jonTe skrev:
KammaDej skrev:
Kapten-RWD skrev:
Nu hänger jag inte på detta forum men kände mig tvungen att kommentera detta. Har inga beräkningar eller teorier men jag har provat olika bilar med olika fjädringar varje vinter (både volvo och bmw). Och rekommenderar mjukare fjädring med lång slaglängd som är mest "lättkört" under hala förhållanden. Denna vintern hade jag en 318is med hårdare sportdämpare och ganska mycket sänkt, dvs kort slaglängd. Visst det gick köra fort men bilen var väldigt opålitlig och svårkörd.
att en sänkt BMW 318is blir orolig beror inte på att karossen/chassit befinner sej närmare marken.
inte heller på att den är hårdare.
Jag håller inte med (ovanligt va
)
Möjligt att bilen beter sig knepig p.g.a av geometriskillnader MEN hårdeheten påverkar absolut körkänslan/stabilitet på ogämn väg.
Har man en hård sättning på fjädrar och dämpare innebär detta att ojämnheten man kör över inte tas upp av chassit lika bra som om man hade haft en soft inställning eller hur?
Hjulet kommer då studsa över ojämnheten istället för att följa den och det är såklart inte bra för fästet. Dessutom transporteras ojämnheten upp i karossen vilket påverkar den som kör genom att göra känslan i bilen "orolig".
Som någon tidigare skrev:
Kika bara på rallybilarnas inställningar för snö och asfalt.Hade det inte påverkat fäste och körkänslan had de nog inte gjort såpass krafriga ändringar.
mvh Jonas
Jag LOVAR att en rallybil är hårdare med snö/is setup än vad en standard 318 är...
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må