3440
Sök

Kan komun bärga bort en bil utan att ha skickat brev/ringt innan dom hämtar den?

87 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
hallå. en fråga som nån kanske kan svara på. har en bil som ska till skroten imon men de va tydligen nån som hade ringt och klaga på nå miljöbrott att bilen stog på en polares garageuppfart redo att köras till skroten imon.  dom kom med bärgare och skulle hämta den idag från komunen men som tur va så va min polares farsa hemma och sa åt dom. borde komun inte ha ringt eller skickat brev om att jag lärde ta bort bilen isf? tack på förhand

Muttley
24 november 2011
De får väl förflytta den om den står i vägen.
Har anmält skitbilar som stått på vår parkering men de har varit snabba nog att förflytta möget snabbt.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 november 2011
När jag hade en bil som blev sönderslagen på en parkering och blev stående där någon månad fick den en klisterlapp om att bilen kommer forslas bort av kommunen om den inte försvinner inom ett visst datum.

En vacker dag var den borta.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
24 november 2011
Kommun,markägare måste informera ägare innan bortforsling och gör anmälan och massa pappers trams.
Är en jävla dryg process som kostar staten många stora dollars varje år.
Har själv jobbat med det i några år,hämtat "farlig avfall" (miljöbrott)  Haha. Skämt ibland och iblan kan det vara befogat.
Har själv oftast massa "skrot" på gården.
Sen vad folk har på sin gård,mark,garageuppfart tycker jag är upp till var och en.

87 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
jo men dom borde väl säga till med antingen ringa eller skicka brev för åker jag dit sen och bilen är borta så är de ju klart att jag ringer polisen och anmäler den stulen. och om man inte vet om att den står i vägen, som den där bilen nu inte gjort och har fått markägarens tillstånd att ha bilen där tills jag tar bort den (spelade ingen roll hur länge den stog där) de va någon annan som tydligen hade ringt flera gånger och anmält den.  man lär ju få en chans att få reda på att de blir nå miljöbrott och sånt så man har chansen att ta bort bilen innan dom gör de. men dom har inte sagt nå till varken mej eller markägaren..

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
24 november 2011
Då har dom inte gjort sitt jobb och är ersättningsskyldiga tex frakta tbx i samma skick.

87 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
de va de jag tänkte ifall dom hade tagit bort den smile eftersom ingen har sagt nå smile

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
24 november 2011
Det finns vissa som tar genvägar,alt inte kollar upp fordonet alls som dom är SKYLDIGA att göra.
Kul läge att få ge ut lite agg emot byrokratins underbara värld.

Rallyförare
1 075 Inlägg
25 november 2011
Svar på frågan:
Ja - Dom BORDE försökt kontakta dig
Men....

....Dom brukar göra som dom vill när det gäller sånna här ärenden, personligt drabbad så jag vet.

1 067 Inlägg
25 november 2011
Man får vara uppmärksam..

Finns folk som fått sina bilar hämtade och pressade som "skrot"

Rost renoverade och fixade i chassie och motor mm.  Ska bara lackas.. Och nåt stolpskott till granne tycker den är ful och ringer kommunen..    Suck.

508 Inlägg
25 november 2011
Ja så fort någon klagar så kan vad som helst hända.
Lite offtopic men i närheten smile

När jag ägde min Volvo 740 (inte risig) (finns här på sidan under gamla fordon)
Då var det någon som klagade för det stog på samma plats i 3 dagar (24timmars parkering) då kommer carpark och lappar bilen tror du det hjälper att flytta bilen ?
Nej det hjälpte ju inte utan stog på samma parkering fast rakt över och lappad igen så jag flyttar på bilen efter en dag till en annan plats , ja då kommer dom igen och då sprang jag ut och frågade carpark gubben vad han höll på med och han sa att han skriver böter och jag frågade varför och svaret vart bilen räknas som skrot bil och fick inte stå här men va fan jag har ju flyttat på den och använder den men den räknas ändå som skrot enligt honom slapp bot denna gången och det hjälpte inte om jag flyttade den eller inte den fick inte stå på den parkeringen så när jag krockade den ja då lät jag dom köra hem den till just den parkeringen och lät den stå en vecka bara för att ge igen smile

När jag hade min Saab 9-5 (vinterbilen) stående på samma parkering i 2 månader utan att flyttas inte en enda parkeringsbot .

Tror kommunen har som uppdrag att få bort alla gamla bilar men har man en ny ja då går det bra att låta den stå.

56 Inlägg
25 november 2011
Ta en kontakt med kommunen och be dem redogöra för anledningen till att de ville ta din bil.

När jag arbetade som miljöinspektör hämtades massor av bilar in genom "Håll Sverige Rent"´s kampanj om skrotbilar.

Jag gjorde då en bedömning om det var skrot, kunde inte ägaren spåras så fick skrotfirman åka och hämta skiten.

Det blev ibland väsen i media, att entusiastbilar mm kördes till skrot osv.

Det intressanta var att "entusiasterna" vaknade till liv när deras bilar togs bort, då var det fina bilar som bara behövde lite renovering... När jag hittade dem kunde det växa ett träd med en diam på 10-15 cm upp genom golvet, taket osv och jag har svårt att se vilken entusiast som låter sitt köra renoveringsobjekt förfalla så långt...

Om du nu har för avsikt att köra bort bilen till skroten, då är det väl kalas om kommunen kommer och kör bort skrotet istället?

87 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
jag låter inte komunen ta bort den. de kostar pengar sa dom. och då är de bättre att ta bort den själv eftersom de finns kontakter som hämtar med lastbil.

Sök