2906
Sök

Volv 940 koppling kass? Slirar och går inte att få i nån växel

164 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Har en 940 GL 91- med överväxel och sen jag va ute och lekte lite så hände något. Burnade lite på ettan sen slängde i tvåan och gasa lite och det gick fint, inga oljud och det lukta inte bränd lamell heller men sen märkte jag att det gick inte att växla (Fick inte ur tvåan). Men om jag stängde av bilen var det hur lätt som helst att växla, efter en bit till körning började det funka halft att växla igen men backen var omöjlig att få i när bilen var igång.
           Sen efter en längre bits körning, nån mil eller så så gick det inte alls att växla när man hade igång bilen igen, det var bara stopp än hur mycket man tog i, men funkar fint att stänga av bilen, lägga i ettan, koppla och köra iväg mjukt och fint det är inga problem men det går absolut inte att växla. Sen slirar koppling för fullt när man kommer upp i varv eller i backar.

Vad är det som har hänt? Bör det bara va att köpa ett kopplingskit och sen blir den som ny? Bilen ifråga har gått 40k mil och växellådan är lite glappig men växellåds oljan är nyligen bytt och den funkar som den ska (Gjorde innan koppling gav upp iallafall).
Själva kopplings pedalen känns helt normal, går att koppla hur fint som helst och köra iväg på ettan som sagt, men det går inte att växla och den slirar brutalt i backar!

Sök