2456
Sök

Skoda Fabia 2004 - 1,2 - Knackande ljud, vad kan det vara?

32 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#1
Jobbar vidare med min snobbiga skoda tyvärr är det ett dovt knackande ljud från motorn. Sannolikt inifrån eftersom knackandet blir tydligare när man öppnar oljepåfyllningslocket vid drift. Dock försvinner knackandet nästan helt när man skruvar åt locket igen.
Någon som kan förklara vad och varför den gör som den gör och om jag kan göra något åt det?
Upplever inga andra problem med motorn utöver detta.

Latte Saaben ska överleva!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 oktober 2011
#2
Sambons Fabia 1.2 hade ett liknande ljud som efter en stund blev ett rassel. Blev till att byta kamkedja samt ett kugghjul.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

32 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#3
Hääääääääärliga tider. Är detta något man mäktar med själv över en helg eller måste man lämna in helvetet?

Kan man kolla upp kedjespännaren?
Måste man lyfta ur motorn?

Latte Saaben ska överleva!

747 Inlägg
12 oktober 2011
#4
Du behöver ej lyfta ur motorn för kolla spännaren, dock för du som sagt mer eller mindre rensa hela sidan där kedjetransmissionen går.

Är väl rätt gott om plats på dessa har jag för mig, hur gammal är bilen samt hur långt har den gått och hur är servicear skötta?

/ Toni Larsson

32 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#5
2004, strax över 200 000km. Servicen är gjord en gång om året, tyvärr lyckades förra ägaren köra 50000km på ett år, så där uteblev en service.
Sannolikt har idioten inte ens unnat sig oljebyte däremellan så skulle ju inte förvåna mig om den vore utsliten, men inte det jag behövde just nu.

Latte Saaben ska överleva!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 oktober 2011
#6
Tjejen lämnade in sin, rätt drygt jobb att lossa oljetråg osv vilket tydligen är nödvändigt.
Inte så dyr reparation ändå, 5700kr inkl delar.. men varierar givetvis på vilken verkstad man anlitar.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

747 Inlägg
12 oktober 2011
#7
te_wik skrev:
Tjejen lämnade in sin, rätt drygt jobb att lossa oljetråg osv vilket tydligen är nödvändigt.
Inte så dyr reparation ändå, 5700kr inkl delar.. men varierar givetvis på vilken verkstad man anlitar.



Mvh Tommy

Yes, du måste ju ner som sagt med tråg för komma åt kedjan helt o hållet.
Går ju rätt snabbt att riva ner för kolla sträckningen annars men det är som sagt lite pill och hålla på med det,  motorbock är ett måste för kolla detta då man lossar motorfästet. Eller om du har motorlyft men inte lika smidigt.

/ Toni Larsson

32 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#8
Suck, tacka vet jag latte saaben, där är det enkelt att kolla kamkedjan.

Latte Saaben ska överleva!

32 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#9
Har på andra vägar fått höra att det kan bero på för högt vevhustryck, detta eftersom knackande minskade när man släppte på trycket genom att öppna locket till oljepåfyllningen. Sannolikt beroende på blockerad vevhusfälla eller membranventil för vevhusgasen som slutat fungera.

Någon som har en tanke angående dettA?

Latte Saaben ska överleva!

89 Inlägg
13 oktober 2011
#10
Har ochså hört att dom täpper till vevhusventen skapligt fort dom där bilarna. Och är det som du säger att oljebyte inte vart fixat på ett tag så skulle iaf min första åtgärd vart att byta vevhusventen och tillhörande slangar samt nytt filter ocb ny olja,

32 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#11
Höhö igår rasslade det till rejält i motorn...
Bara lämna in och byta. Men jag förstår inte en sak. Ska det inte rassla jämt? Höjer jag varvet så försvinner rasslet?
Samma sak när oljan blir varm. Problemet är nu att jag har 30 mil hem som måste köras. Ska jag byta olja och hoppas på att den nya smörjer bättre och på så sätt lbir det lite säkrare att köra hem?

Latte Saaben ska överleva!


Sök