Bengan76 skrev:
Håller med om att det är mycket pengar för en 04a, den står på bilfirma. Ringde förra ägaren som berättade att hon skött bilen pedantiskt med allt och hon hade inte haft några konstigheter med den. Bilen är i kanonskick. Jag har listprisat många saab 9-3 och alla är värderade långt under prissättning. Om man bortser från saabs framtid med allt vad det kan innebära, är det fortfarande ett dåligt köp? Får ej ner priset av bilförsäljaren, fick endast igenom 4 nya dubbdäck.
Jag tycker att när en vara kostar mer än den är värd är den ett dåligt köp rent generellt, och eftersom det är en SAAB blir det ytterligare värre. I en tid när många bilhandlare helt vägrar byta in SAAB eller bjuder halva värdet på bilen är 75.000:- ett tokigt högt pris.
En bilhandlare är enligt lag skyldig att ge dig garanti bland annat, om SAAB går omkull gäller inte deras garantier längre och då får bilhandlaren betala själv; Och om det då dessutom inte finns några delar att tillhandahålla så står bilhandlaren där med en bil de inte kan reparera och en förbannad kund.
Därför är bilar som SAAB en stor risk alltså.
Det som får mig att trycka detta är ett dåligt köp är:
-På grund av ovanstående är risken stor att bilhandlaren gett en struntsumma för bilen han idag försöker sälja dyrt, är föregående ägaren beredd att avslöja inbytespriset kan detta verifieras.
-Bilen är 31% för dyr i förhållande till normalpris, det är enkelt att tänka i kronor räknat men i procent är det tydligt att det är ett saftigt överpris. Säg då att en svårsåld SAAB idag kanske är värd enbart 45.000:- vilket knappast är helt orimligt, då är det ett överpris på 67%...
-Du köper en bil som riskerar att bli utan garantier, delar, kunskap (i form av att SAAB kommer med t.ex uppgraderade delar och mjukvara) och auktoriserade verkstäder. En bil som dessutom riskerar att sjunka ännu mer i andrahandsvärde.
Vill du göra ett försök på denna bilen hade jag först kollat upp hur länge den varit i bilhandlarens ägo, har han haft den länge vilket brukar vara fallet med svårsålda bilar har du ett klart argument. Men du kan även ställa honom just den frågan
"Du är skyldig som bilhandlare att ge mig garanti, vad händer om denna bilen går sönder i framtiden och SAAB inte finns kvar". Han kommer i så fall sannolikt påstå att delar kommer alltid finnas, se till att få det skriftligt så att han står där och inte kan komma undan när din bil kräver någon styrbox som inte tillverkas längre och kräver SAAB för att kunna programmeras in till just din bil!
Men oavsett så är det du som tar en risk och du som riskerar att behöva bråka i framtiden för att få rätt, jag hade undvikit SAAB av den anledningen. Det finns så mycket annat på marknaden, SAAB har sin charm men jag tycker man skall vänta tills man vet vad som händer.