Min fråga är då så här, 180w rms, är det mycket? vad för bas kan jag ha? hur mycket får basen ha som maxeffect? så jag vet vad jag ska kolla mig runt för. Skulle jag kunna köpa en sån här : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -lada.html ? Är det en 10:a, eller 12:a som passar mig bäst?
Vill ju kunna spela och inte behöva oroa mig för att "bränna ut steget" som mina vänner nämnde tidigare. Har även hört att man måste "spela" basen flera timmar innan man kan börja spela högt med den, är detta sant?
Är sjukt kass på billjud och sånt, har mailat brl bla men inte fått svar än så tänkte att nån vänlig själ kunde hjälpa till
Ps, vill inte köpa nytt slutsteg, utan är nöjd med det jag har :p
Tack på förhand
Senast redigerat av Bryggmeister (23 november 2011)
Min fråga är då så här, 180w rms, är det mycket? vad för bas kan jag ha? hur mycket får basen ha som maxeffect? så jag vet vad jag ska kolla mig runt för. Skulle jag kunna köpa en sån här : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -lada.html ? Är det en 10:a, eller 12:a som passar mig bäst?
Vill ju kunna spela och inte behöva oroa mig för att "bränna ut steget" som mina vänner nämnde tidigare. Har även hört att man måste "spela" basen flera timmar innan man kan börja spela högt med den, är detta sant?
Är sjukt kass på billjud och sånt, har mailat brl bla men inte fått svar än så tänkte att nån vänlig själ kunde hjälpa till
Ps, vill inte köpa nytt slutsteg, utan är nöjd med det jag har :p
Tack på förhand
Tänkte rekommendera dig någon bas som kanske hade kunna fungerat med det steget men nej... det tänker jag faktiskt inte.
Det stackars steget skall på sin höjd driva ett normalstort framsystem, och där står jag fast.
Så skaffa dig ett bra framsystem, vilket steget kommer funka jättebra till och spara pengar och köp ett ordentligt slutsteg som du kan driva en bas med.
Meeeeeeeeen med det sagt så kommer du troligvis skita i det jag säger i alla fall och ändå köpa någon bas.
Men jag försökte.
Just de.. det har ju tre kanaler.. och då tänker man oj vad bra! Ja jo.. men jag tycker det är extremt bortkastat. Effekten räcker i min bok inte långt, och jag tror att du är ute efter något mer än en fis i rymden.
Bättre med ett normalt tvåkanalssteg till framsystem och ett bra monoblock till bas.
Trekanals i all ära då det är smidigt. Dock så orkar det steget inte med så mkt mer i basväg än basar av denna karaktär: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 0-tum.html Dock är just denna bas ngt bättre än Alpha-basen, främst ur ljudkvalitétssynpunkt.
Håller med Tokken om att du vill nog ha mer än det blir....
I 4Ohm så är det väl bara 120W rms, + 2*50W till framsystemet. Håller med föregående talare, det blir lite klent.. Men om du ändå tänker köpa en bas, se till att den har ungefär samma siffror. Dvs ca 100-150Wrms i 4Ohm, eller 150-200Wrms i 2Ohm.
Den kan nog funka. Det står att den har dubbla 4Ohm spolar. Isf kan du koppla den till 2Ohm. Ta det bara lite lugnt de första dagarna, annars finns det ingen direkt inspelningstid..
http://dbakuten.se/detail-item_id-318719 bas med 2ohms spole.. perfekt för de lilla steget.
Så det är bättre med 2Ohm än 4Ohm till mitt steg? :p
ja,eftersom steget lämnar mer effekt vid 2ohm.
Okej!! tack så mycket för hjälpen!!
Är ganska kass på det här med bilstereo och allt, men säg mig, om jag skulle införskaffa mig ett monoblock bara för en bas. Måste jag dra om strömkabel till batteriet och allt igen? och är det något man bör tänka på ifall jag gör det?
Så det är bättre med 2Ohm än 4Ohm till mitt steg? :p
ja,eftersom steget lämnar mer effekt vid 2ohm.
Okej!! tack så mycket för hjälpen!!
Är ganska kass på det här med bilstereo och allt, men säg mig, om jag skulle införskaffa mig ett monoblock bara för en bas. Måste jag dra om strömkabel till batteriet och allt igen? och är det något man bör tänka på ifall jag gör det?
Beror helt på hur grov kabel du har nu men om du inte har överdimensionerat redan så behöver du med ganska stor säkerhet göra de ja.
Och är det sant att man måste spela basen ett tag så den är"in spelad" innan man börjar dunka? :p
Vissa har skrivit att de spelade högt redan från början utan att någonting hände med baselementet, då får man väl tro på det.
En sak måste man dock ha klart för sig, det är att oavsett om baselementet är "dyrt" eller "billigt" så är de rörliga delarna ganska stela på ett nytt element. För att delarna ska få chansen att "i lugn och ro" mjuka upp sig, då bör man spela på ett sätt som inte innebär maximala konrörelser. Risken finns att någonting kan gå sönder och den risken är större med ett helt ospelat element jämfört med ett som har fått mjuka upp de rörliga delarna.
En annan sak som är bra att veta, det är att eftersom de rörliga delarna är relativt stela så får inte elementet de egenskaper som är tänkta. Sånt innebär bla att fastän man har gjort "rätt" låda så kan elementet låta rent av lite "dåligt" eller åtminstone inte som det borde låta.
Gör man då en "inspelning med konstant musik/toner i typ ett dygn" så har man på kort tid låtit elementet mjukna upp och få sina tänkta egenskaper, dock gäller det att konrörelserna inte ska vara maximala utan en lämplig konrörelse kan vara tex 5-6 mm. En modern bilbas klarar av såna rörelser "utan att blinka".
Några tips på vägen alltså.
Skriv gärna vilken bil det gäller och även vilken area det är på nuvarande strömkablarna+säkringsstorlek.
Och är det sant att man måste spela basen ett tag så den är"in spelad" innan man börjar dunka? :p
Vissa har skrivit att de spelade högt redan från början utan att någonting hände med baselementet, då får man väl tro på det.
En sak måste man dock ha klart för sig, det är att oavsett om baselementet är "dyrt" eller "billigt" så är de rörliga delarna ganska stela på ett nytt element. För att delarna ska få chansen att "i lugn och ro" mjuka upp sig, då bör man spela på ett sätt som inte innebär maximala konrörelser. Risken finns att någonting kan gå sönder och den risken är större med ett helt ospelat element jämfört med ett som har fått mjuka upp de rörliga delarna.
En annan sak som är bra att veta, det är att eftersom de rörliga delarna är relativt stela så får inte elementet de egenskaper som är tänkta. Sånt innebär bla att fastän man har gjort "rätt" låda så kan elementet låta rent av lite "dåligt" eller åtminstone inte som det borde låta.
Gör man då en "inspelning med konstant musik/toner i typ ett dygn" så har man på kort tid låtit elementet mjukna upp och få sina tänkta egenskaper, dock gäller det att konrörelserna inte ska vara maximala utan en lämplig konrörelse kan vara tex 5-6 mm. En modern bilbas klarar av såna rörelser "utan att blinka".
Några tips på vägen alltså.
Skriv gärna vilken bil det gäller och även vilken area det är på nuvarande strömkablarna+säkringsstorlek.
Det är en Audi 100 2,3 sedan jag har. strömkabeln är inte jätte smal men inte jätte tjock heller, skulle säga ungefär lika tjock som ett AAA batteri om du förstår säkringsstorlek, menar du den som sitter på slutsteget eller?
Hade velat ha den basen som evilaudio rekomenderade, men jag vill helst ha färdigbyggd baslåda då jag aldrig provat bygga en baslåda tidigare och det sägs vara viktigt att man bygger rätt för att basen ska låta bäst osv.
Och är det sant att man måste spela basen ett tag så den är"in spelad" innan man börjar dunka? :p
Vissa har skrivit att de spelade högt redan från början utan att någonting hände med baselementet, då får man väl tro på det.
En sak måste man dock ha klart för sig, det är att oavsett om baselementet är "dyrt" eller "billigt" så är de rörliga delarna ganska stela på ett nytt element. För att delarna ska få chansen att "i lugn och ro" mjuka upp sig, då bör man spela på ett sätt som inte innebär maximala konrörelser. Risken finns att någonting kan gå sönder och den risken är större med ett helt ospelat element jämfört med ett som har fått mjuka upp de rörliga delarna.
En annan sak som är bra att veta, det är att eftersom de rörliga delarna är relativt stela så får inte elementet de egenskaper som är tänkta. Sånt innebär bla att fastän man har gjort "rätt" låda så kan elementet låta rent av lite "dåligt" eller åtminstone inte som det borde låta.
Gör man då en "inspelning med konstant musik/toner i typ ett dygn" så har man på kort tid låtit elementet mjukna upp och få sina tänkta egenskaper, dock gäller det att konrörelserna inte ska vara maximala utan en lämplig konrörelse kan vara tex 5-6 mm. En modern bilbas klarar av såna rörelser "utan att blinka".
Några tips på vägen alltså.
Skriv gärna vilken bil det gäller och även vilken area det är på nuvarande strömkablarna+säkringsstorlek.
Det är en Audi 100 2,3 sedan jag har. strömkabeln är inte jätte smal men inte jätte tjock heller, skulle säga ungefär lika tjock som ett AAA batteri om du förstår säkringsstorlek, menar du den som sitter på slutsteget eller?
Hade velat ha den basen som evilaudio rekomenderade, men jag vill helst ha färdigbyggd baslåda då jag aldrig provat bygga en baslåda tidigare och det sägs vara viktigt att man bygger rätt för att basen ska låta bäst osv.
kom också på en till sak jag undrar, mitt slutsteg har Högpass, lågpass och subsonic. vad menas med subsonic egentligen?
Ska du köpa en färdig låda med bas så hade jag valt MDS X-ite, till ditt slutsteg. Blir för klent till dom andra du länkat till.
Men det är alltid bättre att köpa en lös bas och bygga låda själv, fabrikslådor är inte uträknade för att passa just DIN smak. Det är byggda för att fungera, även om vissa tycker dom låter skitbra och andra tar gärna på sig hörselkåor med inbyggd radio.
Edit: Man måste ju testa för att lära sig, sen finns det många här som kan hjälpa dig men lådvolym osv.