3062
Sök

Golf IV 1,9 Tdi 110hk Slår ifrån vid 150 km/h och slutar ladda.

15 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#1
Tjena! Som rubriken lyder.Den slår ifrån där går ej att åka fortare sen när man saktar ner o ska gasa på så känns de som en 40hk diesel wink Stänger av bilen startar den igen och då går den kanon igen. Sitter en optimeringsbox i den av okänt fabrikat.Kan det vara den som får fnatt, sen när man startar om bilen så "nollställer" man boxen?

Tack på förhand !  // Vadsten


113 Inlägg
5 december 2011
#2
Vadsten skrev:
Tjena! Som rubriken lyder.Den slår ifrån där går ej att åka fortare sen när man saktar ner o ska gasa på så känns de som en 40hk diesel wink Stänger av bilen startar den igen och då går den kanon igen. Sitter en optimeringsbox i den av okänt fabrikat.Kan det vara den som får fnatt, sen när man startar om bilen så "nollställer" man boxen?

Tack på förhand !  // Vadsten

den ska inte gå fortare tongue


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
5 december 2011
#3
Felkoden är garanterat 0575 Intake manifold pressure, control limit exceeded

Kan mycket väl bero på boxen, plocka bort skiten och prova utan.
Kan även vara nästan vad som helst, vakumläcka, dieselfilter, luft i bränslesystemet osv osv...
Googla på det, finns massor...
Senast redigerat av Ulf_W (5 december 2011)

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Turbotekniker
54 Inlägg
5 december 2011
#4
Felkällan är troligen att laddtrycket blir för högt och då slår databoxen ifrån och går in i limpmode. Dvs blir väldigt seg tills man stänger av och startar bilen igen. Då funkar den bra tills laddtrycket blir för högt igen.

Om den fungerar som den ska i övrigt på låg och mellanlast så bör du ta en koll på turbon. Du kan ju börja med felkoder, men relativt vanligt på dessa är att VNT funktionen på turboaggregatet kärvar ihop sig vilket ger dig felsymptomen som du beskrev. VNT är enkelt beskrivet skenor som sitter i avgashuset och som styrs via en vakuumklocka.

När det kommer vakuum i klockan så skall den dra armen mot sig, detta ändrar skenorna i avgashuset så att huset kan vara litet vid låga varv och stort vid högre varv. Om detta inte fungerar korrekt så får man ett för högt laddtryck.

Om du inte lämnar in bilen så leta reda på turbon. Tryck in armen på vakuumklockan mot klockan. Det går "segt" men skall inte kärva eller sitta fast (ja kan vara för trångt, klockan sitter på mitten av turbon). Om den verkar ok, så följ vakuum slangen upp mot magnetventilen och kontrollerar den efter skador.

Dra ur slangen från vakuumklockan. Starta bilen, känn om det kommer vakuum ur slangen som gick till turbon. Om ja, sätt i slangen och se om klockan dras in utan att kärva.

Vid kärvande klocka så bytts turbon ut till en utbytesturbo eller så skickar man in turbon för renovering, nuförtiden så finns även VNT skenorna som reservdel (eftermarknads)
Senast redigerat av Airtune (31 december 2011)

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

fälg fantast
1 086 Inlägg
5 december 2011
#5
Airtune skrev:
Felkällan är troligen att laddtrycket blir för högt och då slår databoxen ifrån och går in i limpmode. Dvs blir väldigt seg tills man stänger av och startar bilen igen. Då funkar den bra tills laddtrycket blir för högt igen.

Om den fungerar som den ska i övrigt på låg och mellanlast så bör du ta en koll på turbon. Du kan ju börja med felkoder, men relativt vanligt på dessa är att VNT funktionen på turboaggregatet kärvar ihop sig vilket ger dig felsymptomen som du beskrev. VNT är enkelt beskrivet skenor som sitter i avgashuset och som styrs via en vaccumklocka.

När det kommer vaccum i klockan så skall den dra armen mot sig, detta ändrar skenorna i avgashuset så att huset kan vara litet vid låga varv och stort vid högre varv. Om detta inte fungerar korrekt så får man ett för högt laddtryck.

Om du inte lämnar in bilen så leta reda på turbon. Tryck in armen på vaccumklockan mot klockan. Det går "segt" men skall inte kärva eller sitta fast (ja kan vara för trångt, klockan sitter på mitten av turbon). Om den verkar ok, så följ vaccum slangen upp mot magnetventilen och kontrollerar den efter skador.

Dra ur slangen från vaccumklockan. Starta bilen, känn om det kommer vaccum ur slangen som gick till turbon. Om ja, sätt i slangen och se om klockan dras in utan att kärva.

Vid kärvande klocka så bytts turbon ut till en utbytesturbo eller så skickar man in turbon för renovering, nuförtiden så finns även VNT skenorna som reservdel (eftermarknads)

har varit med om detta på min förra variant tdi
MYCKET BRA INFO !!!
+1

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

15 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#6
Tackar för infon börjar med att dra ut boxen o ser hur den beter sig då annars söker jag vidare med det ni skrivit här smile Tackar o bockar ! // Vadsten



Sök