2876
Sök

740 t5 Elfläkt går när den vill.

186 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#1
Har som sagt vad min 740 med t5 motor allt har funkat klockrent i ca 500 mil, sen ställdes den efter avslutningsracet med jrc (Fungerande)
Nu när bilen ställdes på förra veckan för att få tjänstgöra under vintern så.
Går elfläkten fullt på tändning även den e kall, sen när man startar bilen så går fläkten ner på nån konstig halv halv fart det klickar som bara den i relät, då den bryter/öppnar hela tiden.
Sen när man stänger av bilen så går fläkten för fullt igen i ca 2min för att sen stanna helt, kan även tillägga att tomgångsmotorn går i 2min efter att bilen stängts o stängs av samtidigt som fläkten.
Samt att det inte funkar att kolla felkoder i diagnosuttaget. man ser kanske nån felkod sen blinkar lampan konstant.
Motorn funkar klockrent både på tomgång o under gas.
Åtgärder jag gjort.
Bytt tempgivare 3st.
testat 3st fläktrelän
testat ett annat huvudrelä
testat annan styrbox
kollat jordkablar överallt
Mätt o kollat kablarna från tempgivarn till box o alla kablar som har med fläkten o tomgångsmotorn att göra o hittar inget fel.
alla delar som ja testat med kommer från polarens 740 t5 som e likan byggd
Blir helt tokig av sånna elfel evil

Någon som har något tips??

164 Inlägg
22 november 2011
#2
Verkar ju jävligt knepigt om du verkligen har testat att byta allt det där, låter ju som det är termostaten som spökar, om du har bytt den är du säker på att den visar rätt tempratur på det stället den sitter på? Du kan ju alltid göra om elfläkt systemet, i med helt nya kablar, relän och termostat, då finns det ju inte ens chans att det kan cpa. Svårt att veta hur det är gjort i din bil, hur det är kopplat, är väll du själv som har satt dit det, då borde du ju ha koll på det? Har du testat en annan fläkt då? Verkar inte troligt att det är fläktens fel men det är ju typ det enda du skriver att du inte har testat.


186 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#3
MM är verkligen ett cpigt fel...
Tror inte de e termostaten då fläkten går igång på tändning bara, dvs inget tryck i systemet.
ska kollla över alla jordpunkter ikväll o hoppas på de bästa big_smile
Det jobbiga är ju att jag bygg bilen själv o inte kan lösa detta tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
23 november 2011
#4
normalt är jhu den första åtgärden att byte tempgivare

men eftersom du bevsligen redan testat det

så skulle jag nog försäkra mig om att jorden till just styrboxen fungerar

lär jhu vara något relaterat till fukt skulle jag kunna tänka mig så gå igenom alla skarvningar mellan orginal elen och 850 motorel

Kör fort så hinner inget hända...

186 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#5
okej tempgivaren är ju som sagt bytt
och jorden till styrboxen har ja kollat.
Har även gjort rent alla jordpunkter.
Bra ide de med fukt ska testa o ha bilen i värmegarge över helgen smile

186 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#6
Har  kollat igenom alla jordpunkter i motorrummet/elhärvan. Summrat kablar o kollat o mätt utan resultat....
Testade diagnos utaget idag o fick felkod
5-4-5 Misständning katalysatorskada, minst en cylinder
4-3-5 Främre lambdasond långsam
Sen blinkar utaget 1-1- sen konstatnt blinkande ??
Kan en trasig lambdasond ge såånna konstiga fläkt o tomgångsfel?? Bilen går bra annars så

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
26 november 2011
#7
vissa felkoder gör att den väljer att köra elfläkten hela tiden

så risken finns även om det verkar märkligt =/

skulle vara misständningen som ställer till det isånt fall skulle jag tro

och det går inte att nolla hur du än gör?

Kör fort så hinner inget hända...

186 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#8
jaha okej får testa igen o försöka radera alla felkoder, men har samma fel på bilen även jag testar polarens styrbox hmm


Sök