 940Gl -94 med manuell m47

min axel på min 16v var 940turbo -98 med manuell låda

hade sen automat bakaxel på min 16v när jag körde av en bult i andra axeln
och då varvade den som f-n knappt 190km/h på 4:an mot 215km/h på 4an innan bytet =/

Kör fort så hinner inget hända...

Living Sideways :D
13 Inlägg
23 november 2011
#7
Min gamla 940 varva 2000 i 80km/h och den hade m47 låda och ej diffad axel. Det gjorde tobbes 745 och adams 740 med och den 940 adam har nu . Så det är nog normalt  smile


Varvstopparn
460 Inlägg
23 november 2011
#8
min gamla 940 med m46/b230fb varvade 3000 varv i 120 också ..
de tycker jag dom flesta manuella gör

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
23 november 2011
#9
kyngas skrev:
min gamla 940 med m46/b230fb varvade 3000 varv i 120 också ..
de tycker jag dom flesta manuella gör

vad är det för storlek då på däcken?

tycker att min borde varva ungefär samma men mätt den med gps och då är det exakt 3.100rpm vid 110 med gps

mätaren dog häromveckan så har bara gps fart
kör med 185/65-15

kommer byte ut axeln för pallar inte med det där varvande i låg fart

min 16v var perfekt och då var det 98:ans turbo axel med slungdiff

Kör fort så hinner inget hända...

Varvstopparn
460 Inlägg
23 november 2011
#10
Growe skrev:
kyngas skrev:
min gamla 940 med m46/b230fb varvade 3000 varv i 120 också ..
de tycker jag dom flesta manuella gör

vad är det för storlek då på däcken?

tycker att min borde varva ungefär samma men mätt den med gps och då är det exakt 3.100rpm vid 110 med gps

mätaren dog häromveckan så har bara gps fart
kör med 185/65-15

kommer byte ut axeln för pallar inte med det där varvande i låg fart

min 16v var perfekt och då var det 98:ans turbo axel med slungdiff

185/65/15

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

761 Inlägg
24 november 2011
#11
är det inte lättare att jämföra utväxlingar istället för hastigheter, varvtal och däckdimensioner? smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
24 november 2011
#12
dannnej skrev:
är det inte lättare att jämföra utväxlingar istället för hastigheter, varvtal och däckdimensioner? smile

det var mer varför deras varvade 120 vid 3000rpm

mot min som gör 110 vid 3100varv
men det har mest troligen med att dom kör m46/m47 och jag kör m90

min varvar något överjävligt hela tiden riktigt störande

när man kör normal fart så ligger den och varvar 4.000rpm och man blir jhu galen på allt oljud

Kör fort så hinner inget hända...

107 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#13
tack för alla svar, verkar som min är normal då. smile


Sök