3805
Sök

Framsystem 2ohm och baksystem 4ohm på samma steg! Går det?

121 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder? kan man göra så?
Blir det inte fel uteffekt då?

Tacksam för svar, MVH

6 851 Inlägg
1 december 2011
Ja om man har ett 4 kanals steg wink Annars blir det nog mest bara skit om du lägger ihop detta på ett 2kanals steg..

121 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
okey smile har ett fusion PP-AM8004 /4kanaligt så det går ju isåfall smile tänkte på om det blir fel med effekten vid höga volymer, kör 6x9 bak dom krämar ju lite mer effekt

6 851 Inlägg
2 december 2011
Har du 4 kanals steg så ska det inte vara några problem, så vida steget klarar 2ohms belastning. Du kopplar helt enkelt 2ohmarna på kanal A/B och sedan 4ohmarna på C/D, typ wink

121 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
precis smile men nu har jag etty nytt problem sad steget står i protect, har jord samt ström och remote från stereon, men det slår ej på, ström kör jag med 35 kabel och jord 30 vid bältes bulten. något förslag vad et kan vara? har hört att jag ska kunna dra en extern remote från batteriet?

3 187 Inlägg
6 december 2011
danne1988 skrev:
precis smile men nu har jag etty nytt problem sad steget står i protect, har jord samt ström och remote från stereon, men det slår ej på, ström kör jag med 35 kabel och jord 30 vid bältes bulten. något förslag vad et kan vara? har hört att jag ska kunna dra en extern remote från batteriet?

har troligtvis inget med remoten att göra..
jag gissar på att du lastat ner steget för lågt. är det för grejer du har?
samt hur har du kopplat?
Senast redigerat av big-jepp (6 december 2011)

121 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
har ett fusion PP-AM8004 /4kanaligt och resten av högtalarna är fusion powerplant, 2st 6*9 och 2 st 6.5 or fram med tweeters, 6*9 orna är direkt kopplade till steget på varsin kanal, framsystemet har jag serie kopplat genom delningsfilter, så dom spelar i 2ohm då högtalarna är på 4ohm iaf om man ska följa kickers kopplings schema. och då blir det ju 2 kablar bara från filtrerna och ena + till + på ena kanalen och lika så med - till - på andra kanalen. testat spela utan framsystemet i och bara med 6*9 erna, men steget står i protect endå. killen jag köpte steget av sa att det är väldigt jord känsligt, men jag tycker allt jag har fin jord yta nu tongue

3 187 Inlägg
6 december 2011
danne1988 skrev:
har ett fusion PP-AM8004 /4kanaligt och resten av högtalarna är fusion powerplant, 2st 6*9 och 2 st 6.5 or fram med tweeters, 6*9 orna är direkt kopplade till steget på varsin kanal, framsystemet har jag serie kopplat genom delningsfilter, så dom spelar i 2ohm då högtalarna är på 4ohm iaf om man ska följa kickers kopplings schema. och då blir det ju 2 kablar bara från filtrerna och ena + till + på ena kanalen och lika så med - till - på andra kanalen. testat spela utan framsystemet i och bara med 6*9 erna, men steget står i protect endå. killen jag köpte steget av sa att det är väldigt jord känsligt, men jag tycker allt jag har fin jord yta nu tongue

vart har du jordat då?
har du bryggat steget?

edit: fattar inte riktigt vad du menar med serie kopplat delningsfilterna? serie kopplar du högtalare höjer du ohm antalet.
Senast redigerat av big-jepp (6 december 2011)

121 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
har jordat i i samma bult som bältet, slipat ner färg osv. mjaa, alltså framsystemet blir ju bryggat. båda 6.5 erna fram går ju till -/+ på respektive df sen seriekoppla kanske det inte heter men df är ihop koplade iaf. - från ena df till + på det andra df sen -/+ från df till steget

121 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
så bryggar ju 2 kanaler där

7 275 Inlägg
6 december 2011
Vad har du för spänning bak vid steget?
Om du BARA har plus, jord och remote inkopplat, lyser det ändå?

121 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
hmm. vet inte, men precis, plus jord och remote, steget lyser protect hmm idag testade jag att göra om jorden, samma resultat

3 187 Inlägg
7 december 2011
danne1988 skrev:
hmm. vet inte, men precis, plus jord och remote, steget lyser protect hmm idag testade jag att göra om jorden, samma resultat

du har alltså bara + kabel jord och remote inkopplat.
testa att mäta spänningen på steget.
vad sitter det för säkring på plus kabeln?

121 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
har ingen mätare tyvärr =/ ja,  och 6*9 ikopplat. sitter en 120 eller 100 säkring i +kabeln, steget är avsäkrat med 3*25

3 187 Inlägg
7 december 2011
danne1988 skrev:
har ingen mätare tyvärr =/ ja,  och 6*9 ikopplat. sitter en 120 eller 100 säkring i +kabeln, steget är avsäkrat med 3*25

koppla ur allt, utom + och minus. sen sätter du en kabel mellan + och remote på steget. går det i protect då så är antingen + eller jord fel. eller så är steget gånget.

är det en glasrörssäkring, så byt den!

121 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
okej, jag springer ut och provar det nu smile

121 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
haha, drog ut båda slutstegen kopplade in det ena som stod i protect, och det visade sig att remote kabeln glappade ^^ tack för alla svar osv iallafall smile MVH!

Sök