2777
Sök

Audi A4 1,8t 150hp -97 hackar/rycker mm under 3000rpm?! Hjälp

86 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#1
Som rubriken nämner så börjar bilen hacka vid gaspådrag under 3000rpm, och nu har den även börjat gå på 3 cylindrar och blöddrar som satan, men det slutar och den går helt normalt när jag ligger över 3000rpm eller om motorn är riktigt kall..

Snälla hjälp, om någon varit med om liknande eller har fixat ett likadant problem.
Senast redigerat av Team-Bmw (10 december 2011)


866 Inlägg
10 december 2011
#2
Låter som labda sond ? Det du nämner när den går bra är när den inte använder labdan. riktigt kall och över 3000V/min  Har du dåliga stift så blir det värre ! Kör en diagnos så får du säkert bekräftat vad som är felet.

86 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#3
tekniknissen1 skrev:
Låter som labda sond ? Det du nämner när den går bra är när den inte använder labdan. riktigt kall och över 3000V/min  Har du dåliga stift så blir det värre ! Kör en diagnos så får du säkert bekräftat vad som är felet.

Jo men tycker det skulle lysa nån lampa om de? Jag köpte bilen för snart 4 veckor sedan och då var den nybesiktigad med fina värden, då fanns det inte en tendens till något av detta. Det började lite smått för 3veckor sen och det blir värre med tiden(hackar lättare vid gaspådrag). Går dock fint vid om man inte gasar för mycket.

Ja jag tänkte stoppa i och kolla om man ser någon felkod eller om något inte ser ut å stämma. En tanke är om det kunde vara någonting med insprutning eller nån styrenhet för bränsle eller liknande? Kanske tändspole? Tacksam för alla svar!
Senast redigerat av Team-Bmw (10 december 2011)


55 Inlägg
11 december 2011
#4
Har du tagit felkoder?

Rent spontant skulle jag gissa på någon tändspole... Om bilen går dassigt på tomgång så lossa en spole åt gången och se om den inte går sämre när du tagit loss en så flytta den till en annan cylinder och uppstår samma sak där så kan du ju vara nästan säker...

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 december 2011
#5
Turbo-bilar är rätt kinkiga med tändstift i allmänhet, och då hackar och spottar dom gärna, där skulle jag börjat iaf. Plocka upp ett och kolla hur det ser ut smile
Senast redigerat av LeafBox (11 december 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

86 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#6
addek skrev:
Har du tagit felkoder?

Rent spontant skulle jag gissa på någon tändspole... Om bilen går dassigt på tomgång så lossa en spole åt gången och se om den inte går sämre när du tagit loss en så flytta den till en annan cylinder och uppstår samma sak där så kan du ju vara nästan säker...

Nej jag har inte tagit det än, men blir idag på dan så uppdaterar hur det visar..
Den går faktiskt bra på tomgång, och på den här modellen så sitter ju tändspolen tillsammans med tändhatten om jag inte misstar mig, men kan ju vara värt att pröva.
Senast redigerat av Team-Bmw (11 december 2011)


86 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#7
LeafBox skrev:
Turbo-bilar är rätt kinkiga med tändstift i allmänhet, och då hackar och spottar dom gärna, där skulle jag börjat iaf. Plocka upp ett och kolla hur det ser ut smile

Jag kollade alla tändstift igår men tyckte inte att det såg så himla farligt ut, men de e klart dom e ju inte nya.. Passade på och göra rent och slipa dom lite(förebyggande syfte) men det blev ingen skillnad alls..


55 Inlägg
11 december 2011
#8
Team-Bmw skrev:
addek skrev:
Har du tagit felkoder?

Rent spontant skulle jag gissa på någon tändspole... Om bilen går dassigt på tomgång så lossa en spole åt gången och se om den inte går sämre när du tagit loss en så flytta den till en annan cylinder och uppstår samma sak där så kan du ju vara nästan säker...

Nej jag har inte tagit det än, men blir idag på dan så uppdaterar hur det visar..
Den går faktiskt bra på tomgång, och på den här modellen så sitter ju tändspolen tillsammans med tändhatten om jag inte misstar mig, men kan ju vara värt att pröva.

precis, så varje cylinder har sin egen tändspole, därav att du kan testa att flytta den och se om problemet följer med...

Inte ovanligt att tändspolarna går sönder på vag-bilar tyvärr...

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003


Sök