3482
Sök

BMW E36 dålig värme

217 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
Tjena, får lite dålig värme i bilen ska försöka förklara allt så noga som möjligt. Det är en E36 touring -96 utan AC

Problemet: Det tar ganska lång tid för bilen att bli varm, säg 20 minuters motorvägskörning vid kanske 3+ ute. Om man sedan ställer fläkten på 2:an och värmen på max tappar den lite värme, inte så en går ner på blått eller så men inte riktigt normal arbetstemp heller.

Bytte termostat för ca. 1 år sen, då var problemet mycket värre värmen hamnade strax över blått, känns lite som om problemet är på väg tillbaka. Kan termostaten redan vara paj? tror det är feltemas... kommer inte ihåg. Såg även på mekonomens sida att det finns olika storlekar, ingen aning vilken size jag ska ha, men det kanske blev fel där? men då borde den ju inte få plats i termostathuset. Kan det vara nåt annat som spökar? t.ex. kylarfläkten som arbetar för mycket? Vattenpumpen är dessutom ganska nybytt, ca. 3000 mil sen.

Man vill ju gärna ha sjysst värme nu när vintern kommer krypande big_smile

18 Inlägg
19 november 2011
Har du luftat systemet tillräckligt?

217 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
Jag tror det, vi gjorde ju det för nästan ett år sen, men skadar väl inte att öppna luftskruven lite igen.

18 Inlägg
19 november 2011
Ibland kan det vara en helvete att få ur all luft, motorn har jag för mig skall vara varmkörd så att cirkulationen kommer igång.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 november 2011
Skulle också gissa på luft. Dieslarna ska ju stå i viss lutning för man ska få ur luften. KoLla på autopower ifall du måste göra nåt sånt. För en Bmw motor brukar inte ha några problem att få upp värmen. Ska gå på några minuter bara.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

217 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
Då ska jag testa det under morgondagen smile

217 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Har luftat systemet ordentligt, kommer bara vätska ur luftskruven nu kom nog ingen luft heller. Var lite dåligt med kylarvätska så fyllde på men problemet kvarstår sad Kände lite på slangen efter termostaten, tyckte inte den var varm åtminstone inte i närheten av den innan. Tänkte på det med kylfläkten det kan det ju inte vara eftersom inte vattnet tar den vägen om termostaten inte är öppen. Får väl testa att byta termostaten igen, de kostar ju inte så mycket.

866 Inlägg
22 november 2011
Det är inte storleken .Det är temperaturen som det skiljer sig på typ 88C och 92C Om det är dom som är lösa termostater. Det låter som termostaten hängt sig i öppet läge men som du sa FELTEMA. Kläm ihop den övre kylarslangen och kör en liten runda och se om du får värme i bilen.

217 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
Spolade ur systemet idag och bytte termostaten så nu fungerar det fint smile Bytte till 26mm 88C från mekonomen och ja det finns andra storlekar, en 32mm 88C. Hoppas denna håller längre än ett år iaf smile

Sök