3351
Sök

Volvo s60 2002 automat. problem

158 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
tjena. jag har lite problem med min låda i volvon.när lådan är kall så växlar den fint och som den ska. men när den blir varm så börjar problemen. 1 står jag i P läge och drar ner till D så tar det en stund innan den lägger i växeln, och när den gör de så dunkar den i växeln. 2 exempel. åker mot en rondell släpper gasen och åker in rondellen. när ja väl ska ut från rondellen och gasar så varvar bilen upp och sen kastar han i växeln så ja får hjulspin ut. 3 ligger jag i 60 och släpper gasen så släpper den växeln och lägger sig på tomgång.. har läst att det kan vara nått fel på nån kontakt som sitter på lådan. snackade med bilia och dom sa att ja kan kasta i lite mer olja.. jag har spolat lådan och uppdaterat programvaran. det finns inga felkoder heller..

466 Inlägg
9 december 2011
ja men då gör den ju hjulspinn mer än min s60 gör hehehehe nä jag har inte en aning vad det är tyvärr

* Voff voff *
10 702 Inlägg
9 december 2011
Det första du får kolla är nivån när lådan är varm. Felaktig nivå kan göra så att den slår i växeln och blir helt konstig under körning. Kolla förstås även skicket på oljan.

Även felaktig olja kan ge ovanstående symptom. Det är EXTREMT viktigt att man har rätt sorts olja i dessa lådor. Vad använde du för olja när du sköljde lådan?

Om allt ovanstående är okej skulle jag gå vidare och byta det så kallade B4-locket (googla på "byte B4-lock") då det kan, om det är trasigt, göra så att växlingar mellan 2-3 och även 3-2 blir konstiga.

Att "kasta i lite mer olja" är jag rättså tveksam till... Tycker snarare det låter som att det är för mycket olja i...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (9 december 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

158 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
ok.. glömde skriva att jag har bytt b4locket och den var hel men bytte till nya iaf. och spolningen av lådan gjordes på bilia.

158 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
ja fick även tebax bilen från bilia med bara halva lådan fylld.. kan säga att då slirade den ordentligt.åkte tillbaka så dom fick fylla på till rätt mängd. men den blir konstig när lådan blir varm

1 679 Inlägg
9 december 2011
Hade nästan liknande på min men den tappa drivningen helt när den var varm.
Det var mekonomens olja jag hade då som dom rekommenderade smile
Då spolade jag lådan igen med olja från swedol med samma spec krav och då vart lådan skitbra smile
Så det kan ju vara fel olja även on den har rätt spec krav smile
Senast redigerat av JimmyAndersson (9 december 2011)

158 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
mjo.. ja köpte bilen hos bilia och då hade den gått 12000 och då funka lådan fint. jag har haft bilen i drygt 2 år nu och i somras började den strula. bilen har gått snart 16000 mil och innan jag spolade lådan så tror jag inte att lådan vart spolad tidigare. oljan såg även innan spolningen bra ut och lukta inte illa.. men den beter sig likadant efter allt som är gjort

158 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
sorry snart 17000 mil

* Voff voff *
10 702 Inlägg
9 december 2011
Om oljan är okej och B4-locket är bytt, men lådan ändå beter sig som du beskriver så skulle jag nog tyvärr säga att den helt enkelt är på väg att ge upp...

Renovering eller byte är nog tyvärr lösningen...

Men... Blev det värre av att det var för lite olja i när du fick tillbaka den från Bilia eller var det ingen skillnad?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

158 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
den slira som fan.. bilen varvade upp innan han kastade i växel och då var det nästan alla växlarna.. men när dom fyllt på så gick han ju mycket bättre.. men fortfarande samma bekymmer som tidigare beskrivet

982 Inlägg
9 december 2011
går att nolla adaptionen=lådan nollställs helt  på volvo så den lär sig växla på nytt...de är sista lösningen

158 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
jo det känns som att det är en lösning.. jag har läst lite om problemen med dom här lådorna.. men då har dom fått felkoder och ett fel meddelande på displayen.. de har jag inte fått

982 Inlägg
9 december 2011
ja har haft en xc70 och en v70n med samma fel utan felmeddelanden..ena så var de bara renoveralådan och på den andra blev bra efter bytt b4 lock,olja,uppgraderingen och adaptionen

158 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
dom gjorde uppgraderingen men ja tror inte dom nolla adaptionen

982 Inlägg
9 december 2011
bara volvo som gör, du får säga till specifikt om det..

Sök