2543
Sök

Återkommande motorstopp Volkswagen Golf Varian -97

5 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#1
Hej, har under senaste veckorna haft återkommande motorstopp.
I början glest och sedan tätare och tätare. Möjligtvis att dom sker oftare i stads körning, eller tom bara i stadskörning.

Hade bilen på verkstaden igår och dom bytte vevaxelgivaren, trodde det var lagat nu men tyvärr fick jag motorstopp igen idag.

Har kört med K-sprit i tanken och har det i nuvarande tank också men den stannar som sagt iaf.

En Golf Variant 1997. Vad skulle det kunna vara om det nu inte var vevaxelgivaren?

/fLa

261 Inlägg
3 december 2011
#2
strömförsörjningsreläet... vanligt fel på dessa och övriga VW


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
3 december 2011
#3
du behöver inte köra k-sprit bara bortkastade pengar..visst för 20år sen kanske det var en bra ide men idag innehåller redan bensinen en massa sprit så det är bara bortkastade pengar

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#4
Hade den inne ifag igen på verkstaden, strömförsörjningsreläet var tydligen bara vanligt på dislar...jag har en bensinare. Så det trodde dom inte på.

Bränslefilter kanske?? Han pratade om Hal tror jag, hette det så? Hal? Halgivare? Dyrt?

Den stannade idag med precis ny tankad, efter 15km...så något i tanken borde det väll inte vara??

Fler förslag o ideer?

/fLa

261 Inlägg
6 december 2011
#5
nej, sant som dom säger. men billigt att köpa ett och prova istället för att lägga ner några timmars felsökning.
Tändspolen brukar krångla , hallgivaren i fördelaren likaså


5 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#6
Fick tillbaka bilen idag, dom fick inte att stanna. Jag lyckades "direkt" på vägen hem...nu har jag beskrivning!

Men nu har jag iaf konstaterat NÄR den stannar, det händer när jag kopplar ur!
Inte varje gång förstås, det händer om jag kör fort, typ 70 på 4-5'an växel och växlar ner till 3'an och motorbromsar en stund för att få ner farten och sedan bromsar jag och kopplar ur.
När den motorbromsar och jag bromsar faller varvet och då dör motorn. Ska testa mer imorgon men just motorbroms och lågt varv, och så ner med kopplingen, det är det som gör den dör.

Vad beror det på??

/fLa

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 december 2011
#7
Relä 30 (om sådan finnes, "strömförsörjningsrelä") eller vevaxellägesgivaren ("hallgivare").

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#8
Relä 30 har dom haft ut och tittat på, såg ok ut...och vevaxelgivaren är bytte dom förra veckan.

Han funderade på om det var hallgivaren, men på dig låter det som den skulle sittta i vevaxelgivaren som dom redan bytt???

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 december 2011
#9
Vevaxellägesgivaren är en hallgivare...Sitter nog även en hallgivare (kamlägesgivare) i fördelaren, men en strulande sådan skall inte göra att motorn stannar...Man kan inte se på ett relä genom att "kolla" om den är OK eller inte, man måste isf ta bort "locket" o kolla om kontaktytorna är brända, jag betvivlar att verkstaden gjort detta. Nytt relä kostar typ 300-400, du byter det enkelt själv

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#10
Jo dom öppnade upp relät och kollade kalllödning etc.

Jag var ute och provkörde precis och lyckades få motorstopp med "flit" 4-5 gånger genom att göra så här:

Gasa upp till 40km/h
Lägg i treans växel
Kör en stund, 10 sekunder
Släpp gasen, dvs motorbromsa
Motorbromsa tills varvet är 1000v/min (ca 30km/h)
Tryck ner kopplingen
Motorvarvet sjunker snabbt till 500, sedan 400,300,200,0 på nån sekund halv sekund.
Motorstopp

Lyckas inte varjegång, men då är varvet nere och fladdrar upp och ner runt 4-6000 varv.
Verkar vara just vi 1000 varv man ska koppla ur, och verkar behöva köra en stund innan lite snabbare. Om man bromsar samtidigt man motorbromsar och kopplar ur vid 1000 varv så händer det också.

Verkar som det är om varvet är på väg ner, rör sig neråt och man kopplar ur då stannar den...varvet sjuker för fort så att säga.

Tomgången går fint runt 8-9000 varv och annars beter den sig som vilken bil som helst med "fel" växel och låg fart..jag kan köra på låg fart typ 20-30km/h på treans växel...det är när jag motorbromsar från högrehastighet och kopplar ur det händer.

??
Senast redigerat av fLa (9 december 2011)


Sök