2232
Sök

Varför är dieselpriset så mkt dyrare än bensin?

7 392 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
har märkt att diesel har kostat 1 kr mer per liter än bensin ett tag nu, men förr var ju dieseln billigare än bensinen.
Hur kan det vara så?
Senast redigerat av granadadr (23 november 2011)

2 266 Inlägg
23 november 2011
Större efterfrågan på diesel i hela världen. Då de har sålt så mycket dieselbilar under en längre tid.

svetsdiff !!!

7 392 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Större efterfrågan på diesel i hela världen. Då de har sålt så mycket dieselbilar under en längre tid.

fasen oxå  sad för är det så i fortsättningen så lönar det sig ju inte med diesel sad
Senast redigerat av granadadr (23 november 2011)

2 266 Inlägg
23 november 2011
Ja så olje tillverkarna hinner inte med i takten. Tydligare ska de vara lättare att framställa bensinen.
Ja de är dumt de som luktar så gott
Senast redigerat av PMPerformance (23 november 2011)

svetsdiff !!!

Supraman
2 300 Inlägg
24 november 2011
PMPerformance skrev:
Ja så olje tillverkarna hinner inte med i takten. Tydligare ska de vara lättare att framställa bensinen.
Ja de är dumt de som luktar så gott

Hur då lättare?
Bensinen är mer bearbetad än dieseln.
Dieseln e närmre råoljan än bensinen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

537 Inlägg
24 november 2011
efterfrågan styr priset. folk insåg för några år sen att diesel var billigare än bensin och då kom alla på att dom skulle köpa dieselbilar, men eftersom många fler köpte dieselbilar så ökade självklart efterfrågan på diesel, och höjs efterfrågan så höjs även priset.

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 november 2011
SAAB-Karlsson skrev:
efterfrågan styr priset. folk insåg för några år sen att diesel var billigare än bensin och då kom alla på att dom skulle köpa dieselbilar, men eftersom många fler köpte dieselbilar så ökade självklart efterfrågan på diesel, och höjs efterfrågan så höjs även priset.

När jag var liten var dieselbilar "inget att ha" utan mer en parantes i statistiken. Farsan körde ofta merca 300D då det var det häftigast som fanns då. Sen blev det D24.

Dieseln var då betydligt billigare än bensinen. Det tillkom skatt via en räknare i motorrummet som man kunde fuska med.

När jag köpte min Golf GLD -81 cirka 1994 var full tank lika med 200:-

Diesel krackas som första hyfsat brännbara olja ur råoljan. Bensinen ligger väl på toppen tror jag? Men det är klart: I alla år har bensinen gått åt mest och industrierna är vana vid detta. Det tar väl lite tid att ställa om processen till mer diesel ur kranarna.

Diesel bör vara billigare att få ut men tar man ut mer diesel får man ut mindre bensin och flygbränsle...

EDIT: Blev nu rätt nöjd över att inte ha nån MB med dieselsexa under huven denna vinter. Har inte tänkt på priset.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (24 november 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 392 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
SAAB-Karlsson skrev:

När jag var liten var dieselbilar "inget att ha" utan mer en parantes i statistiken. Farsan körde ofta merca 300D då det var det häftigast som fanns då. Sen blev det D24.

Dieseln var då betydligt billigare än bensinen. Det tillkom skatt via en räknare i motorrummet som man kunde fuska med.

När jag köpte min Golf GLD -81 cirka 1994 var full tank lika med 200:-

Diesel krackas som första hyfsat brännbara olja ur råoljan. Bensinen ligger väl på toppen tror jag? Men det är klart: I alla år har bensinen gått åt mest och industrierna är vana vid detta. Det tar väl lite tid att ställa om processen till mer diesel ur kranarna.

Diesel bör vara billigare att få ut men tar man ut mer diesel får man ut mindre bensin och flygbränsle...

EDIT: Blev nu rätt nöjd över att inte ha nån MB med dieselsexa under huven denna vinter. Har inte tänkt på priset.

jo synd,, men min diesel är iof ingen törstig sak,, men trist endå,, ska iof ev få köpa lös diesel från annat håll senare
Senast redigerat av granadadr (24 november 2011)

1 327 Inlägg
5 december 2011
http://www.unt.se/ekonomi/diesel-stadig … 28959.aspx

Att dieseln är dyrare än bensinen tänkte jag inte heller på när jag köpte dieselbilen ganska nyligt.

Gammal och grinig
362 Inlägg
5 december 2011
Tycker dieselpriserna är helt galna, bränslet kostar en krona mer än bensinen, och sen smackar man en dieselskatt på det också som heter lagom. Tycker ju att dom borde se det nyttiga i det hela?
Så som jag ser det kan man få folk att byta till en diesel som drar hälften så mycket som deras vanliga bil, då har man hälften så hög åtgång på olja, oljan räcker dubbelt så länge. Problem?

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 december 2011
Mattman skrev:
Tycker dieselpriserna är helt galna, bränslet kostar en krona mer än bensinen, och sen smackar man en dieselskatt på det också som heter lagom. Tycker ju att dom borde se det nyttiga i det hela?
Så som jag ser det kan man få folk att byta till en diesel som drar hälften så mycket som deras vanliga bil, då har man hälften så hög åtgång på olja, oljan räcker dubbelt så länge. Problem?

Det problem som från början fick riksdagen att anta straffskatten på dieselbilar var just det. Att de drar mindre, och därför alltid hade lönat sig mot en bensinare, även utan att köra 2-3k mil per år för att kompensera för vägtrafikskatten. Det skulle inte gå att lura staten på pengar genom att skaffa en bil med mindre förbrukning av ett då billigare bränsle helt enkelt. Bättre för miljön med avseende på CO2, men sämre för statskassan.

42 Inlägg
5 december 2011
Aero T16 skrev:
Dieseln ska bli 25 öre dyrare efter nyår + lite ändringar av fordonsskatten:

http://lecab.files.wordpress.com/2010/1 … r20111.pdf

Nu började detta gälla 1 januari 2011, så det är drygt 11 månader sedan.

// Andersson

1 045 Inlägg
5 december 2011
man kör inte diesel för att det ska vara billigare,, utan så mycket trevligare smile
hela känslan wink

517 Inlägg
5 december 2011
72%skatt & moms säger ju sig självt...

1 062 Inlägg
5 december 2011
Intressant att Dieselbilar i alla år setts som det "skitigaste" som finns tillsammans med lastbilar av Miljömuppar, till för några år sedan då det helt plötsligt skulle resoneras tvärtom!? NU skall man skämmas om man INTE kör Diesel och betalar överpris för bränslet och skatten......   Ja Sverige är klurigt ibland...  smile

"You Go, we go!"

Sök