Felkällan är troligen att laddtrycket blir för högt och då slår databoxen ifrån och går in i limpmode. Dvs blir väldigt seg tills man stänger av och startar bilen igen. Då funkar den bra tills laddtrycket blir för högt igen.
Om den fungerar som den ska i övrigt på låg och mellanlast så bör du ta en koll på turbon. Du kan ju börja med felkoder, men relativt vanligt på dessa är att VNT funktionen på turboaggregatet kärvar ihop sig vilket ger dig felsymptomen som du beskrev. VNT är enkelt beskrivet skenor som sitter i avgashuset och som styrs via en vakuumklocka.
När det kommer vakuum i klockan så skall den dra armen mot sig, detta ändrar skenorna i avgashuset så att huset kan vara litet vid låga varv och stort vid högre varv. Om detta inte fungerar korrekt så får man ett för högt laddtryck.
Om du inte lämnar in bilen så leta reda på turbon. Tryck in armen på vakuumklockan mot klockan. Det går "segt" men skall inte kärva eller sitta fast (ja kan vara för trångt, klockan sitter på mitten av turbon). Om den verkar ok, så följ vakuum slangen upp mot magnetventilen och kontrollerar den efter skador.
Dra ur slangen från vakuumklockan. Starta bilen, känn om det kommer vakuum ur slangen som gick till turbon. Om ja, sätt i slangen och se om klockan dras in utan att kärva.
Vid kärvande klocka så bytts turbon ut till en utbytesturbo eller så skickar man in turbon för renovering, nuförtiden så finns även VNT skenorna som reservdel (eftermarknads)
Senast redigerat av Airtune (31 december 2011)
Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.